Ανάπλαση της ΔΕΘ: Νέα εποχή για τη Θεσσαλονίκη – Τι κερδίζει η συμπρωτεύουσα

Κοινοποίηση:
deth-2-768x432

Η ΔΕΘ-Helexpo AE προγραμματίζει την ανακαίνιση του εκθεσιακού της κέντρου στη Θεσσαλονίκη, με τις εργασίες να αναμένονται να ξεκινήσουν μετά την ολοκλήρωση της γενικής έκθεσης το Σεπτέμβριο του 2026. Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Κυριάκος Ποζρικίδης, ανέφερε ότι η διαδικασία ανακαίνισης θα διαρκέσει περίπου πέντε χρόνια.

 

Διαδικασία και χρονοδιάγραμμα

Ο κ. Ποζρικίδης τόνισε ότι η ανάπλαση δεν μπορεί να ολοκληρωθεί νωρίτερα από το 2026, καθώς οι εκθέσεις που διοργανώνονται από τη ΔΕΘ πρέπει να συνεχιστούν χωρίς διακοπή. Αυτό σημαίνει ότι οι εργασίες θα διεξάγονται σταδιακά, με τμήματα του εκθεσιακού κέντρου να γκρεμίζονται και να χτίζονται παράλληλα με τις εκθέσεις.

 

Επιλογή τεχνικών συμβούλων

Σημαντική είναι επίσης η ανακοίνωση ότι ο διαγωνισμός για την επιλογή των τεχνικών συμβούλων λήγει την Παρασκευή. Αυτοί οι σύμβουλοι θα είναι υπεύθυνοι για την προετοιμασία των τευχών δημοπράτησης του έργου, τα οποία αναμένονται να είναι έτοιμα μέχρι το 2025. Ο κ. Ποζρικίδης υπογράμμισε τη σημασία της συναίνεσης μεταξύ των μειοψηφιών και της πλειοψηφίας, καθώς και τη συνεργασία με τους ειδικούς κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας.

Υπενθύμισε ότι το πρότζεκτ έχει ήδη «περάσει» από την αρμόδια διυπουργική επιτροπή και έχει αποφασιστεί ότι θα χρηματοδοτηθεί με 120 εκατ. ευρώ από εθνικούς πόρους (σ.σ. ο συνολικός προϋπολογισμός του ανέρχεται σε 300 εκατ. ευρώ), ενώ «100 με 120 εκατομμύρια θα είναι η ιδιωτική επένδυση, ανταποδοτική μέσω της λειτουργίας του επιχειρηματικού κέντρου και του ξενοδοχείου (σ.σ. 150 κλινών, εντός του αναπλασμένου εκθεσιακού) για μακροχρόνιο διάστημα. Παράλληλα, οι προοπτικές δανειοδότησης υπάρχουν, τα business plan τα έχουμε ήδη συζητήσει, ενώ υπάρχουν ιδιωτικά κεφάλαια και δανειοδότηση μέσω τραπεζών».

 

Περίπτερα χτισμένα με κονδύλια του Σχεδίου Μάρσαλ και η προοπτική για το μέλλον

Ο κ. Ποζρικίδης τόνισε ότι χρειάζεται πλέον να είναι επιτακτική η αποφασιστικότητα για να προχωρήσουν τα μεγάλα έργα της Θεσσαλονίκης, που έχουν καθυστερήσει: «Εγκαινιάζουμε το Μετρό μετά από τόσα χρόνια, γιατί κάποιες μειοψηφίες δεν ήθελαν να προχωρήσει και υπήρξαν όλες αυτές οι προσφυγές. Το πρότζεκτ της ανάπλασης το δουλεύουμε τα τελευταία οκτώ χρόνια και έχει ωριμάσει. Έχουν συναινέσει τέσσερις πρωθυπουργοί και όλοι οι φορείς της πόλης, γιατί με το σημερινό εκθεσιακό κέντρο δεν μπορούμε να είμαστε στον ανταγωνισμό. Χτίστηκε τις δεκαετίες του 1950 έως 1980, υπάρχουν περίπτερα χτισμένα με κονδύλια του Σχεδίου Μάρσαλ!», είπε χαρακτηριστικά.

Πρόσθεσε ότι η εκθεσιακή βιομηχανία της Θεσσαλονίκης πρέπει να υποστηριχθεί και να αναπτυχθεί, δεδομένου ότι έχει τη σημαντικότερη κατά κεφαλήν δαπάνη «και ο πολλαπλασιαστής που δίνει στην πόλη είναι μεγαλύτερος από κάθε άλλη δραστηριότητα». Η ΔΕΘ-Helexpo AE διοργανώνει περίπου 20 εκθέσεις, συν άλλες 40, τις οποίες διοργανώνουν εντός του εκθεσιακού της κέντρου ιδιώτες.

Γνωστοποίησε ακόμη ότι υπάρχουν συζητήσεις με Γερμανούς οργανωτές εκθέσεων, οι οποίοι θα ήθελαν να έρθουν στη Θεσσαλονίκη και βλέπουν την προοπτική ολόκληρης της περιοχής της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, αλλά χρειάζονται υποδομές.

Αναφερόμενος στο αναπλασμένο εκθεσιακό κέντρο, επισήμανε ότι βάσει μελετών, η δευτερογενής επίπτωση από τη λειτουργία του θα είναι περίπου 500 εκατ. ευρώ για την πόλη της Θεσσαλονίκης, χωρίς να συνυπολογίζεται το όφελος από τις θέσεις εργασίας. Συμπλήρωσε πως το νέο εκθεσιακό κέντρο θα είναι ένα υπόδειγμα των αρχών ΕSG, καθώς θα μειώσει την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας κατά 70% και νερού κατά 50%, θα είναι προσβάσιμο και θα διαθέσει στην πόλη πάνω από 100 στρέμματα πρασίνου και αναψυχής.

Σημείωσε ότι η Θεσσαλονίκη δεν υπάρχει περίπτωση ν’ ανταγωνιστεί στην εκθεσιακή δραστηριότητα πόλεις όπως η Φρανκφούρτη, το Παρίσι ή η Σαγκάη, αλλά μπορεί να εξελιχθεί κάλλιστα σε περιφερειακό εκθεσιακό κέντρο για όλη την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, πρωταγωνιστώντας σε μια αγορά 100 εκατ. κατοίκων. «Φυσικά, απειλές υπάρχουν. Το Βελιγράδι για παράδειγμα, πήρε την Παγκόσμια Έκθεση EXPO του 2027 και θα κάνει νέο εκθεσιακό κέντρο. Να βιαστούμε να κάνουμε τη Θεσσαλονίκη το περιφερειακό εκθεσιακό κέντρο της περιοχής, ώστε όποιος Λατινοαμερικάνος ή Κινέζος θέλει να δει την περιοχή να έρχεται στη Θεσσαλονίκη», κατέληξε.

Το 1ο Thessaloniki Investment Forum, που ξεκίνησε το πρωί σε κεντρικό ξενοδοχείο της πόλης, αποτελεί διοργάνωση του CNN Greece με στρατηγικό συνεργάτη την TME.

 

Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΔΕΘ-Helexpo:

Καταλύτης για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης, την ποιότητα ζωής των πολιτών της, αλλά και την ανταγωνιστικότητα του εθνικού εκθεσιακού φορέα θα είναι η ανάπλαση του Διεθνούς Εκθεσιακού Κέντρου. Το εμβληματικό αυτό έργο, που έχει μπει πλέον στις «ράγες» μετά από συστηματική και πολυετή προσπάθεια, είναι μια win-win-win κατάσταση για τη Θεσσαλονίκη, τους πολίτες της και την εκθεσιακή της δραστηριότητα. Ειδικότερα, θα δώσει απάντηση στην αγωνία της πόλης για την οικονομική της ανάπτυξη, καθώς θα συμβάλλει στη μετατροπή της σε ένα επιχειρηματικό hub για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, αλλά και σε έναν τουριστικό προορισμό, θα προσφέρει ένα αστικό πάρκο πρασίνου και αναψυχής, δίνοντας μια μεγάλη «ανάσα» στο κέντρο και βελτιώνοντας την καθημερινότητα των πολιτών, ενώ παράλληλα θα ενισχύσει τον τοπικό, περιφερειακό και διεθνή ρόλο του εκθεσιακού φορέα.

Το κρίσιμο αυτό διακύβευμα της ανάπλασης του Διεθνούς Εκθεσιακού Κέντρου Θεσσαλονίκης, που αφορά τη ΔΕΘ του μέλλοντός μας παρουσιάζει η ΔΕΘ-HELEXPO στη σημερινή ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του δήμου Θεσσαλονίκης.

Η ανάπλαση θα φέρει στην πόλη το πλέον βιοκλιματικό εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο στην Ευρώπη, αλλά και ένα αστικό πάρκο, έναν πνεύμονα πρασίνου στην «καρδιά» της Θεσσαλονίκης. Βάσει του αναθεωρημένου σχεδίου, μετά και τις τελευταίες τροποποιήσεις που έλαβαν υπόψη τις προτάσεις του δήμου Θεσσαλονίκης, η κάλυψη των κτιρίων του νέου εκθεσιακού κέντρου θα μειωθεί κατά 20% στα 53.800 τ.μ. από τα 67.000 τ.μ. που είναι σήμερα. Ο σημερινός μηδενικός χώρος πρασίνου θα δώσει τη θέση του σε ένα αστικό πάρκο 113.616 τ.μ. (μαζί με την Αγ. Φωτεινή), με περισσότερα από 3.000 δέντρα σε σχέση με τα 188 που υπάρχουν σήμερα στον χώρο της ΔΕΘ. Για τη συντήρηση του αστικού αυτού πάρκου θα είναι υπεύθυνη η ΔΕΘ-HELEXPO. Οι δε χώροι της ΔΕΘ δεν θα έχουν περίφραξη, ώστε να υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση στους πολίτες. Παράλληλα, δημιουργούνται 1.660 υπόγειες θέσεις στάθμευσης, οι οποίες θα εκτονώσουν σημαντικό μέρος του κυκλοφοριακού φόρτου στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, ενώ από το υφιστάμενο εκθεσιακό κέντρο θα διατηρηθούν πέντε κτίρια: το MOMus, ο Πύργος του ΟΤΕ, το Περίπτερο Esso Pappas, το Παλαί ντε Σπορ και το Τόξο της ΧΑΝΘ.

Προφανή οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη

Τα οικονομικά οφέλη για την πόλη είναι προφανή ήδη από την πρώτη στιγμή της υλοποίησης του έργου: μόνο στη φάση κατασκευής του η οικονομική δραστηριότητα θα ανέλθει σε 70 με 80 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, με 1.000 θέσεις εργασίας κάθε χρόνο. Όταν δε το εκθεσιακό κέντρο λειτουργήσει, το οικονομικό προϊόν θα ανέρχεται σε 350-400 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, δημιουργώντας περισσότερες από 1.500 θέσεις εργασίας τον χρόνο.

Σημαντικά όμως είναι και τα περιβαλλοντικά οφέλη. Το νέο Διεθνές Εκθεσιακό και Συνεδριακό Κέντρο Θεσσαλονίκης θα είναι το πλέον βιοκλιματικό της Ευρώπης, με εξοικονόμηση ενέργειας κατά 70%, μέσω ενός συνδυασμού ηλιακής, θερμικής και γεωθερμικής ενέργειας, αλλά και με μείωση κατά 40%-50% της κατανάλωσης νερού.

 

Το έργο έχει ενταχθεί στο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, λαμβάνοντας έγκριση από την Κυβερνητική Επιτροπή και διασφαλίζοντας σημαντική υποστήριξη. Τον Αύγουστο μάλιστα η ΔΕΘ-HELEXPO, το Growthfund και η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ υπέγραψαν σχετική σύμβαση, η οποία σηματοδότησε την έναρξη των σταδίων για τη διενέργεια του Διεθνούς Ανοικτού Διαγωνισμού Παραχώρησης. Ειδικότερα, η ΔΕΘ-HELEXPO ανέθεσε στη Μονάδα PPF του ΤΑΙΠΕΔ να λειτουργήσει ως φορέας ωρίμανσης για το έργο, να προετοιμάσει τα τεύχη δημοπράτησής του και να διενεργήσει τον διαγωνισμό, μια διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη.

Για όλα αυτά προηγήθηκαν 12 χρόνια μεθοδικού σχεδιασμού, κατά τη διάρκεια των οποίων πραγματοποιήθηκαν πρωτόγνωρες για τα ελληνικά δεδομένα διαδικασίες διαβούλευσης τόσο με τους φορείς όσο και με τους πολίτες.

 

ΑΠΕ-ΜΠΕ, ΔΕΘ-Helexpo

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ: