Πριν από μερικούς μήνες, το Bloomberg έκανε ρεπορτάζ στον Λακωνικό Κόλπο. Όχι τυχαία, φυσικά, αλλά για να τσεκάρει τι συμβαίνει εκεί αναφορικά με το λαθρεμπόριο πετρελαίου και τον «σκιώδη» στόλο της Ρωσίας που συνεχίζει να κάνει μπίζνες, παρά τις κυρώσεις (και τις οδηγίες) των Αμερικανών.
Δεν γνωρίζουμε εάν στο Bloomberg ήταν τυχεροί ή«φυτευτεί» από ξένες υπηρεσίες, όμως κατά την διάρκεια του ρεπορτάζ εντόπισαν στα ανοικτά των νότιων ακτών της Πελοποννήσου δύο γερασμένα τάνκερ, να μεταφέρουν πετρέλαιο από το ένα στο άλλο. Και εδώ ξεκινάει το «παιχνίδι» που παίζεται, πολύ καιρό τώρα. Αυτή η «μεταφορά», δεν έγινε… ποτέ, καθώς δεν «λειτούργησαν» τα δορυφορικά συστήματα
εντοπισμού των δύο πλοίων! Το ηλεκτρονικό στίγμα των πλοίων έδειξε ότι ουδέποτε πλησίασαν πιο κοντά από τα τέσσερα μίλια το ένα στο άλλο. Όπως εξήγησε το αμερικανικό ειδησεογραφικό πρακτορείο, πρόκειται για μια σκόπιμη παρέμβαση στα συστήματα
εντοπισμού, μέρος του σχεδίου για να συνεχίσει να ρέει το ρωσικό πετρέλαιο στις διεθνείς αγορές παρά τις κυρώσεις, συχνά σε τιμές υψηλότερες από ό,τι θα ήθελαν οι κυβερνήσεις της Δύσης.
Τα δημοσιεύματα του Bloomberg
«Spoofing»
Η πρακτική του να δίνουν ψεύτικες συντεταγμένες στο αυτόματο σύστημα εντοπισμού, το AIS, ονομάζεται «spoofing». Όπως σημειώνει το Bloomberg, «θολώνει» το από πού έρχονται τα φορτία και έτσι καθησυχάζει τους νευρικούς αγοραστές, οι οποίοι θέλουν να κρύψουν τις συναλλαγές τους με τη Ρωσία! Το 240 μέτρων Turba ήταν ένα από τα τάνκερ που εντοπίστηκαν από το Bloomberg στα ανοικτά της
Πελοποννήσου, στις 19 Σεπτεμβρίου. Κατασκευασμένο πριν από 26 χρόνια, θα έπρεπε κανονικά να έχει γίνει σκραπ έως τώρα. Όμως, το πλοίο έχει εξελιχθεί σε ένα ισχυρό σύμβολο των προσπαθειών της Ρωσίας να διατηρήσει το εμπόριο πετρελαίου της.
Οι αρχές είχαν στοχοποιήσει το Turba από τον Μάιο, λόγω της μεγάλης ηλικίας του, του φτωχού ιστορικού ελέγχων του, του μυστηριώδους ιδιοκτησιακού καθεστώτος του και του γεγονότος ότι πλέει με σημαία του Καμερούν, μιας χώρας που έχει μπει σε μαύρη λίστα από τον διεθνή οργανισμό που προωθεί την ασφαλή ναυτιλία.
Τεράστιος στόλος από την Ρωσία Μετά τις κυρώσεις του G7, η Ρωσία έχτισε έναν τεράστιο στόλο από «σκιώδη τάνκερ», τα οποία συνήθως είναι παλιά πλοία, σαν το Turba. Οι περιορισμοί απαγορεύουν στα μέλη της Ε.Ε. να αγοράσουν ρωσικό πετρέλαιο αλλά και στις ευρωπαϊκές εταιρείες (ασφαλιστικές και ναυτιλιακές) να βοηθήσουν στη μεταφορά του. Αλλά όταν αυτά τα πλοία βρίσκονται σε διεθνή ύδατα –όπως στα ανοικτά των ακτών της Ελλάδας- τα περιθώρια για έλεγχο της δραστηριότητας αυτής μειώνονται, όπως σημειώνει το Bloomberg.
Και εμείς στο Μακελειό πιάσαμε… επ’ αυτοφώρω τα πλοία που δεν έδιναν σήμα στο δορυφόρο, κατά την διάρκεια παραμονής του στον Λακωνικό Κόλπο
Νόμιμο στην… Ελλάδα
Το spoofing είναι μια γνωστή πρακτική για φορτία πετρελαίου τα οποία κάποιοι θέλουν να κρύψουν. Και ενώ δεν αρέσει στις αρχές, είναι νόμιμη στα διεθνή ύδατα. Εφαρμόζεται με ένα μηχάνημα, το οποίο δίνει ένα ψεύτικο στίγμα, την ώρα που το πλήρωμα κλείνει
τον πραγματικό μεταδότη του πλοίου.
To Bloomberg διαπίστωσε ότι το Turba ήταν πλάι-πλάι με το Simba, ένα άλλο παλιό τάνκερ, στον Λακωνικό Κόλπο, την ώρα που το στίγμα των πλοίων έδειχνε απόσταση μιλίων. «Αυτού του είδους η θολή μεταφορά, τόσο κοντά στις ευρωπαϊκές ακτές, μαρτυρά ότι η οικονομική
συναλλαγή για το φορτίο είναι πάνω από το πλαφόν της τιμής», είπε στο Bloomberg ο Samir Madani, συνιδρυτής της TankerTrackers.com.
Ο Λακωνικός Κόλπος
Και εδώ μπαίνουμε στα πιο βαθιά. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, «ο Λακωνικός Κόλπος, περίπου 110 μίλια νοτιοδυτικά της Αθήνας, έχει αναδειχθεί σε σημαντικό ναυτιλιακό κέντρο για τη Μόσχα μετά τις κυρώσεις», προσθέτοντας ότι υπάρχουν και άλλα τέτοια σημεία,
όπως στην ισπανική πόλη Ceuta, στις ακτές του Μαρόκου. Αυτό που κάνουν τα τάνκερ είναι να μεταφέρουν ρωσικά φορτία από το ένα πλοίο στο άλλο, καθώς έτσι οι τελικοί αγοραστές αποκτούν μεγαλύτερη απόσταση από το σημείο προέλευσης του πετρελαίου.
Οι μεταφορές πετρελαίου από την Ρωσία (Απρίλιο έως τον Οκτώβριο), πριν και μετά το εμπάργκο
Απαγόρευση
Ενώ στις ελληνικές εταιρείες δεν επιτρέπεται να παρέχουν υπηρεσίες που βοηθούν στην μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, οι τοπικές αρχές δεν έχουν την εξουσία να ελέγξουν τη δραστηριότητα στον Λακωνικό Κόλπο, καθώς οι κινήσεις των φορτίων γίνονται σε διεθνή ύδατα.
Επ’ αυτοφώρω
Το «Μακελειό» μπήκε χθες στην διαδικασία να δει τι συμβαίνει σε κανονικό χρόνο στην περιοχή του Λακωνικού Κόλπου. Και παρατηρήσαμε, όσα είχε αναφέρει το Bloomberg. Υπήρχαν πλοία σχετικά… κοντά, με σημαίες κυρίως από το Παναμά, Marsall
Islands, Μάλτα, ωστόσο υπήρχαν και δύο τα οποία… ο δορυφόρος δεν μπορούσε να «πιάσει». Έγραφε: «This vessel is out of Coastal AIS Range». Άρα, καταλαβαίνετε τι συνέβαινε…
Η τοποθέτηση του… Κόκκαλη
Εδώ πρέπει να σημειώσουμε πως για το θέμα του Λακωνικού Κόλπου έχει ασχοληθεί ο… Πέτρος Κόκκαλης, που είχε «ενοχλήσει» με δηλώσεις του το Μαξίμου, δείχνοντας ξεκάθαρα ποιος έχει την ευθύνη των όσων γίνονται. Ο ευρωβουλευτής είχε μιλήσει ανοικτά για τις Ship-To-Ship μεταγγίσεις στον Λακωνικό κόλπο, όπως και στην ανακοίνωση της Νομικής Επιτροπή του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού
(ΙΜΟ), κατά την 110η Σύνοδό του στο Λονδίνο με ενημέρωση των μελών της Επιτροπής για το θέμα των «σκιωδών» στόλων, εκατοντάδων πλοίων τα οποία συχνά λειτουργούν υπό ασαφή ιδιοκτησία, με ελλιπή συντήρηση και χωρίς ασφάλιση.
Πως γίνεται η δουλειά
Μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, τάνκερ πετρελαιοειδών συρρέουν καθημερινά 6 Ναυτικά Μίλια έξω από το Λακωνικό κόλπο, δένουν το ένα με το άλλο και προχωρούν «σε μεταγγίσεις πετρελαιοειδών φορτίων μεταξύ́ δεξαμενόπλοιων (Ship To Ship/STS
Transfer).
Υπό την ανοχή του… λιμενικού
Και εδώ υπάρχει το εξής παράδοξο. Οι μεταγγίσεις σε διεθνή ύδατα πραγματοποιούνται με διακριτική καταγραφή από το Λιμενικό, που εκ του αποτελέσματος δεν ασχολείται π.χ. εάν τηρούνται όλα τα μέτρα ασφαλείας κατά τη διάρκεια των μεταγγίσεων μεταξύ τάνκερ (βυθιζόμενα φράγματα κ.λπ.) ή αν περνά όλο το ballast από τα ειδικά φίλτρα και όχι από… magic pipe – αρμοδιότητα που σχετίζεται με έλεγχο για πιθανή ρύπανση και μπορεί να ασκήσει έξω από τα χωρικά ύδατα ενός σχεδόν κλειστού κόλπου με ιδιαίτερη ανάγκη περιβαλλοντικής προστασίας.
Ο Γιώργος Προκοπίου
Τα ονόματα
Ενδιαφέρον επίσης παρουσιάζουν τα ονόματα εκείνων των εφοπλιστών που έχουν βρεθεί στον… Λακωνικό Κόλπο, ενώ παράλληλα έχουν αυξήσει τα «δρομολόγια» στην Μαύρη Θάλασσα, όπως αποδεικνύεται στον ιστότοπο «blackseanews.net» όπου υπάρχει κάθε μήνα
μια μεγάλη αναφορά για τις κινήσεις των πλοίων που έχουν γραφεία στην Ελλάδα.
Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης
Προσοχή για να μην υπάρξει παρανόηση. Δεν θα μπει στην διαδικασία το «Μακελειό» να μιλήσει για λαθρεμπόριο. Απλά, έχουν καταγραφεί η «παρουσία» πλοίων του Γιώργου Προκοπίου (Dynacom Tankers Management), του Πάρι Κασιδόκωστα (LATSCO MARINE), του Βαρδή Βαρδινογιάννη (AVIN), του Κώστα Αγγέλου (Benelux Overseas Inc και Benelux Overseas DMCC), του ιδρύματος Ωνάση κ.α.
Ο Πάρης Κασιδόκωστας
Το δημοσίευμα της Washington Post Θυμίζουμε επίσης πως πριν από μερικές ημέρες, η Washington Post σε ρεπορτάζ με την υπογραφή των δημοσιογράφων Evan Halper, Dalton Bennett και Jonathan O’Connell, ανέφερε ότι τεράστιες ποσότητες πετρελαίου που προέρχονταν από τη Ρωσία συνέχισαν να ρέουν στο διυλιστήριο της Motor Oil Hellas στην Ελλάδα. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ το ρωσικό πετρέλαιο
έκανε μια νέα διαδρομή, εκατοντάδες μίλια μακριά από την οδό ενέργειας μέσω μιας εγκατάστασης αποθήκευσης πετρελαίου στην Τουρκία, ένα ταξίδι που έκρυψε το αποτύπωμα της Ρωσίας καθώς η ιδιοκτησία των προϊόντων άλλαξε χέρια πολλές φορές πριν φτάσουν στην Ελλάδα.
Ο Γιώργος Οικονόμου
Δεν ήταν τυχαίες οι «απειλές» των Αμερικανών για συγκεκριμένους εφοπλιστές Προσέξτε και κάτι που επίσης έγινε πριν από μερικές ημέρες. Έλληνες εφοπλιστές που είχαν αναλάβει την μεταφορά του πετρελαίου του Πούτιν μετά την έναρξη του πολέμου με την Ουκρανία, αναγκάστηκαν να… σταματήσουν τις τελευταίες εβδομάδες σύμφωνα με δημοσίευμα του πρακτορείου Reuters. Πρόκειται για τους ιδιοκτήτες των Minerva Marine, Thenamaris και TMS Tankers, Ανδρέα Μαρτίνο, Νικόλα Μαρτίνο και Γιώργο Οικονόμου, τα τάνκερ των οποίων μέχρι και πρότινος μετέφεραν μεγάλες ποσότητες ρωσικού πετρελαίου σε ολόκληρο τον κόσμο. Σύμφωνα με το Reuters η… συμμόρφωση των τριών Ελλήνων εφοπλιστών -οι οποίοι διατηρούν καλές σχέσεις με την ελληνική κυβέρνηση- με τις αποφάσεις για κυρώσεις που έχουν επιβάλλει στην Ρωσία οι ΗΠΑ, έγινε γνωστή από κάποιους traders και εν συνεχεία διασταυρώθηκε μέσω ανάλυσης των δεδομένων σχετικά με τις θέσεις των πλοίων τους. Οι ίδιες οι εταιρείες αρνήθηκαν να σχολιάσουν την εξέλιξη.
Ο Νικόλαος Μαρτίνος
Και ακόμη μια λεπτομέρεια. Οι τρεις ελληνικές εταιρείες διαχειρίζονται περισσότερα από 100 πετρελαιοφόρα, ικανά να διακινήσουν σχεδόν το σύνολο των εξαγωγών πετρελαίου από τα ευρωπαϊκά λιμάνια της Ρωσίας Πριμόρσκ, Ουστ-Λούγκα και Νοβοροσίσκ, ύψους περίπου 10 εκατομμυρίων τόνων το μήνα ή 2,4 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα. Διαχειρίζονται επίσης έναν στόλο μικρότερων δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν καύσιμα. «Ο σκοτεινός στόλος μπορεί να μην είναι αρκετός για να μεταφέρει όλο το ρωσικό πετρέλαιο», δήλωσε ένας
από τους traders που ασχολούνται με τη ρωσική πετρελαϊκή ναυτιλία, αναφερόμενος στην εμφάνιση του λεγόμενου σκοτεινού στόλου των ναυλωτών που διακινούν πετρέλαιο από τη Ρωσία και το Ιράν που πλήττονται από κυρώσεις και δεν καλύπτονται από τις
δυτικές ασφαλιστικές εταιρείες. Ανέφερε ως κύριο λόγο το γεγονός ότι το ρωσικό πετρέλαιο ταξιδεύει πλέον 8- 10 εβδομάδες για να φτάσει στους πελάτες στην Ασία, σε αντίθεση με τις δύο εβδομάδες πριν από τις κυρώσεις, όταν το πετρέλαιο πωλούνταν στην Ευρώπη. Αυτό σημαίνει ότι απαιτούνται περισσότερα δεξαμενόπλοια για το εμπόριο.
Παρακάτω θα δείτε τα αμέτρητα τάνκερ που έχουν καταγραφεί και φέρονται να προβαίνουν σε αυτήν την ενέργεια:
Πηγή: makeleio.gr
Θα ημουν μαζι τους εαν το καυσιμο στην Ελλαδα ηταν το φθηνοτερο στην Ευρωπη . Απο την στιγμη που ισχυει το αντιθετο κ μας κλεβουν ολοι μαζι ευχομαι να βουλιαξουν τα καραβια τους κ να πανε ολοι στο Διαολο .