Αλλεπάλληλα περιστατικά που θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων και οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στην παλαιότητα του τροχαίου υλικού, καταγράφονται σχεδόν καθημερινά στο σύστημα των μεταφορών της χώρας. Υστέρα από τον συρμό του Προαστιακού Θεσσαλονίκης, ο οποίος εξαιτίας πρόσκρουσης σε κλαδιά έφτασε στον προορισμό του με ραγισμένο παρμπρίζ επιδιορθωμένο πρόχειρα με κολλητική ταινία, νέο περιστατικό – αυτή τη φορά στη Γραμμή 1 του μετρό της Αθήνας [γνωστό και ως ΗΣΑΠ] – ήρθε να υπενθυμίσει τους κινδύνους από τη συνεχή δρομολόγηση συρμών που είχαν αγοραστεί την περίοδο 1982 – 1984, αλλά ελλείψει νέων, κυκλοφορούν ακόμα.
Δεν το αντιλήφθηκε ο ηλεκτροδηγός
Ένας από αυτούς τους συρμούς κινήθηκε το μεσημέρι της Δευτέρας με ανοιχτή μία από τις πόρτες από τον έναν σταθμό στο επόμενο και συγκεκριμένα από τον Άγιο Νικόλαο στην Αττική. Το πλέον ανησυχητικό είναι μάλιστα ότι ο ηλεκτροδηγός δεν είχε αντιληφθεί το παραμικρό καθώς δεν είχε σχετική ένδειξη, αλλά ενημερώθηκε για την ανοιχτή θύρα από τον υπάλληλο φύλαξης με την άφιξή του στον επόμενο σταθμό. Κι αυτό ενώ βάσει των προδιαγραφών, ο συρμός δε θα έπρεπε ούτε να είχε ξεκινήσει εφόσον κάποια από τις πόρτες του ήταν ανοιχτή.
Με την επισήμανση του υπαλλήλου φύλαξης ο συρμός τελικά εκκενώθηκε και οδηγήθηκε για επισκευή με τους επιβάτες να επιβιβάζονται σε επόμενο. Όπως επισημαίνουν εργαζόμενοι στη ΣΤΑΣΥ, πρόκειται για έναν από τους παλαιότερους συρμούς που εκτελούν ακόμα δρομολόγια και ανήκει στους 14 που έχουν ενταχθεί στη σύμβαση ανακατασκευής, η οποία ωστόσο έχει ήδη σημειώσει μεγάλες καθυστερήσεις στην πρόοδό της με τον πρώτο πιλοτικό συρμό να αναμένεται μέχρι τα τέλη της χρονιάς.
Η ΣΤΑΣΥ επιβεβαίωσε το περιστατικό, επισημαίνοντας ότι βρίσκεται ήδη υπό διερεύνηση μέσω και του βιντεοληπτικού υλικού προκειμένου να εντοπίσει τα αίτιά του, με πηγές της να επισημαίνουν ότι η πόρτα του συρμού δεν ήταν τελείως ανοιχτή, αλλά δεν είχε κλείσει κατά περίπου 15 εκατοστά στο ένα φύλλο της. Κατά συνέπεια διερευνάται και το ενδεχόμενο κάποιος να προσπάθησε να την ανοίξει, σημειώνουν.
Οι εργαζόμενοι, πάντως, επιμένουν ότι πρόκειται για ένα εξαιρετικά σοβαρό περιστατικό ασφαλείας, το οποίο μπορεί να προκαλέσει τραυματισμό επιβατών, ενώ υπογραμμίζουν ότι με τόσο παλαιούς συρμούς είναι πιο επίκαιρη από ποτέ η συζήτηση για την επιστροφή των συνοδών των συρμών, οι οποίοι είχαν καταργηθεί το 2010. Υπενθυμίζουν ότι και στο περιστατικό της φωτιάς στη βλάστηση κοντά στις γραμμές στον σταθμό Ειρήνης προιν λίγους μήνες, οι επιβάτες χρειάστηκε να κινηθούν αρχικά μόνοι τους με τον ηλεκτροδηγό να αναλαμβάνει μόνος την ευθύνη της ασφαλούς απομάκρυνσης τόσων ανθρώπων. Τονίζουν επίσης ότι τον τελευταίο καιρό είναι όλο και συχνότερες αντίστοιχες βλάβες στους συρμούς, οι οποίοι, «έχουν φτάσει στα όριά τους», όπως περιγράφουν.
Να σημειωθεί, επίσης, ότι αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που συρμός του ηλεκτρικού αυτής της γενιάς κινείται με ανοιχτή πόρτα. Τον περασμένο Ιούλιο, επιβάτης είχε κινδυνεύσει να τραυματιστεί σοβαρά καθώς ο συρμός, στον οποίο επιχειρούσε να επιβιβαστεί ξεκίνησε παρά το γεγονός ότι υπήρχε πόρτα ανοιχτή. Ο επιβάτης στην προσπάθειά του να επιβιβαστεί είχε παρασυρθεί από αυτόν και εάν δεν επενέβαιναν άλλοι επιβάτες που βρίσκονταν εντός του τρένου τα πράγματα θα είχαν πάρει πιο δυσάρεστη τροπή.
Το περιστατικό είχε συμβεί στον σταθμό της Νέας Ιωνίας προς Πευκάκια όταν επιβάτης προσπάθησε να κρατήσει με το πόδι του την πόρτα του συρμού ανοιχτή αφού είχε ηχήσει το σήμα κλεισίματος των θυρών. Ωστόσο, η πόρτα έκλεισε, ο συρμός ξεκίνησε σέρνοντας μαζί του τον επιβάτη στην αποβάθρα για περισσότερα από είκοσι μέτρα. Άλλοι επιβάτες που βρίσκονταν ήδη στον συρμό έσπασαν το τζαμάκι και τράβηξαν τον μοχλό έκτακτης ανάγκης (πέδη), μετά την έξοδο του συρμού από την πλατφόρμα. Για την ακρίβεια ο συρμός σταμάτησε λίγα μέτρα μετά το τελείωμα της αποβάθρας, ακριβώς στο πορτάκι που βρίσκεται στο σημείο. Με άλλα λόγια εάν δεν είχε υπάρξει αυτή η παρέμβαση, ο επιβάτης θα είχε βρεθεί στις ράγες στην ανοιχτή γραμμή.
Τον Μάιο του 2023 άλλος συρμός είχε αναγκαστεί να κινηθεί με ανοιχτή την πόρτα από την Κηφισιά μέχρι το Μαρούσι, καθώς αυτή δεν έκλεινε, με το προσωπικό να κάνει εκκλήσεις από τα μεγάφωνα στους επιβάτες να μην πλησιάζουν στην πόρτα, ενώ σε άλλη περίπτωση συρμός δεν κατάφερε να σταματήσει στο σωστό σημείο της αποβάθρας προκειμένου να αποβιβάσει και να επιβιβάσει επιβάτες και συνέχισε τη διαδρομή του έως τον επόμενο σταθμό. Πολλές απ΄αυτές τις αστοχίες αποδίδονται από πηγές κοντά στην υπόθεση στην παλαιότητα του τροχαίου υλικού που εξακολουθεί να απαρτίζεται και από συρμούς 40 ετών.
Ιδιαίτερα σημαντική – τονίζουν – είναι και η φύλαξη των σταθμών, η οποία μπορεί να αποτρέψει συμβάντα όπως αυτό που καταγράφηκε την Κυριακή με ηλικιωμένο, ο οποίος κατέβηκε στη γραμμή και περπατούσε στις ράγες επιχειρώντας να φτάσει από τον σταθμό Άγιος Νικόλαος προς τον σταθμό Κάτω Πατήσια. Η ηλεκτροδηγός με τη βοήθεια του σταθμάρχη συνόδευσαν τον επιβάτη στην αποβάθρα αφού τον σήκωσαν από τη γραμμή, καθώς στο μεταξύ είχε πέσει και είχε χτυπήσει.
Κλήθηκε ασθενοφόρο, ενώ την επιχείρηση συνέδραμε και ο φύλακας του σταθμού Κάτω Πατησίων, ο οποίος είναι ένας από τους σταθμούς που διαθέτουν ακόμα στατικούς φύλάκες σε αντίθεση με άλλους, οι οποίοι εξυπηρετούνται από μετακινούμενο προσωπικό.
Δύσκολα τα πράγματα για χρόνια ακόμα, σύμφωνα με το υπουργείο
Η προβληματική κατάσταση στη Γραμμή 1 είναι γνωστή εδώ και χρόνια στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τον ίδιο τον υπουργό, Χρήστο Σταικούρα να αναφέρει σε τηλεοπτική του συνέντευξη τη Δευτέρα πως «η κατάσταση στη Γραμμή 1 είναι τραγική».
Τραγικότερο φαίνεται ότι είναι όμως το ότι εργαζόμενοι και επιβάτες θα πρέπει να συνεχίσουν να μετακινούνται και να εργάζονται σε αυτές τις συνθήκες για αρκετό διάστημα ακόμα καθώς οι ανακατασκευασμένοι συρμοί της Γραμμής 1 θα ενταχθούν συνολικά στα δρομολόγια το 2026, όπως ανέφερε ο υπουργός.
Την ίδια στιγμή και το μετρό της Αθήνας θα κλείσει την πρώτη του 25ετία την επόμενη χρονιά με αποτέλεσμα να εμφανίζει ήδη σοβαρά προβλήματα. Για το λόγο αυτό προχωρά ο διαγωνισμός αλλαγής των σιδηροτροχιών στις Γραμμές 2 και 3 προυπολογισμού 8 εκατομμυρίων ευρώ, καθώς τμήματά τους έχουν εμφανίσει σημαντικές βλάβες. Επιπλέον, οι 20 από τους 52 συρμούς δε διαθέτουν κλιματισμό και μπορεί το ζήτημα της εγκατάστασης συστημάτων σε αυτούς να έχει τεθεί σε προτεραιότητα, όμως ακόμα δεν έχουν βρεθεί οι πόροι που θα το χρηματοδοτήσουν, με τον κ. Σταικούρα να επαναλαμβάνει πως και τώρα να βρισκόταν η χρηματοδότηση, η επισκευή των υφιστάμενων συρμών θα απαιτήσει τρία με τέσσερα χρόνια.
Όλα κλασικά πάνε να τα φορτώσουν στον μηχανοδηγό, όταν μέσα στον ηλεκτρικό ανεβαίνει το κάθε πρεζάκι, το πως παραβιάζουν τις πόρτες κλπ κλπ. Το ζούμε καθημερινά και ξέρουμε τι γίνεται…….. Ακόμη και συρμούς τελευταίας τεχνολογίας να μας φέρουν, μπουρδέλο θα γίνουν σε λίγες ημέρες.
Επαναλαμβάνω τήν Συνταγή : Μήν μπαίνετε ποτέ στό 1ο βαγόνι ! Καί γιά νά είστε απολύτως σίγουροι, επειδή δέν μπορεί κανείς νά ξέρει….ούτε στό τελευταιο !
Όπως συνέβη και με τα “Τέμπη”, όσο και εάν εξελίσσονται η ελλείπουν τα Τεχνικά και Μηχανικά μέσα, στην κορυφή της ευθύνης Λειτουργίας είναι ο Άνθρωπος και εάν αυτός συμπεριφέρεται και αντιδρα σωστά όλα πάνε καλά. Τα υπόλοιπααποτελούν βοηθήματα και όχι υποκατάστατα του Ανθρώπου.. Ακόμη και στα Ρομποτικά η εκεί που θα επιβληθεί Τεχνητή Νοημοσύνη, πρέπει να λειτουργεί ως βάσις ο Άνθρωπος. Χθες, στον Σταθμό Μετρό Δουκίσης Πλακεντίας ανέμενα τον Συρμό “προς Αεροδρόμιο” με συχνότητα 36′ οπότε μεσολάβησαν 4 τοπικοί Συρμοί.Κατά την άφιξη του 1ου, 2 αρμόδιοι εντεταλμένοι υπάλληλοι παρά τις ανακοινώσεις, σβύσιμο φωτισμού και ξχητικά σήματα, ήλεγξαν σχολαστικώς όλα τα Βαγόνια για πλήρη εκκένωση πριν αναχωρήσει ο συρμός για αναστροφή.. Στην άφιξη των επομένων 3 συρμών, ουδεμία ασχολία. Είχαν την προσωπική τους συζήτηση και ούτε καν κοιτούσαν προς τους Συρμούς. Στον τελευταίο συρμό ένα ζεύγος ηλικιωμένων τουριστών που δεν αντελήφθη τι συμβαίνει “πήδηξε ” έξω τελευταία στιγμή “έντρομο”. Αυτό καταδεικνύει οτι επαφείεται ο άνθρωπος περισσότερο από όσο πρέπει στην καλή επαρκή λειτουργία βοηθημάτων, όμως πρέπει να ταελέγχει.
Πάλι τα τραίνα. !!!!!!