Έως και 300 γέφυρες, οδογέφυρες και σήραγγες αντιμετωπίζουν σοβαρά δομικά προβλήματα στην Ιταλία και κινδυνεύουν να καταρρεύσουν, προειδοποιούν ειδικοί στον απόηχο της τραγωδίας στη Γένοβα με τους δεκάδες νεκρούς και τραυματίες.
Περίπου το 70% των 15.000 γεφυρών και τούνελ στους ιταλικούς αυτοκινητόδρομους έχουν κατασκευαστεί πριν από 40 και πλέον χρόνια, σηκώνοντας το βάρος της διέλευσης πολύ μεγαλύτερου όγκου οχημάτων, απ’ ό,τι είχαν αρχικά σχεδιαστεί.
Η έλλειψη επενδύσεων, η κακή συντήρηση και σε κάποιες περιπτώσεις η εμπλοκή εταιρειών που ελέγχονται από την μαφία και χρησιμοποιούν κακής ποιότητας σκυρόδεμα για να αυξήσουν τα κέρδη τους, μπορούν να συμβάλουν σε καταστροφές, όπως αυτή που έγινε προ ημερών στην ιταλική μεγαλούπολη.
Ο ρόλος της μαφίας
Πολλοί Ιταλοί ρίχνουν την ευθύνη για την τραγωδία της Γένοβας στο οργανωμένο έγκλημα. Αν και δεν υπάρχουν στοιχεία εμπλοκής της Μαφίας στην κατασκευή της γέφυρας Μοράντι, κατά τη δεκαετία του 1960, είναι γνωστή η σύμπραξη χριστιανοδημοκρατικών κυβερνήσεων με το οργανωμένο έγκλημα από το 1948 μέχρι το 1992, αναθέτοντας επικερδείς συμβάσεις δημοσίων έργων με αντάλλαγμα στήριξη στις κάλπες και μίζες.
Σε κάποιες περιπτώσεις το κόστος αυτής της συμπαιγνίας έγινε ορατό αρκετές δεκαετίες αργότερα. Την τελευταία πενταετία άλλες εννέα γέφυρες κατέρρευσαν σ’ ολόκληρη τη χώρα.
Η Μαφία είναι τόσο συνδεδεμένη με τα μεγάλα έργα στη γείτονα, ώστε το 2001 ο τότε υπουργός Υποδομών Πιέτρο Λουνάρντι προκάλεσε σοκ στην κοινή γνώμη δηλώνοντας ότι «τα προβλήματα με τη μαφία υπήρχαν ανέκαθεν και θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν… Πρέπει να μάθουμε να ζούμε μ’ αυτή την πραγματικότητα».
Η ελλιπής συντήρηση
Καθώς ο δήμαρχος της Γένοβας κήρυττε διήμερο πένθος, οι ντόπιοι ήταν έξω φρενών με το γεγονός ότι δεν εισακούστηκαν ποτέ οι επανειλημμένες εκκλήσεις για την ασφάλεια της γέφυρας, που έτριζε όποτε περνούσαν φορτηγά προκαλώντας τρόμο στους κατοίκους.
Μια φωτογραφία που ελήφθη πρόσφατα, πριν την κατάρρευση της οδογέφυρας αποκαλύπτει την απελπιστική κατάσταση στην οποία βρισκόταν με καλώδια να κρέμονται απ’ τις δύο πλευρές της.
Η γέφυρα έπρεπε να αντέχει πάνω από 25 εκατομμύρια οχήματα ετησίως με τον όγκο διέλευσης να έχει τετραπλασιαστεί την τελευταία τριακονταετία χωρίς να έχουν γίνει τα απαραίτητα έργα συντήρησης. Μια έκθεση μηχανικών του 2009 αναφερόταν μάλιστα στην πιθανότητα κατεδάφισης της γέφυρας λόγω των ανησυχιών για την ευστάθειά της.
Στο στόχαστρο της κυβέρνησης ο όμιλος Benetton και η θυγατρική του, Atlantia
Ο πρωθυπουργός Τζουζέπε Κόντε επέρριψε τις ευθύνες για την τραγωδία στον όμιλο Benetton και την θυγατρική του Atlantia, μητρική της Autostrade Per Italia, που έχει την διαχείριση της γέφυρας, κι είπε ότι ξεκινήσει η διαδικασία για την ακύρωση της ανάθεσης εκμετάλλευσης του δικτύου αυτοκινητοδρόμων στην Atlantia.
Πυρά Σαλβίνι κατά ΕΕ
Από την πλευρά του ο υπουργός Εσωτερικών Ματέο Σαλβίνι είπε ότι η κατάρρευση της γέφυρας αναδεικνύει τη σημασία αύξησης των επενδύσεων υπαινισσόμενος ότι το φρένο στις δαπάνες που βάζει η ΕΕ μπορεί να θέσει σε κίνδυνο ζωές.
«Αν εξωτερικοί περιορισμοί μας εμποδίζουν να δαπανήσουμε για να έχουμε ασφαλείς δρόμους και σχολεία, τότε τίθεται το ερώτημα αν έχει νόημα να ακολουθούμε αυτούς τους κανόνες», είπε ο επικεφαλής της ευρωσκεπτικιστικής Λέγκας του Βορρά. «Δεν ανταλλάσσεται η ασφάλεια των Ιταλών με τους δημοσιονομικούς κανόνες».
Από την πλευρά της η Ευρωπαϊκή Ένωση απέρριψε τις αιτιάσεις. «Δεν θα μπούμε στο παιχνίδι απόδοσης των ευθυνών», ανακοίνωσε η Κομισιόν υπογραμμίζοντας ότι η Ιταλία λαμβάνει δισεκατομμύρια ευρώ από τον κοινοτικό προϋπολογισμό για τις επενδύσεις στις υποδομές και ότι ήταν μία από τις κύριες χώρες που επωφελήθηκαν από την «ευελιξία» των δημοσιονομικών κανόνων της Ένωσης.