Αμερικανίδα δικαστής έκρινε ότι ο τεχνολογικός γίγαντας Google έχει μονοπώλιο στην τεχνολογία της διαδικτυακής διαφήμισης. Το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ, μαζί με 17 αμερικανικές πολιτείες, μήνυσε την Google, υποστηρίζοντας ότι ο τεχνολογικός γίγαντας κυριαρχεί παράνομα στην τεχνολογία που καθορίζει ποιες διαφημίσεις θα πρέπει να τοποθετούνται στο διαδίκτυο και πού.
Αυτή είναι η δεύτερη αντιμονοπωλιακή υπόθεση που χάνει η Google μέσα σε ένα χρόνο, αφού κρίθηκε ότι η εταιρεία είχε επίσης μονοπώλιο στην online αναζήτηση.
Η Google δήλωσε ότι θα ασκήσει έφεση κατά της απόφασης.
«Οι εκδότες έχουν πολλές επιλογές και επιλέγουν την Google επειδή τα εργαλεία μας για τη διαφημιστική τεχνολογία είναι απλά, οικονομικά προσιτά και αποτελεσματικά», δήλωσε η επικεφαλής ρυθμιστικών υποθέσεων της εταιρείας Lee-Ann Mulholland.
Η περιφερειακή δικαστής των ΗΠΑ Leonie Brinkema ανέφερε στην απόφαση ότι η Google είχε «εσκεμμένα προβεί σε μια σειρά από αντιανταγωνιστικές πράξεις» που της επέτρεψαν να «αποκτήσει και να διατηρήσει μονοπωλιακή δύναμη» στην αγορά.
«Αυτή η συμπεριφορά αποκλεισμού έβλαψε ουσιαστικά τους πελάτες εκδότες της Google, την ανταγωνιστική διαδικασία και, τελικά, τους καταναλωτές πληροφοριών στον ανοικτό ιστό», τόνισε.
Η Google έχασε σε δύο περιπτώσεις, ενώ μια τρίτη απορρίφθηκε.
«Κερδίσαμε τη μισή υπόθεση και θα ασκήσουμε έφεση για την άλλη μισή», δήλωσε η Mulholland.
«Το Δικαστήριο διαπίστωσε ότι τα εργαλεία μας για τους διαφημιζόμενους και οι εξαγορές μας, όπως το DoubleClick, δεν βλάπτουν τον ανταγωνισμό».
Ο δικηγόρος της Google είχε υποστηρίξει ότι η υπόθεση επικεντρώθηκε υπερβολικά στις δραστηριότητές της στο παρελθόν και οι εισαγγελείς αγνόησαν άλλους μεγάλους παρόχους τεχνολογίας διαφημίσεων, όπως η Amazon.
«Η Google έχει επανειλημμένα χρησιμοποιήσει τη δύναμή της στην αγορά για να προτιμήσουν τα δικά της προϊόντα, καταπνίγοντας την καινοτομία και στερώντας από τους premium εκδότες παγκοσμίως κρίσιμα έσοδα που απαιτούνται για τη διατήρηση της υψηλής ποιότητας δημοσιογραφίας και ψυχαγωγίας», δήλωσε ο Jason Kint, επικεφαλής της Digital Content Next, μιας επαγγελματικής ένωσης που εκπροσωπεί τους online εκδότες.
Η Google κατέχει μεγάλες εταιρείες στην πλευρά των αγοραστών και των πωλητών της διαδικτυακής διαφημιστικής αγοράς, καθώς και ένα ανταλλακτήριο διαφημίσεων που συνδυάζει τη ζήτηση και την προσφορά.
Οι χρήστες του διαδικτύου δεν θα παρατηρήσουν διαφορά στο διαδίκτυο ως αποτέλεσμα της απόφασης, δήλωσε ο Anupam Chander, καθηγητής δικαίου και τεχνολογίας στο Πανεπιστήμιο Georgetown.
Αλλά επηρεάζει «την κατανομή των χρημάτων μεταξύ διαφημιστών, εκδοτών και παρόχων διαφημιστικών υπηρεσιών».
«Ο δικαστής φαίνεται πρόθυμος να διατάξει διαρθρωτικές αλλαγές στις πρακτικές ανταλλαγής διαφημίσεων της Google, οι οποίες μπορεί να επηρεάσουν κάπως το τελικό αποτέλεσμα της Google, αλλά δεν φαίνεται να απειλούν κατ’ ανάγκη τη βασική πρόταση αξίας της ως μεσάζοντα διαφημίσεων», πρόσθεσε.
Σε μια συνεχιζόμενη σειρά αντιμονοπωλιακών αγωγών, η κυβέρνηση των ΗΠΑ υποστηρίζει ότι η Google και η μητρική της εταιρεία Alphabet θα πρέπει να διαλυθούν – κάτι που θα μπορούσε να περιλαμβάνει την πώληση τμημάτων της εταιρείας, όπως το πρόγραμμα περιήγησης Chrome.
Τον Σεπτέμβριο, η βρετανική αρχή ανταγωνισμού διαπίστωσε προσωρινά ότι η Google χρησιμοποιούσε αντιανταγωνιστικές πρακτικές για να κυριαρχήσει στην αγορά της διαδικτυακής διαφημιστικής τεχνολογίας.
Το Youtube έπρεπε ήδη να είχε αλλάξει χέρια.