«Δεν έχουν λυθεί όλα τα προβλήματα, δεν είμαι εδώ για να πω «όλα καλά». Υποστηρίζω όμως μέσα από τα στοιχεία, ότι κινούμαστε με ευθύνη στη σωστή κατεύθυνση με όλο και καλύτερα αποτελέσματα», τόνισε ο Χρήστος Σταϊκούρας απαντώντας σε ερώτηση του Αλέξανδρου Καζαμία για τα συστήματα ασφαλείας στον σιδηρόδρομο.
Ο υπουργός Μεταφορών, σε μία τοποθέτηση – ομολογία ενοχής και ανικανότητας υποστήριξε πως τα συστήματα, δηλαδή η σηματοδότηση, η τηλεδιοίκηση, το ETCS και το GSMR, είναι σήμερα «πολύ καλύτερα από ότι ήταν τον Φεβρουάριο του ‘23», τονίζοντας ότι για την κυβέρνηση «το πρόταγμα είναι η μέγιστη ασφάλεια του επιβάτη».
Ειδικότερα, σημείωσε πως τον Σεπτέμβριο του 2023 τόσο η σηματοδότηση όσο και η τηλεδιοίκηση λειτουργούσαν στο 100% του δικτύου, ωστόσο λόγω του Daniel σήμερα είναι εγκατεστημένα στο 80% και έχει εκκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία για τα έργα αποκατάστασης.
Αναφορικά με το παρατρόχιο σύστημα ETCS, επισήμανε πως το 2019 ήταν εγκατεστημένο στο 43%, το Σεπτέμβριο του ‘23 βρισκόταν στο 81%, και σήμερα είναι στο 80% λόγω Daniel, ενώ για το ETCS, είπε πως σήμερα έχουν εγκατασταθεί 136 μονάδες σε 89 τρένα και πως στόχος είναι έως τον Σεπτέμβριο να έχουν αναταχθεί άλλες 43 μονάδες σε άλλα 24 τρένα.
«Σήμερα είμαστε σε καλύτερο σημείο», πρόσθεσε για το σύστημα GSMR, λέγοντας πως μέχρι το τέλος Μαρτίου θα έχουμε 118 μονάδες σε 59 τρένα, ενώ στάθηκε και στα στοιχεία χρήσης του σιδηροδρόμου λέγοντας πως συνολικά το 2024 έγιναν 766.995 μετακινήσεις.
Από την άλλη ο Αλέξανδρος Καζαμίας υπογράμμισε πως «η κυβέρνηση δεν μπορεί να εγγυηθεί για την ασφάλεια των πολιτών», υποστηρίζοντας ότι ο υπουργός είπε επί της ουσίας πως «η κατάσταση είναι κάπως καλύτερη σήμερα» και τονίζοντας πως «οι άνθρωποι εξακολουθούν να φοβούνται να ανέβουν στα τρένα».
Πυρά εξαπέλυσε και ο πρώην «γαλάζιος» Μάριος Σαλμάς για τον έλεγχο μεταφοράς παράνομων φορτίων στον σιδηρόδρομο. Η απάντηση του Χρήστου Σταϊκούρα που είπε πως το υπουργείο Υποδομών «δεν έχει αρμοδιότητα ελέγχου επί του περιεχομένου του φορτίου, ούτε προβλέπεται διαδικασία γνωστοποίησης του φορτίου και αυτό ισχύει σε όλη την Ευρώπη», προκάλεσε την έντονη αντίδραση του Μάριου Σαλμά.
«Ο υπουργός υποδομών σήμερα μου είπε ότι δεν μπορεί να γνωρίζει αν μεταφέρονται επικίνδυνα και παράνομα φορτία στα τρένα. Ισχύει; Αν μου το επιβεβαιώσετε θα φύγω περισσότερο στεναχωρημένος και δικαιωμένος που αποχώρησα από αυτή την κυβέρνηση», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Ο Χρήστος Σταϊκούρας αναφέρθηκε και στην εμπορική αμαξοστοιχία και στη συζήτηση για το αν μετέφερε παράνομο φορτίο, λέγοντας πως η Hellenic Train ενημέρωσε στις 09.03.23 για τη σύνθεση και το περιεχόμενο του φορτίου της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας, ενώ υποστήριξε πως η ΑΑΔΕ έχει παράσχει αναλυτική ενημέρωση για το τι συνέβη στο Τελωνείο Ευζώνων.
«Διενεργήθηκε σχετικός ευχερής έλεγχος και έγινε αντιπαραβολή των βαγονιών με τις καταστάσεις και δεν διαπιστώθηκε τίποτα άλλο επιπλέον από τα αναγραφόμενα. Η δικαστική διερεύνηση είναι σε εξέλιξη και αναμένουμε τα αποτελέσματα της», σημείωσε χαρακτηριστικά χωρίς όμως να αφήνει τις γενικολογίες και να δίνει συγκεκριμένα στοιχεία.
Ο Αξιότιμος Κος Υπουργός, απαντούσε πάντοτε με μία κάποια αμεσότητα και ακρίβεια που παρέπεμπε σε σταθερές απόψεις. Η νεώτερη φρασεολογία, του τύπου ” ότι κινούμαστε με ευθύνη στη σωστή κατεύθυνση με όλο και καλύτερα αποτελέσματα” φαίνεται να απέχει. Η επίκλησις και μόνον “ευθύνης” η και “όλο και καλύτερα” ακόμη και η αναφορά περί “κατεύθυνσης”, παραπέμπει σε προσπάθεια να πείσει ρητορικά περί αυτών των εννοιών, εάν δεν υφίστανται. Πολύ κρίμα αν κανείς … “πειθόμενος” καλείται να “πείσει”. Κυρίως εάν “δεν πείθει ούτε τον εαυτό του”.