Δείγματα έντονης νευρικότητας, αλλά και καταφανούς απειρίας των Τούρκων πιλότων που πετούν πάνω από το Αιγαίο, καταγράφονται πλέον σε πολύ τακτική βάση από την Πολεμική Αεροπορία (Π.Α.).
Χτες για ακόμη μια ημέρα φτάσαμε πολύ κοντά σε «ατύχημα» στον αέρα με απρόβλεπτες συνέπειες και άμεση κλιμάκωση μιας ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης.
Σύνολο 37 παραβιάσεις και 2 εμπλοκές με συμμετοχή 20 μαχητικών συνολικά!
Το τελευταίο περιστατικό όπως αποκαλύπτει η «Καθημερινή» καταγράφηκε προχθές το απόγευμα κατά τη διάρκεια εμπλοκής ζεύγους τουρκικών με ελληνικά F-16, στα βορειοδυτικά της Χίου.
Τούρκος πιλότος F-16 έχοντας στην ουρά του ένα ελληνικό μαχητικό να τον έχει «κλειδώσει», κάτι που σημαίνει στη γλώσσα το αεροπόρων «kill», προχώρησε στη ρίψη chaff και flares.
Θέλησε ενεργοποιώντας τα αντίμετρα να ξεφύγει από τη σκληρή αερομαχία, αλλά αν οι συνθήκες ήταν πραγματικές τότε οι Τούρκοι θα έψαχναν τα συντρίμμια του F-16 τους στη θάλασσα του Αιγαίου.
Κατά τη διάρκεια της καταδίωξης, η οποία πραγματοποιείται πάντα με αρκετούς ελιγμούς, ο πιλότος ενός εκ των δύο τουρκικών F-16 άφησε να απελευθερωθούν αερόφυλλα αλουμινίου (τα γνωστά στους αεροπόρους ως «chaffs») προκειμένου να «τυφλώσουν» το ραντάρ του ελληνικού μαχητικού που τον ακολουθούσε.
Δεν πρόκειται για συνηθισμένη κίνηση σε περίπτωση εικονικών αερομαχιών, ακόμη και αν αυτές οδηγούν σε επικίνδυνους ελιγμούς.
Στρατιωτικές πηγές αναφέρουν ότι πρόκειται για την τρίτη φορά εντός του 2017 που Τούρκος πιλότος απελευθερώνει «chaffs», προκειμένου να ελιχθεί και να ξεφύγει από το στόχαστρο του διώκτη του.
Πρακτικά τα αερόφυλλα αλουμινίου δημιουργούν ένα μικρό μεταλλικό νέφος, το οποίο έχει σκοπό να δημιουργήσει αντανάκλαση στο ραντάρ του αεροσκάφους που ακολουθεί.
Αυτή η κίνηση δίνει στον πιλότο 1-2 δευτερόλεπτα, ώστε να πραγματοποιήσει έναν απότομο ελιγμό ή μια βουτιά προς τα κάτω και να ξεφύγει από το εχθρικό ραντάρ.
Πρόκειται, στην πραγματικότητα, για μικρού μεγέθους λωρίδες αλουμινίου. Θεωρείται ξεπερασμένος τύπος αεροπορικών αντιμέτρων, καθώς πλέον τα ραντάρ σχεδόν όλων των νέας τεχνολογίας αεροσκαφών (και των F-16 που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία) έχουν τη δυνατότητα να απαλείψουν –όπως αναφέρεται στην αεροπορική ορολογία– το μεταλλικό νέφος και να εστιάσουν στον πραγματικό στόχο τους, το καταδιωκόμενο μαχητικό.
Μαζί με τις φωτοβολίδες (flairs) οι οποίες έχουν στόχο να αποπροσανατολίσουν τα ραντάρ, δημιουργώντας ένα δεύτερο, προσωρινό, θερμικό ίχνος, αποτελούν τα δύο πλέον γνωστά αντίμετρα των μαχητικών αεροσκαφών τύπου F-16.
Αν και χθες η κατάσταση πάνω από το Αιγαίο ήταν ήρεμη, ιδίως σε σύγκριση με τις τελευταίες ημέρες, στο ΓΕΕΘΑ και το ΓΕΑ η συμπεριφορά των Τούρκων πιλότων αξιολογείται σε βάθος.
Υπάρχουν δύο εκδοχές.
Η πρώτη αφορά την απειρία των Τούρκων πιλότων, ιδίως λόγω της απομάκρυνσης των εμπείρων, έπειτα από την απόπειρα πραξικοπήματος του προηγούμενου καλοκαιριού.
Η δεύτερη, λιγότερο τεχνική, έχει ως βάση την εκτίμηση της διατήρησης της έντασης πάνω από το Αιγαίο, ως νέας στρατηγικής της Αγκυρας.
Αλλωστε, το φετινό καλοκαίρι η Τουρκία έχει καταστρατηγήσει το άλλοτε άτυπο μορατόριουμ ασκήσεων και στρατιωτικών πτήσεων στο Αιγαίο, είτε μέσω της δέσμευσης εκτάσεων στο αρχιπέλαγος, οι οποίες ενεργοποιούνται σχεδόν ανά δύο ημέρες, είτε μέσω των μπαράζ παραβιάσεων, όπως αυτά που καταγράφηκαν την περασμένη Δευτέρα (7/8) και την Παρασκευή (4/8).
Και χθες καταγράφηκαν παραβιάσεις, από ένα ζεύγος τουρκικών F-16, τα οποία εισήλθαν στο FIR Αθηνών βόρεια της Λέσβου και πέταξαν νοτίως καταδιωκόμενα από δύο ελληνικά F-16 που απογειώθηκαν από τη Λήμνο και ενεπλάκησαν στις 16.45 στα νότια της Ρόδου.
ΚΑΛΑ ΑΝ ΗΤΑΝ ΣΤΗΝ ΘΕΣΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΘΑ ΕΙΧΑΝ ΚΑΤΑΡΡΙΨΕΙ ΠΟΛΛΑ ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ ΜΑΣ. ΚΑΠΟΥ Μ@Λ@ΚΙΖΟΜ@ΣΤΕ ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ ΧΡΟΝΙΑ ΤΩΡΑ.