Με βραδυπορίες μέχρι και με 6 χλμ την ώρα εξακολουθούν να επιτυγχάνονται στη χώρα μας οι ασφαλείς μετακινήσεις με τον σιδηρόδρομο παρά το γεγονός ότι οι ταχύτητες των αμαξοστοιχιών διατηρούνται χαμηλές και στις ράγες του κεντρικού άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη κινείται ένα τρένο τη φορά.
Όπως καταγγελλουν οι μηχανοδηγοί, η κατάσταση αντί να βελτιώνεται χειροτερεύει. Για του λόγου το αληθές δημοσιεύουν στο blog της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ) ένα από τα υποδείγματα που δίνει ο ΟΣΕ στους μηχανοδηγούς τις τελευταίες ημέρες για την κυκλοφορία στη βασική γραμμή της χώρας. Σύμφωνα με αυτό, σε 17 σημεία η επιτρεπόμενη ταχύτητα είναι έως 40 χλμ την ώρα, σε πέντε σημεία είναι έως 20 χλμ, σε 2 σημεία είναι έως 10 και σε άλλα 2 είναι μόλις 6 χλμ. την ώρα.
Στις παρατηρήσεις που συνοδεύουν τους πίνακες με τις χιλιομετρικές ταχύτητες αναφέρεται ως κυρίαρχη αιτία η κατάσταση της γραμμής με τους μηχανοδηγούς να αναρωτιούνται «αν κάποιος θα απολογηθεί για αυτό το χάλι, γιατί δεν υπάρχει ενημέρωση στο επιβατικό κοινό για τυχόν καθυστερήσεις που προκύπτουν καθημερινά αλλά και ποια μέτρα έχει ζητήσει από τον ΟΣΕ η Hellenic Train για τον χρονικό ορίζοντα αποκατάστασης των βραδυποριών».
Στα σημεία που ορίζεται βραδυπορία 40 χλμ εντάσσεται και εκείνο κοντά στη σήραγγα της Οθρυος όπου είχε βυθιστεί η γραμμή εξαιτίας καθίζησης πριν από περίπου ένα μήνα. Το πρόβλημα δεν έχει ακόμα αποκατασταθεί δεδομένου ότι η βύθιση είχε διπλασιαστεί στα 6 από τα 3 εκατοστά που είχε μετρηθεί αρχικώς. Για τον λόγο αυτό ο ΟΣΕ είχε ορίσει εξαρχής αποκλεισμό της γραμμής καθόδου και μονοδρόμηση της κυκλοφορίας ώστε ολα τα τρένα να κινούνται από τη γραμμή ανόδου με ταχύτητα 40 χλμ. την ώρα, κάτι που συνεχίζεται μέχρι σήμερα.
Και ενώ στο συγκεκριμένο τμήμα της γραμμής, σύμφωνα με πηγές του Οργανισμού, τα έργα προχωρούν με την κυκλοφορία να αναμένεται να αποκατασταθεί σύντομα, δε συμβαίνει το ίδιο με τα προβλήματα στο δίκτυο που άφησαν πίσω τους οι κακοκαιρίες Daniel και Elias. Οι συμβάσεις για τα απαραίτητα έργα μόνιμης αποκατάστασης των ζημιών δεν έχουν υπογραφεί ακόμα, 1,5 χρόνο μετά τις καταστροφές με την εκκίνηση των έργων να τοποθετείται χρονικά εντός του Μαίου στην καλύτερη περίπτωση και χρονικό ορίζοντα αποκατάστασης 15 μηνών.
Οσο για το επιβατικό κοινό, εξακολουθεί να ταλαιπωρείται καθημερινά από συνεχή συμβάντα που καταλήγουν σε πολύωρες καθυστερήσεις ή και εγκλωβισμούς επιβατών και ντόμινο συνεπειών στα υπόλοιπα προγραμματισμένα δρομολόγια με την αξιοπιστία του σιδηροδρόμου να βυθίζεται όλο και περισσότερο μέρα με την ημέρα.
Το μεσημέρι της Δευτέρας συρμός του Προαστιακού ακινητοποιήθηκε λίγα μέτρα μακρύτερα του σταθμού της Οινόης με αποτέλεσμα οι 51 επιβάτες που επέβαιναν σε αυτόν να εγκλωβιστούν στο τρένο. Το πρόβλημα οφείλεται, σύμφωνα με πληροφορίες, στον παντογράφο του συρμού, μέσω του οποίου ηλεκτροδοτείται και ως αποτέλεσμα είχε να προκληθεί βραχυκύκλωμα και βλάβη στο ηλεκτρικό σύστημα.
Το ρεύμα κόπηκε αρχικά για διάστημα είκοσι λεπτών, διάστημα κατά το οποίο ακινητοποιήθηκε στο Πολυδένδρι και δεύτερη αμαξοστοιχία, η οποία είχε ξεκινήσει από την Αθήνα με κατεύθυνση τη Θεσσαλονίκη. Ακολούθως το ρεύμα δόθηκε προκειμένου να μπορέσει να συνεχίσει το ταξίδι του το αξονικό τρένο και στη συνέχεια ξανακόπηκε ώστε να απεγκλωβιστούν οι επιβάτες του Προαστιακού, οι οποίοι παρέμειναν στον συρμό περί τη μία ώρα μέχρι να βγουν με τη συνδρομη της πυροσβεστικής και να φτάσουν στον σταθμό για να συνεχίσουν τη διαδρομή τους με λεωφορείο.
Για τον ασφαλή απεγκλωβισμό απαιτήθηκε ολική διακοπή ηλεκτροδότησης του δικτύου στην περιοχή, γεγονός που προκάλεσε καθυστερήσεις και σε άλλα δρομολόγια, τα οποία σύμφωνα με πληροφορίες του ΟΣΕ συνεχίστηκαν με ντιζελοκίνητα τρένα.
Αυτό δεν ήταν το μοναδικό περιστατικό της Δευτέρας. Η εβδομάδα είχε ξεκινήσει με σύγκρουση συρμού του Προαστιακού Σιδηροδρόμου της γραμμής Χαλκίδα – Αθήνα με φορτηγό όχημα, το οποίο παραβίασε φυλασσόμενη διάβαση (ΑΣΙΔ) πριν από τον σταθμό της Αυλίδας. Από την σύγκρουση προκλήθηκαν μικρές υλικές ζημιές στην αμαξοστοιχία, ενώ οι 45 επιβάτες της αμαξοστοιχίας, το προσωπικό της Hellenic Train, αλλά και ο οδηγός του φορτηγού δεν τραυματίστηκαν, ενώ το δρομολόγιο συνεχίστηκε αλλά με σημαντική καθυστέρηση.
Σύμφωνα με άτυπη ενημέρωση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ο οδηγός του φορτηγού συνελήφθη. Διευκρινίζεται επίσης ότι στο σημείο λειτουργούσε αυτόματη μπάρα ισόπεδης διάβασης με προειδοποιητικά ηχοφωτεινά σήματα, την οποία ο οδηγός παραβίασε την ώρα που έκλεινε, όπως επίσης και τον ερυθρό σηματοδότη.
Ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 1543 που πραγματοποιούσε το δρομολόγιο από Χαλκίδα προς Αθήνα, φρέναρε εγκαίρως. Σύμφωνα με την Hellenic Train, καταγράφηκαν μόνο μικρές υλικές φθορές στο πλάι της μηχανής της αμαξοστοιχίας, η οποία ακούμπησε οριακά το πίσω μέρος του φορτηγού οχήματος.
Το υπουργείο υπενθυμίζει ότι το άρθρο 292 του Ποινικού Κώδικα όπως αυστηροποιήθηκε το 2023 προβλέπει ότι όποιος διαταράσσει την ασφάλεια της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς, πλοίων ή αεροσκαφών τιμωρείται με κάθειρξη έως δέκα έτη αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κίνδυνος για άνθρωπο,ενώ επαναλαμβάνει ότι στο αναμενόμενο νομοσχέδιο για τον αναθεωρημένο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) η παραβίαση φωτεινής σηματοδότησης ή/και κινητού φράγματος προ ισόπεδης σιδηροδρομικής διάβασης κατατάσσεται στην Κατηγορία Ε4 υψηλής επικινδυνότητας και με ιδιαίτερες επιπτώσεις για την οδική ασφάλεια, και θα τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 1.200 ευρώ και επιτόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 60 ημέρες.