Πλήθος καταγγελιών φτάνουν στον «Συνήγορο του Καταναλωτή» το τελευταίο διάστημα σχετικά με προβλήματα που συναντούν οι καταναλωτές με τις διαδικτυακές αγορές τους, ιδίως προϊόντων τεχνολογίας (κινητών τηλεφώνων, τάμπλετ, φορητών υπολογιστών, κ.λπ.).
Συγκεκριμένα, οι καταναλωτές καταγγέλλουν τη μη προσήκουσα εκτέλεση των παραγγελιών τους από ηλεκτρονικά καταστήματα, τα οποία διαθέτουν προς πώληση τα προϊόντα τους σε ιδιαίτερα προνομιακές τιμές σε σχέση με τον ανταγωνισμό, προσελκύοντας μεγάλο αριθμό ενδιαφερόμενων πελατών, όπως συμβαίνει με τα αποκαλούμενα “προϊόντα-κράχτες”.
Όπως διαπιστώθηκε από την Αρχή ορισμένα από τα καταστήματα αυτά δεν παραδίδουν τα προϊόντα εντός του συμφωνημένου κατά περίπτωση χρόνου και μεταθέτουν διαρκώς τον χρόνο παράδοσης σε μελλοντικές ημερομηνίες, χωρίς, όμως, εν τέλει να τηρούν τις δεσμεύσεις τους απέναντι στους καταναλωτές και χωρίς να προβαίνουν σε επιστροφή των χρηματικών ποσών που έχουν προεισπράξει προς ολοσχερή εξόφληση του τιμήματος των αγαθών, κατά πάγια πολιτική τους. Στις περισσότερες, δε, περιπτώσεις, οι εν λόγω επιχειρήσεις διακόπτουν, μετά τη συναλλαγή, και κάθε επικοινωνία με τους καταναλωτές, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να λάβουν καμία πληροφόρηση σε σχέση με την πορεία των αγορών τους ή την επιστροφή των χρημάτων τους.
Εννέα συστάσεις προς τους καταναλωτές
1. Να προτιμούν την πραγματοποίηση αγορών από αξιόπιστα και γνωστά ηλεκτρονικά καταστήματα. Σημαντική ένδειξη αξιοπιστίας είναι η μακρόχρονη λειτουργία των καταστημάτων στην αγορά και η ύπαρξη φυσικής έδρας τους.
2. Να ελέγχουν πάντοτε τις βασικές πληροφορίες που παρέχονται για το ηλεκτρονικό κατάστημα από τον ιστότοπό του. Να αναζητούν, ειδικότερα, την επωνυμία της εταιρείας και τα πλήρη στοιχεία επικοινωνίας, συμπεριλαμβανομένης ταχυδρομικής διεύθυνσης. Η ύπαρξη μόνο ηλεκτρονικής διεύθυνσης (e-mail) και κινητού τηλεφώνου δεν αρκεί και αποτελεί, μάλιστα, ένδειξη απάτης.
3. Να ελέγχουν, οπωσδήποτε, πριν από την πληρωμή ότι ο ιστότοπος παρέχει ασφαλή σύνδεση για τη μετάδοση ευαίσθητων δεδομένων, όπως στοιχείων πιστωτικών καρτών. Να βεβαιώνονται ότι το σύμβολο ασφαλούς μετάδοσης δεδομένων εμφανίζεται στο πεδίο ”διεύθυνση του προγράμματος περιήγησης” – browser με τη μορφή HTTPS. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζουν ότι το e-shop διαθέτει SSL (Secure Sockets Layer), δηλαδή πρωτόκολλο ασφαλούς μετάδοσης ευαίσθητων δεδομένων στο διαδίκτυο, ειδικά για αγορές με πιστωτικές-χρεωστικές κάρτες και paypal.
4. Να εντοπίζουν στο διαδίκτυο τυχόν σχόλια, εμπειρίες ή συστάσεις άλλων καταναλωτών που έχουν ήδη συναλλαγεί με το κατάστημα. Αυτό γίνεται εύκολα, πληκτρολογώντας το όνομα της εταιρείας ή του ηλεκτρονικού καταστήματος σε μία μηχανή αναζήτησης. Να προσεγγίζουν τις συστάσεις με κριτικό μάτι, διότι μπορεί να είναι παραπλανητικές ή κατασκευασμένες.
5. Τα αναγνωρισμένα ηλεκτρονικά καταστήματα έχουν στον ιστότοπό τους σήματα εμπιστοσύνης των ενώσεων ηλεκτρονικού εμπορίου και των οργανισμών που διαθέτουν πιστοποιητικά ασφαλείας και απορρήτου προσωπικών δεδομένων. Αυτό δείχνει ότι η εταιρεία είναι αξιόπιστη και ότι τηρεί τους βασικούς κανόνες στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, οπότε ο καταναλωτής μπορεί να αγοράσει από αυτήν με ασφάλεια.
6. Να αποφεύγουν την πραγματοποίηση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα που απαιτούν, αποκλειστικά, την προείσπραξη του τιμήματος των αγαθών μέσω πιστωτικής/χρεωστικής κάρτας, paypal ή τραπεζικού εμβάσματος και δεν διαθέτουν την αντικαταβολή ή την ηλεκτρονική πληρωμή τη στιγμή της παράδοσης του προϊόντος ως εναλλακτικό τρόπο πληρωμής.
7. Να μην πείθονται από τις υπερβολικά δελεαστικές τιμές των προϊόντων σε σχέση με τον ανταγωνισμό ή, εν πάση περιπτώσει, αυτό να μην είναι το μοναδικό κριτήριο για την πραγματοποίηση των αγορών τους.
8. Επί σοβαρών ενδείξεων προβληματικής συναλλαγής, να προβαίνουν άμεσα σε αμφισβήτηση προς τα τραπεζικά τους ιδρύματα, εφόσον η εξόφληση των αγαθών έχει γίνει μέσω κάρτας (χρεωστικής ή πιστωτικής) και, αντίστοιχα, προς τους οργανισμούς διενέργειας ηλεκτρονικών πληρωμών (πχ. paypal).
9. Θα πρέπει, τέλος, οι καταναλωτές να λαμβάνουν επιβεβαίωση της παραγγελίας, την οποία να φυλάσσουν μαζί με κάθε άλλο έγγραφο που σχετίζεται με αυτή. Αν χρειάζεται να επικοινωνήσουν με τον έμπορο, να προτιμούν το ηλεκτρονικό μήνυμα. Με αυτό τον τρόπο, σε περίπτωση προβλήματος, θα έχουν στη διάθεσή τους έμπρακτες αποδείξεις της επαφής-επικοινωνίας τους, καθώς και όλες τις λεπτομέρειες της συναλλαγής που έχουν συμφωνηθεί.
Αυτήν τη περίοδο θα πρότεινα να μην γίνονται διαδικτυακές αγορές, εκτός εάν το ηλεκτρονικό κατάστημα είναι αξιόπιστο και κάνει το ίδιο τις διανομές. Αλλιώς τζάμπα θα σπάσουν τα νεύρα σας. Ακόμη και να είναι αξιόπιστο το κατάστημα, τα προϊόντα κατά πάσα πιθανότητα δεν θα φτάσουν καθόλου σ’ εσάς ή θ’ αργήσουν τόσο πολύ που θα σας είναι άχρηστα. Αυτό συμβαίνει διότι οι ταχυμεταφορές έχουν τόσο πολύ δουλειά που δεν προλαβαίνουν. Μάλιστα κάποιες λένε και ψέματα ότι ήρθαν και δεν σας βρήκαν και άλλα πολλά.
Ειμα διανομεας σε γνωστη εταιρια κουριερ εδω και 15 χρονια και εχω να δωσω την εξης συμβουλη σε ολους οσους ψωνιζουν:
ΑΝΤΙΚΑΤΑΒΟΛΗ και μονο!!!Εχω πελατες που πηγαινω και παραλαμβανω δεματα και οταν εχουν μεγαλο ογκο και βλέουν ποθανως οτι δεν προλαβαινουν να τα στειλουν ολα την ιδοα μερα μου λενε”Να φυγουν αμεσως οι αντικαταβολες,τα αλλα ειναι ηδη πληρωμενα””
φωναξτε τον αδωνι να σας σωσει… τη τον εχουμε και τον πληρωνουμε! επρεπε να υπαρχουν κανονες δυστυχος το καθε e-shop βαζει δικους του κανονες οτι τους συμφερει το γραφουν στο FAQ τους αμα θελεις συμφωνεις αμα θελεις οχι.
Λενε παραγγελια 4-10 μερες μπορει να φτασει και 15-20 μερες καταρχην η λεξη παραγγελια ειναι λαθος αυτο λεγετε προπαραγγελια γιατι πολλη απλα εγω σαν ιδιωτης παραγγελνω κατι απο ενα καταστημα και αυτος που εχει το καταστημα το παραγγελνει απο το εξωτερικο.
Σαφώς και πρέπει να θίγονται όλα αυτά τα θέματα,να καταγγέλονται και να εξαδαφανίζονται όσοι είναι απατεώνες και λαμόγια.Ποτέ όμως δεν βλέπουμε την άλλη μεριά.Έχω ηλεκτρονικό κατάστημα 5 χρόνια και κάθε μήνα έχω παραγγελίες που ποτέ δεν παραλαμβάνουν αυτοί που έδωσαν την παραγγελία.Όταν επικοινωνείς μαζί τους πουλάνε τρέλα ή λένε ψέματα σαν κλασικοί ψηφοφόροι.Εμένα ποιός θα μου αποζημιώσει τα διπλά μεταφορικά πήγαινε έλα? Όχι ότι ενδιαφέρει και πολλούς αυτό που αναφέρω αλλά θα ήθελα μία απάντηση χίο από το Σαράκη ‘η κάποιο άλλο δικηγόρο για τη μεγάλη αυτή χασούρα στο τέλος του χρόνου
Φίλε σαν ιδιοκτήτης ενός αρκετά μεγάλου eshop και εγώ αντιμετωπίζω τα ίδια ακριβώς που ανέφερες παραπάνω. Φτάνω στο σημείο να λέω ότι καλά τους κάνουν και τους τρώνε τα λεφτά οι απατεώνες και εάν μπορούν να τους φάνε άλλα τόσα!
Από την στιγμή που η παραγγελία γίνεται με αντικαταβολή, θα πρέπει να πληρώνονται τα μεταφορικά πριν την αποστολή της παραγγελίας. Δεν ξέρω πως θα γίνει αυτό πρακτικά, αλλά είναι το μόνο -ίσως- που μπορεί να σου εξασφαλίσει τουλάχιστον να μην έχεις διπλή χασούρα. Τώρα, αν ο άλλος, θέλει να πετάξει τα 3 ή 5 ευρώ των μεταφορικών και να μην παραλάβει, πρόβλημα του.
Δεν βλέπω άλλο τρόπο για το πρόβλημα που σωστά ανέφερες.
Αυτό που αναφέρεις είναι το πιο σωστό.Άντε όμως να ζητήσεις από όλους αυτούς τους δημοκράτες να προπληρώσουν τα μεταφορικά.Όλοι έχουν δίκιο και πάντα φταίνε τα κακά ελληνικά μαγαζιά.Ειδικά δε οι δημόσιοι υπάλληλοι προτιμούν κατά κόρον να ψωνίζουν από εξωτερικό(εκεί είναι τελιοι και δε μπορούν να τους κράξουν)ακόμα και αν βρουν κάτι 5€ φθηνότερο στα 100€ αξίας.Φυσικά δεν τους ενδιαφέρει η τοπική οικονομία,το τι φπα και μεταφορικά έχει πληρώσει ο επιχειρηματίας ώστε να βγει μία τιμή.Είπαμε ο πελάτης και ειδικά ο δημόσιος έχει πάντα δίκιο και τα ξέρει όλα καθώς οδηγείται πάντα στα atm με ακρίβεια και χαμηλό κόστος
Η πιο ασφαλή και τίμια μέθοδος είναι η αντικαταβολή, Η προπληρωμή είτε με κάρτα είτε με κατάθεση κρύβει πάρα πολλούς κινδύνους, από αδικαιολόγητες καθυστερήσεις, μεχρι ανεκτέλεστες παραγγελίες .
ΠΡΟΣΟΧΗ ποτέ μην κάνετε τραπεζική κατάθεση πριν την παραγγελία σας και πριν λάβετε την επιβεβαίωση της παραγγελίας σας. Στην αντικαταβολή αν εντοπίσεις κάτι στραβό υπάρχει δυνατότητα ακύρωσης/μεταβολής της παραγγελίας στην προπληρωμή έχεις πολλά προβλήματα…
Δυστυχώς δεν υπάρχει αντικαταβολή από το εξωτερικό και εκεί πρέπει να επιλέγουμε αξιόπιστα καταστήματα γιατί και έξω είναι πολλοί οι απατεώνες. Η πιο ΑΝΑΣΦΑΛΗ μέθοδος είναι η τραπεζική κατάθεση, γιατί σε περίπτωση που σου κάτσει απατεώνας πίνεις “πολλές πορτοκαλάδες” η τράπεζα συνήθως “νίπτει τας χείρας της” (γιατί εσύ έκανες μόνος σου την κατάθεση) και για να βρεις το δίκιο σου θα ξοδέψεις πολλά περισσότερα από αυτά που έδωσες (οπότε και δεν συμφέρει).
Και μεγάλη προσοχή πάντα να λαμβάνεται το αποδεικτικό παραγγελίας στο email σαν ΑΝ ΔΕΝ ΤΟ ΛΑΒΕΤΕ
μάλλον πέσατε σε απατεώνα.
για αυτό Παραγγελίες μόνο με ΑΝΤΙΚΑΤΑΒΟΛΗ και αν δεν υπάρχει ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΗ ΠΡΟΣΟΧΗ.
Η μεγάλη απάτη γίνεται από το σκαι που διαδίδει πως έχουν σταματήσει τα συσσίτια της εκκλησίας!! Πάρτε όλοι τηλέφωνο στους αλήτες, ντροπή τους.
κανα προστιμο δεν παιζει…
Επισης ερχονται οι παραγελιες οπως εγιναν αναρωτιεμαι η λειπουν πραγματα