Ξαφνικά ξέσπασε πόλεμος ανάμεσα στον ΣΕΒ και την κυβέρνηση με αφορμή τον κατώτατο μισθό και την ερμηνείας μιάς διάταξης.
Ο ΣΕΒ ζητάει να μην περιλαμβάνονται οι 3ετίες, ερμηνεύοντας διάταξη του νόμου που αναφέρει ότι ο κατώτατος μισθός που αναφέρεται είναι μοναδικό ποσό και ως εκ τούτου θεωρεί πως σε αυτό περιλαμβάνονται και όποια επιδόματα. Το υπουργείο Εργασίας απαντά ότι οι τριετίες που ισχύουν με βάση τον νόμο θα εφαρμοστούν κανονικά.
Τι σημαίνει όμως η απαίτηση του ΣΕΒ και τι θα συμβεί στους εργαζόμενους αν τελικά υιοθετηθεί – απειλεί με προσφυγή στην δικαιοσύνη – η θέση του;
Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία υπολογίζονται έως τρεις 3ετίες, οι οποίες είχαν κατοχυρωθεί έως και το 2012 και οι οποίες ακολουθούν τους εργαζόμενους στο εργασιακό τους βίο.
Ας δούμε ένα παράδειγμα:
Εργαζόμενος στο τέλος του περασμένου μήνα με αμοιβή τον κατώτατο μισθό 586,08 ευρώ και τρεις 3ετίες μέχρι το 2012, το ποσό με το οποίο θα αμείβεται ανέρχεται σε 761,8 ευρώ.
Εργαζόμενος σήμερα με την ίδια αμοιβή (κατώτατος μισθός) 650 ευρώ και τις ίδιες 3ετίες (3) θα πρέπει να λαμβάνει τον μήνα 845 ευρώ τον μήνα.
Αν όμως υιοθετηθεί το σενάριο του ΣΕΒ θα πρέπει η αμοιβή του περιοριστεί στα 650 ευρώ. Τι σημαίνει αυτό; Ότι αντί για αύξηση θα δει τον μισθό του να μειώνεται κατά 111,8 ευρώ.
Όπως μας λέει ο δικηγόρος – εργατολόγος Γιάννης Καρούζος «με τον Ν 4093/2012 διαμορφώθηκε κατά την περίοδο της κρίσης ο νομοθετικά οριζόμενος κατώτατος μισθός, ο οποίος ανήρχετο σε 586,08 για εργαζομένους άνω των εικοσιπέντε (25) ετών και σε 510,95 ευρώ για εργαζομένους κάτω των εικοσιπέντε (25). Παρόλο που ο νόμος αυτός θεσπίστηκε κατά τη χειρότερη οικονομική περίοδο της χώρας, ο Έλληνας νομοθέτης διατήρησε και προστάτεψε το επίδομα τριετίας για όσους είχαν συμπληρώσει αντίστοιχη προϋπηρεσία έως τις 14.2.2012. Κατά τα λοιπά, επήλθε «πάγωμα» των ωριμάνσεων.
Πιο συγκεκριμένα προβλέφθηκε ότι «Ο κατά τα άνω κατώτατος μισθός των υπαλλήλων άνω των 25 ετών προσαυξάνεται με ποσοστό 10% για κάθε τριετία προϋπηρεσίας και έως τρεις τριετίες και συνολικά 30% για προϋπηρεσία 9 ετών και άνω και το κατώτατο ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών άνω των 25 ετών προσαυξάνεται με ποσοστό 5% για κάθε τριετία προϋπηρεσίας και έως έξι τριετίες και συνολικά 30% για προϋπηρεσία 18 ετών και άνω. ii) Ο κατά τα άνω κατώτατος μισθός των υπαλλήλων κάτω των περ.1 25 ετών προσαυξάνεται με ποσοστό 10% για μία τριετία προϋπηρεσίας και για προϋπηρεσία 3 ετών και άνω και το κατώτατο ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών κάτω των 25 ετών προσαυξάνεται με ποσοστό 5% για κάθε τριετία προϋπηρεσίας και έως δύο τριετίες και συνολικά 10% για προϋπηρεσία 6 και άνω ετών…».
Η διάταξη που «κόβει» τις τριετίες
Παράλληλα σημειώνει και αναδεικνύει το πρόβλημα και την διάταξη την οποία επικαλείται ο ΣΕΒ. Συγκεκριμένα ο Γ. Καρούζος αναφέρει «ωστόσο, στον Ν. 4172/2013 στο άρθρο 103 που αφορά τον νομοθετικά κατώτατο μισθό και τον τρόπο προσδιορισμού αυτού, ορίστηκε ότι «Έπειτα από διαβούλευση, που διεξάγεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρούσα, ορίζεται ο νομοθετημένος κατώτατος μισθός και το νομοθετημένο κατώτατο ημερομίσθιο, για πλήρη απασχόληση, για τους υπαλλήλους και εργατοτεχνίτες όλης της χώρας, των οποίων η αμοιβή δεν ρυθμίζεται από συλλογική σύμβαση εργασίας «και ως τέτοιος νοείται μία μοναδική αξία (ποσό) αναφοράς». Με αυτήν την άστοχη και αδόκιμη διατύπωση επιχειρήθηκε η έμμεση κατάργηση των τριετιών.
Και συνεχίζει «στις 30.1.2019 δημοσιεύθηκε το ΦΕΚ (Β’ 173/30.1.2019) για τον καθορισμό του νέου κατώτατου μισθού, ο οποίος θα ισχύσει από 1.2.2019. Σύμφωνα με αυτόν, ο κατώτατος μισθός θα ανέρχεται στο ποσό των 650 ευρώ. Η κυβέρνηση θα μπορούσε να διευκρινίσει το ζήτημα που έχει τεθεί σχετικά με την τύχη των τριετιών και κατ’ ουσίαν να καταργήσει την προηγουμένη ακατανόητη διάταξη.
Εν κατακλείδι προκειμένου να λυθεί το θέμα ίσως χρειαστεί νομοθετική παρέμβαση του υπουργείου Εργασίας ώστε να καταργηθεί αυτή η ομολογουμένως δυσνόητη και μάλλον αχρείαστη διάταξη.