Σημαντικές αλλαγές στην αγορά των σουπερμάρκετ της Αττικής αναμένεται να προκαλέσει η κάθοδος της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας σουπερμάρκετ Μασούτης στην Αττική.
Να σημειωθεί ότι τη Δευτέρα 3 Σεπτεμβρίου θα πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια του πρώτου καταστήματος της Μασούτης στην Αθήνα. Πρόκειται για το νέο κατάστημα της στο Παλαιό Φάληρο (Αχιλλέως 98) τα εγκαίνια του οποίου θα γίνουν τη Δευτέρα 3 Σεπτεμβρίου.
Το κατάστημα άνηκε στο Σκλαβενίτη (εκποιήθηκε λόγω της απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού) και εξαγοράστηκε από την Προμηθευτική.
Τον περασμένο Μάϊο η Μασούτης ανακοίνωσε την εξαγορά της Προμηθευτικής, αποκτώντας έτσι παρουσία και στην Αθήνα, κάτι το οποίο αποτελούσε στρατηγικό της στόχο τα τελευταία χρόνια.
Oπως εκτιμούν στελέχη της αγοράς η έλευση του Μασούτη, μόνο ανώδυνη δεν θα είναι για τους ανταγωνιστές της, την ίδια στιγμή που τα νερά του λιανεμπορίου δεν έχουν ακόμη ηρεμήσει μετά την εξαγορά της Μαρινόπουλος από τη Σκλαβενίτη και την ανακατανομή των μεριδιων της αγοράς.
Πού θα κριθεί όμως το στοίχημα της επικράτησης του ισχυρότερου στη αγορά; Πώς θα καταφέρουν οι μεγάλοι παίκτες, Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Μy Market και Lidl να διατηρήσουν ή και να αυξήσουν τα μερίδια αγοράς τους;
Οι ειδικοί εκτιμούν ότι η μάχη θα κριθεί στο ράφι και ο πόλεμος των προσφορών θα φουντώσει εκ νέου.
Ήδη για το 2018, οι αλυσίδες έχουν προϋπολογίσει πάνω από 150 εκατ. ευρώ προκειμένου να πριμοδοτήσουν τις προσφορές τους, με στόχο την προσέλκυση περισσότερων καταναλωτών.
Στην μάχη αυτή ενεργό ρόλο λαμβάνουν και οι προμηθευτές, οι οποίοι ωστόσο μετά από μία διετία «στήριξης» του λιανεμπορίου, αφήνουν ανοιχτό το ενδεχόμενο ακόμη και να προβούν σε ανατιμήσεις, προκειμένου να βελτιώσουν την εικόνα των ισολογισμών τους.
Είναι ενδεικτικό όσα αναφέρει στο insider.gr επικεφαλής μεγάλης εταιρείας αναψυκτικών: «το 2017 είχαμε σημαντική αύξηση στις πωλήσεις, σε τεμάχια, όμως η κερδοφορία μας παρέμεινε σταθερή ή και ελαφρώς πτωτική.
Με την κάθοδο της Μασούτης στην Αθήνα αλλά και την είσοδο της Spar στην ελληνική αγορά η πολιτική των προσφορών όχι μόνο δεν θα μετριαστεί όπως τουλάχιστον σχεδιάζαν οι αλυσίδες σουπερμάρκετ καθώς «εκπαιδεύουν λάθος τον καταναλωτή», αλλά θα ενταθεί.
Πέρα όμως από τις εξαγορές και τις προσφορές, οι αλυσίδες αναμένεται να δώσουν μεγάλη έμφαση και στην επέκταση του δικτύου τους. Ενδεικτική η περίπτωση της ΑΒ Βασιλόπουλος η οποία μέσα στο 2018 σχεδιάζει τη δημιουργία 40 νέων σημείων, επενδύοντας περί τα 90 εκατ. ευρώ προκειμένου να «ρεφάρει» τη μικρή απώλεια εσόδων του 2017, που προκάλεσε η επαναλειτουργία των καταστημάτων της πρώην Μαρινόπουλος.
Η νέα κατάσταση που διαμορφώνεται πάντως στον κλάδο αναμένεται να επιταχύνει τις εξελίξεις στον κλάδο των σουπερμάρκετ.
Πολλές είναι εκείνες οι αλυσίδες που υπό το βάρος του ανταγωνισμού θα αναγκαστούν να εξαγοραστούν, ενώ δεν αποκλείεται να υπάρξουν συνενώσεις ακόμη και μεταξύ μεγάλων παικτών του κλάδου.
Ενδεικτικό παράδειγμα που αναφέρει στέλεχος της αγοράς είναι η περίπτωση του ΕΛΟΜΑΣ, ο οποίος εκτιμάται ότι θα αντιμετωίσει πρόβλημα μετά την αποχώρηση/εξαγορά του μέλους του, της Προμηθευτική.
Και αυτό γιατί από τον ΕΛΟΜΑΣ πλέον «αφαιρείται» ένας τζίρος 200 εκατ. ευρώ (της Προμηθευτικής) καθώς και 57 καταστήματα, γεγονός που προκαλεί αναταράξεις στο εσωτερικό του Ομίλου.
Τι θα γίνει με τους υπόλοιπους ισχυρούς παίκτες του δικτύου και κυρίως τις αλυσίδες Κρητικός και Bazzar;
Οι εκτιμήσεις λένε ότι θα βρεθούν στο στόχαστρο εξαγοράς των ήδη μεγάλων παικτών της αγοράς και πολύ σύντομα ενδεχομένως ακολουθήσουν το παράδειγμα της Προμηθευτικής.
«Μόλις οι ανακατατάξεις στον κλάδο ολοκληρωθούν και οι συμμαχίες μεταξύ των παικτών, κατασταλάξουν, τότε θα προχωρήσουν σε μία γενναία αναδιάρθρωση του δικτύου τους. Όπως το μέγεθος της ελληνικής αγοράς δεν μπορεί να αντέξει πάνω από 3-4 μεγάλους Ομίλους, έτσι δεν μπορεί να αντέξει και 10.000 καταστήματα σουπερμάρκετ», αναφέρει χαρακτηριστικά στο insider.gr στέλεχος μεγάλου λιανεμπορικού Ομίλου.