Στην Ελλάδα πέθαναν το 2023 σε δυστυχήματα με τρένα 10 φορές περισσότεροι πολίτες σε σύγκριση με τις χώρες της ΕΕ, με την χώρα να καταλαμβάνει την πρώτη θέση σε νεκρούς σε διπλάσιο ποσοστό από την επόμενη χώρα στη λίστα.
Η έρευνα της Eurostat, που συμπεριλαμβάνει τα Τέμπη, αναφέρει ότι στην Ελλάδα σκοτώθηκαν σε δυστυχήματα με τρένα 22,3 άνθρωποι ανά χίλια μέτρα σιδηροδρομικών γραμμών ενώ ο αντίστοιχος μέσος όρος στην ΕΕ είναι 2,5 άνθρωποι ανά χίλια μέτρα.
Δηλαδή στη χώρα μας το ποσοστό των ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους σε σιδηροδρομικά δυστυχήματα είναι δεκαπλάσιο του ευρωπαϊκού μέσου όρου.
Μετά την Ελλάδα ακολουθεί η Σλοβακία (10,2) και η Πορτογαλία (5,9), ενώ τα χαμηλότερα ποσοστά θνησιμότητας καταγράφουν οι Φινλανδία (0,6), η Σουηδία και η Ισπανία (και οι δύο 1,0).
Όπως επισημαίνει η έκθεση, το 2023 ήταν η δεύτερη χρονιά με αυξημένο αριθμό θανάτων από τις σιδηροδρομικές μεταφορές, μετά από πτωτική τάση από το 2010 έως το 2021, όταν ο αριθμός μειώθηκε κατά περίπου 45%.
Από το 2019 έως το 2021, οι μειώσεις των σιδηροδρομικών συγκρούσεων, των θανάτων και των σοβαρά τραυματισμένων συνέπεσαν με την απότομη πτώση στις σιδηροδρομικές μεταφορές επιβατών που προκλήθηκε από την πανδημία.
Εκτόξευση του αριθμού των νεκρών επιβατών
Στα περισσότερα έτη για τα οποία υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία (δηλαδή από το 2010 και μετά), οι νεκροί επιβάτες σιδηροδρομικών μεταφορών αντιπροσώπευαν μόνο ένα μικρό ποσοστό (μεταξύ 1% και 5%) των νεκρών.
Η πλειοψηφία των νεκρών αφορά χρήστες των ανισόπεδων διαβάσεων ή άτομα που δεν σχετίζονται άμεσα με τα τρένα. Εξαίρεση αποτέλεσαν τα έτη 2013 και 2023.
Το 2013, οι 97 επιβάτες που σκοτώθηκαν σε σιδηροδρομικά ατυχήματα αντιπροσώπευαν το 9% του συνόλου. Αυτό οφειλόταν αποκλειστικά σε ένα σιδηροδρομικό ατύχημα στο Σαντιάγο ντε Κομποστέλα τον Ιούλιο του 2013.
Το 2023, οι 49 νεκροί επιβάτες στην Ελλάδα των Τεμπών αντιπροσώπευαν το 7,1% του συνολικού αριθμού των νεκρών στην ΕΕ και το 81,7% των νεκρών επιβατών.