28/04/2025 Τηλέφωνο καταγγελιών: 694 635 77 33 - 698 632 33 23 | email: info@makeleio.gr | kataggelies@makeleio.gr

Η αμέλεια που οδήγησε στην τραγωδία: Τα κρίσιμα λάθη της λοχαγού στη σύγκρουση Black Hawk

Κοινοποίηση:

Νέα στοιχεία για τη σύγκρουση του ελικοπτέρου Black Hawk με επιβατικό αεροσκάφος της American Airlines πάνω από τον ποταμό Ποτομάκ στην Ουάσινγκτον, φέρνει στη δημοσιότητα πρόσφατη έκθεση.

Το βράδυ της 29ης Ιανουαρίου, η λοχαγός Ρεμπέκα Λόμπαχ πραγματοποιούσε ετήσια πτητική αξιολόγηση με τον συγκυβερνήτη και εκπαιδευτή της, ανθυπασπιστή Άντριου Λόιντ Ίβς. Τρεις μήνες μετά, η εφημερίδα The New York Times αποκάλυψε ότι η Ρ.Λόμπαχ υπέπεσε σε πολλαπλά σφάλματα, οδηγώντας σε μία από τις χειρότερες τραγωδίες στην ιστορία της αεροπορίας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που προέκυψαν, η Ρ.Λόμπαχ πετούσε το Black Hawk σε υπερβολικό ύψος και, στα τελευταία κρίσιμα δευτερόλεπτα, αμέλησε να συμμορφωθεί τόσο με τις εντολές του πύργου ελέγχου όσο και με τις παραινέσεις του συγκυβερνήτη της να στρίψει αριστερά. Περίπου 15 δευτερόλεπτα πριν από τη σύγκρουση, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας έδωσαν εντολή αλλαγής πορείας, την οποία η Ρ.Λόμπαχ αναγνώρισε αλλά δεν εκτέλεσε.

Ο ανθυπασπιστής Ίβς, αντιλαμβανόμενος τον κίνδυνο, της υπενθύμισε προφορικά την οδηγία, ωστόσο και πάλι δεν υπήρξε αντίδραση. Το αποτέλεσμα ήταν μοιραίο: το ελικόπτερο και το επιβατικό αεροσκάφος της American Airlines συγκρούστηκαν, με απολογισμό 67 νεκρούς – όλους τους επιβαίνοντες και στα δύο αεροσκάφη.

Οι ερευνητές ενδέχεται να μην μάθουν ποτέ γιατί η Ρ.Λόμπαχ δεν αντέδρασε.

Όμως, όπως τόνισαν ειδικοί, όταν ο οπτικός διαχωρισμός δεν εκτελείται σωστά, ενέχει θανάσιμους κινδύνους. Σύμφωνα με το πόρισμα, αν η Λόμπαχ είχε στραφεί προς τα αριστερά, θα είχε ανοίξει κρίσιμη απόσταση από το επιβατικό αεροσκάφος που εκτελούσε την πτήση 5342.

Ένα άλλο σημαντικό εύρημα ήταν ότι εκείνη τη νύχτα οι επικοινωνίες υπέστησαν σοβαρές παρεμβολές. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι την ώρα που δόθηκε η εντολή «να περάσουν πίσω από το αεροσκάφος», το πλήρωμα του Black Hawk πιθανότατα πατούσε το πλήκτρο μετάδοσης, με αποτέλεσμα να μην ακούσουν τη φράση-κλειδί.

Επιπλέον, το σύστημα αυτόματης παρακολούθησης ADS-B του ελικοπτέρου – το οποίο παρέχει ακριβή δεδομένα θέσης και ύψους στους ελεγκτές και τα πληρώματα – ήταν απενεργοποιημένο χωρίς προφανή λόγο.

Η επικεφαλής του Εθνικού Φορέα Ασφάλειας Μεταφορών (NTSB), Τζένιφερ Χόμεντι, ανέφερε ότι το Black Hawk κατέγραφε ημιτελείς ραδιοεπικοινωνίες και πως το πλήρωμα φορούσε νυχτερινά γυαλιά όρασης καθ’ όλη τη διάρκεια της πτήσης, χωρίς να υπάρχουν ενδείξεις ότι τα αφαίρεσαν.

Το επιβατικό αεροπλάνο, που είχε ξεκινήσει από τη Γουίτσιτα του Κάνσας και ετοιμαζόταν να προσγειωθεί, πετούσε σε ύψος 313 ποδιών μόλις δύο δευτερόλεπτα πριν από τη σύγκρουση. Ο κυβερνήτης του, Τζόναθαν Κάμπος, 34 ετών, είχε από μικρός όνειρο να γίνει πιλότος.

Στο αεροσκάφος επέβαιναν μαθητές και γονείς από σχολεία της Βόρειας Βιρτζίνια, καθώς και μέλη του Skating Club της Βοστώνης, που επέστρεφαν από εκπαιδευτικό πρόγραμμα που ακολούθησε το Πρωτάθλημα Καλλιτεχνικού Πατινάζ ΗΠΑ 2025.

Η Ρ.Λόμπαχ, καταγόμενη από το Ντάραμ της Βόρειας Καρολίνας, ήταν αξιωματικός αεροπορίας του Στρατού με περίπου 500 ώρες πτήσης, ενώ είχε υπηρετήσει και ως στρατιωτική κοινωνική βοηθός στον Λευκό Οίκο κατά τη διάρκεια της κυβέρνησης Τ.Μπάιντεν.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ:

Leave a Response