Το σούπερ μάρκετ δεν είναι απλά μια επιχείρηση που πουλάει προϊόντα. Τα σούπερ μάρκετ είναι ένα πανέξυπνα «στημένο» μαγαζί το οποίο μας πουλάει πράγματα χωρίς να το καταλάβουμε και εμείς τα αγοράζουμε.
Με δεδομένο ότι στόχος μιας εταιρίας είναι το κέρδος, τα σούπερ μάρκετ χρησιμοποιούν μικρά «ύπουλα» κόλπα τα οποία σκοπό έχουν να μεγιστοποιήσουν το κέρδος αυτό.
Τίποτε δεν είναι τοποθετημένο τυχαία μέσα σε ένα σούπερ μάρκετ. Όλα τα προϊόντα όπου έχουν τοποθετηθεί, ακόμη και σε ποιον διάδρομο και σε ποιο ράφι έχουν μπει, δεν έχουν μπει στην τύχη. Το που θα μπει το κάθε προϊόν είναι αποτέλεσμα μελέτης χρόνων.
Όπως για παράδειγμα μπροστά από τα ταμεία, είναι τοποθετημένες πάντα οι τσίχλες, οι καραμέλες, κάποια ψυγεία με παγωτά και αναψυκτικά και οι γκοφρέτες. Νομίζετε ότι έχουν μπει τυχαία; Κάνετε λάθος.
Εκεί έχουν μπει για δυο λόγους. Πρώτον για να κάνουν τον καταναλωτή να αγοράσει κάτι φτηνό καθώς περιμένει στη σειρά του για να πληρώσει, και δεύτερον για να κάνουν τον καταναλωτή όταν τα ρέστα που έχει να πάρει είναι λίγα, να πει «Κρατείστε τα παίρνω και αυτό το κουτάκι με τις τσίχλες».
Το απλό κόλπο αυτό μπροστά στα ταμεία – σύμφωνα με την εταιρία ερευνών αγοράς, IRI – αποφέρει κέρδος πολλών δισεκατομμυρίων. Στις ΗΠΑ για παράδειγμα έχει υπολογιστεί στα 6 δισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο, από αυτό και μόνο.
«Οι παρορμητικές αγορές αποτελούν μια πολύ, πολύ μεγαλύτερη συνιστώσα της καταναλωτικής συμπεριφοράς από ό,τι αντιλαμβάνονται οι άνθρωποι. Και το καλύτερο “οικόπεδο” για να τοποθετήσει κάποιος είδη που αγοράζονται παρορμητικά είναι το μπροστινό, εκεί που είναι τα ταμεία», εξηγεί στο CNN, ο Τζέιμς Μπάροουζ, ερευνητής του McIntire School of Commerce στο Πανεπιστήμιο της Βιρτζίνια.
Αλήθεια έχετε παρατηρήσει ότι το γάλα και τα γιαούρτια βρίσκονται συνήθως στο βάθος του καταστήματος; Ο λόγος είναι απλός. Επειδή είναι από τα προϊόντα που πάντα θα έχουν ζήτηση, τα έχουν τοποθετήσει εκεί προκειμένου ο καταναλωτής να περάσει από πολλούς διαδρόμους μέχρι να φτάσει «στα γάλατα» για να τα αγοράσει. Αυτό αυξάνει τις πιθανότητες να κάνει και κάποια άλλη αγορά.
Δηλαδή μπορεί να πήγε στο σούπερ μάρκετ για να αγοράσει γάλα, αλλά στο μεταξύ είδε σε κάποιον διάδρομο και θυμήθηκε ότι δεν έχει ψωμί τους τοστ, ή ότι τελείωσαν τα φρούτα στο ψυγείο, ή οτιδήποτε.
Θα παρατηρήσετε επίσης ότι ο διάδρομος με τα κρέατα απέχει λίγο από εκείνον με τα γάλατα και αυτό πάλι για τον ίδιο λόγο. Παίρνεις το γάλα και θες να πάρεις και κρέας, θα πρέπει να διασχίσεις και πάλι διαδρόμους.
Τα δημητριακά κατά κανόνα βρίσκονται στα χαμηλότερα ράφια. Και αυτό για να μπορούν να τα βλέπουν εύκολα τα μικρά παιδιά και να ζητάνε από τους γονείς τους να τους τα αγοράσουν για πρωινό.
Οι σάλτσες ντομάτας, είναι σχεδόν δίπλα με τα μακαρόνια ενώ τα χωνάκια παγωτού είναι κοντά στον καταψύκτη με τα παγωτά. Και αυτές οι κινήσεις είναι μελετημένες και αποδίδουν. Είναι η τακτική του λεγόμενου «cross-merchandising».
Για θέματα που αφορούν στην καθημερινότητα των πολιτών, αλλά και για την ακρίβεια που μαστίζει την αγορά, ενημερώνει καθημερινά μέσα από τον εφημερίδα ΜΑΚΕΛΕΙΟ ο ρεπόρτερ μας Νίκος Τσιαμτσίκας.
Όπως αναφέρει το σημερινό ρεπορτάζ οι Έλληνες καταναλωτές στρέφονται στα Ιδιωτικής Ετικέτας προϊόντα.
Σφράγισε η πόρτα του Παραδείσου για τις μεγάλες ξένες εταιρείες καθαριστικών στην Ελλάδα, καθώς επιβεβαιώθηκαν οι φόβοι τους, ότι οι Έλληνες καταναλωτές, εγκατέλειψαν την αγορά επώνυμων πολυθενικών προϊόντων καθαρισμού, που διεκδικούν μεγάλο κομμάτι στο καλάθι της νοικοκυράς, επειδή πωλούνται σε τιμές εξαιρετικά ακριβότερες από τα Ελληνικά ή τα Ιδιωτικής Ετικέτας καθαριστικά.
Έτσι η μία μετά την άλλη πολυεθνικές όπως η Johnson & Johnson, η Unilever και η Procter & Gamble ακολουθούν τα χνάρια της Nielsen IQ, η οποία πρώτη διέταξε έρευνα στην Ελλάδα διαπιστώνοντας ότι οι πωλήσεις των υγρών απορρυπαντικών, των απορρυπαντικών πλυντηρίων σε σκόνη και των επώνυμων εισαγόμενων ειδών καθαρισμού γενικότερα, έχουν πέσει αρχικώς σε ποσοστό συνολικώς στα 4,9%, γεγονός που χτυπά το καμπανάκι για τα κέρδη των ξένων κολοσσών, οι οποίοι μόνο στόχο έχουν να εκμεταλλευτούν την αγάπη και την ευπείθεια των Ελλήνων καταναλωτών για τα επώνυμα διαφημιζόμενα προϊόντα, τα
οποία κατά κανόνα, «τσούζουν» σε τιμές.
Μάλιστα η πτώση της κατανάλωσης, σε συνδυασμός με τις αυξήσεις τιμών μεσοσταθμικά κατά περίπου +4,5%, αναμένεται να
οδηγήσει σε μεγαλύτερο ποσοστό πτώσης των αγορών για τα ίδια καταναλωτικά αγαθά, που μπορεί να ξεπεράσει μέσα στον Απρίλιο και το -5,5%, δηλαδή απώλειες δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ από τα κέρδη των πολυεθνικών.
Αρχικώς, οι πολυεθνικές βλέποντας τα μαύρα σύννεφα στην Ελληνική αγορά, ανέθεσαν σε Ελληνικές εταιρείες όπως η αθηναϊκή ROLCO, να παράγει για λογαριασμό τους τις σκόνες πλυντηρίου DIXAN και NEOMAT, εγχείρημα που δεν βρήκε ιδιαίτερα καλό κλίμα στην αγορά, παρά τα εκατομμύρια ευρώ που ξοδεύτηκαν σε τηλεοπτικές διαφημίσεις. Μάλιστα, ακόμη και «βαφτισμένα» ως Ελληνικά την ίδια τύχη είχαν και άλλα προϊόντα όπως το Rol και το πασίγνωστο υγρό πιάτων AVA , το οποίο σημείωσε πτώση πωλήσεων παρότι πωλείται ακόμη και 2 ευρώ φθηνότερα από τον κύριο ανταγωνιστή του το υγρό πιάτων Fairy στα ίδια ml.
Οι καταναλωτές μείωσαν σημαντικά την αγορά οδοντόπαστας, καθώς δύσκολα τη βρίσκουν πια στα ράφια των Σούπερ Μάρκετ κάτω από 3 ευρώ, χρήματα τα οποία προτιμούν να «ρίχνουν» στην αγορά τροφίμων. Η σύνθεση του καλαθιού της νοικοκυράς, έχει αλλάξει τραγικά, καθώς περιέχει ολοένα και μικρότερες ποσότητες προϊόντων καθαρισμού, του σπιτιού, σοκολάτες, ποτά και αναψυκτικά, καθώς και «δευτερεύουσας ανάγκης» προϊόντα όπως , αρωματικά λεκάνης, αποσμητικά σώματος, η μαγιονέζα, το κέτσαπ, τα γλυκά, οι κατεψυγμένες πίτες και οι πολλές και διαφορετικές ποιότητες γιαουρτιού.
Όπως αποκαλύψαμε σε παλιότερο πρόσφατο ρεπορτάζ μας, οι εταιρείες αναγκάστηκαν να χρησιμοποιήσουν το έσχατο κόλπο με τις «μεζούρες» μειώνοντας στα κρυφά την ποσότητα του απορρυπαντικού σε σκόνη που περιέχεται σε συσκευασίες που δείχνουν ογκώδεις και άρα θα περίμενε κανείς να περιέχουν περισσότερο προϊόν. Παράλληλα μείωσαν τον κοστοβόρα «επιθετική» πολιτική με τον βομβαρδισμό τηλεοπτικών διαφημίσεων και «την πρώτη θέση» στα ράφια του λιανεμπορίου, ωστόσο χωρίς να μπορούν ν’ ανακόψουν το κύμα της μείωσης κατανάλωσης και το «τσουνάμι» της αλλαγής καταναλωτικής συμπεριφοράς στην Ελλάδα, λόγω της καλπάζουσας ανεξέλεγκτης ακρίβειας και της αύξησης του πληθωρισμού που σπάει το ένα αρνητικό ρεκόρ μετα το άλλο.
Τα πιο φθηνά καθαριστικά που βρήκαμε στην αγορά είναι :
Στα ΑΒ Βασιλόπουλος, οδοντόκρεμα Colgate max White 75 ml στα 2 ευρώ, οδοντόκρεμα ΑΙΜ 75 ml στα 2,14 ευρώ, υγρό καθαρισμού AJAX 1,72 ευρώ, AVA perle υγρό πιάτων 1,67 ευρώ, σκόνη πλυντηρίου SKIP 45 μεζούρες 7,58 ευρώ, αντισηπτικό υγρό με αντλία DETTOL 2 ευρώ.
Στο Γαλαξία, αφρόλουτρο Palmolive 2,37 ευρώ, αφρόλουτρο STR8 2,07 ευρώ, αποσμητικό σώματος NOXZEMA 2,23 ευρώ, σαμπουάν Fructis 2,22 ευρώ, αντισηπτικά μαντηλάκια Hankies 1,33 ευρώ, μαλακτικό Cajoline 1,74 ευρώ, color catcher 1,94 ευρώ, μπλόκ τουαλέτας Harpic 1,45 ευρώ, Fairy υγρό πιάτων 900 ml 2,63 ευρώ.
ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΘΑ ΤΑ ΠΛΗΡΩΣΟΥΝ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΑΚΡΙΒΑ. ΤΟΣΟ ΠΟΥ ΘΑ ΠΑΡΑΚΑΛΑΝΕ ΝΑ ΜΗΝ ΕΙΧΑΝ ΠΟΤΕ ΑΥΤΑ ΤΑ ΔΗΛΗΤΗΡΙΑΣΤΗΡΙΑ
Πολλα πασιγνωστα σουπερμαρκετ εχουν φαει προστιμο για διαφορετικη τιμη στο ραφι και διαφορετικη τιμη στο ταμειο.Αρκει να ριξει κανεις μια ματια στην ιστοσελιδα της Περιφερειας Αττικης (ισως και σε αλλες περιφερειες).
ΜΑΚΡΙΑ ΑΠΟ ΤΑ LIDL
ευτυχως που υπαρχουν εννοεις, και μπορουμε ν ααγοραζουμε φτηνα