Μπορεί μετά το τραγικό δυστύχημα με τα νεαρά παιδιά που σκοτώθηκαν το καλοκαίρι στον ΒΟΑΚ να ακούστηκαν πολλά λόγια και να μίλησαν οι της κυβέρνησης για τη βελτίωση του δρόμου, ωστόσο μάλλον θα μείνουν στα… λόγια.
Βλέπετε, υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να χαθεί η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης για την κατασκευή του νέου ΒΟΑΚ και για τα τρία τμήματά του, τα οποία μπορεί να έχουν διαφορετικό καθεστώς υλοποίησης, σε όλα όμως ένα μέρος χρηματοδοτείται από το Ταμείο.
Η πηγή του προβλήματος είναι απλή και βαθύτατα… ελληνική: τα χρονοδιαγράμματα που έχουν δηλωθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης για να εκταμιευτούν τα χρήματα, είναι απίθανο να τηρηθούν.
Οι χρηματοδοτήσεις του Ταμείου γίνονται με τη λογική εκταμίευσης με την πρόοδο τμημάτων των έργων και στην περίπτωση του ΒΟΑΚ, τα χρονοδιαγράμματα που έχουν δηλωθεί σε απόφαση του Συμβουλίου της ΕΕ από το 2021 ακόμα, είναι τα εξής:
Για το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη και το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος, θα πρέπει ως το τέλος Ιουνίου του 2025, δηλαδή σε εννιά μήνες από σήμερα, να έχει ολοκληρωθεί κατά 60% η κατασκευή τους. Ως το τέλος του 2025, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί πλήρως το τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος.
Για το τμήμα Χανιά-Χερσόνησος, το οποίο είναι μακράν το μεγαλύτερο και σημαντικότερο, πρέπει να ολοκληρωθεί μια σειρά εργασιών που αντιστοιχεί στο 15% του κόστους του έργου, μεταξύ αυτών μελέτες για διάφορα τμήματά του και τεχνικές εργασίες για τις σήραγγες που θα έχει το έργο, όλα αυτά επίσης ως το τέλος του 2025.
Είναι κάτι περισσότερο από απίθανο να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα αυτά, ενώ μεσολαβούν απαλλοτριώσεις, προσφυγές στα δικαστήρια και ενώ το τμήμα Χανιά-Χερσόνησος είναι ακόμα με προσωρινό ανάδοχο. Άλλωστε και οι οριστικές μελέτες του έργου γίνονται μετά την ανάθεση και δεν είναι κάτι που μπορεί να γίνει στο άψε-σβήσε. Οι εργασίες στα τμήματα μετά τη Χερσόνησο επίσης δεν έχουν προχωρήσει καθόλου.
Το πρόβλημα των καθυστερήσεων είχε… ανθίσει πλήρως και σε έργα που χρηματοδοτούνταν από τα διάφορα προγράμματα ΕΣΠΑ, εκεί όμως βρίσκονταν τρόποι να μεταφερθούν κάποια από το προηγούμενο πρόγραμμα στο επόμενο, ενώ υπήρχαν και γενναίες παρατάσεις.
Βέβαια, φημολογείται ότι θα δοθεί παράταση ενός έτους πανευρωπαϊκά στο Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά ακόμα κι αν συμβεί αυτό, είναι ιδιαίτερα αμφίβολο πως θα προλάβουμε.
Γεννάται λοιπόν το απλό ερώτημα, αν υπάρχει κάποιος τρόπος να αποφευχθεί μια τόσο αρνητική εξέλιξη και τί θα γίνει αν χαθούν αυτοί οι πόροι.
Και πιο συγκεκριμένα, πώς θα αποφευχθεί να πληρώσουν αυτά τα χρήματα εκ των υστέρων οι Κρητικοί με τη μορφή διοδίων, ως απόσβεση του έξτρα κόστους που ενδεχομένως να επωμιστεί ο ανάδοχος… Λέμε τώρα…
Δείτε παρακάτω τα χρονοδιαγράμματα όπως έχουν καταγραφεί στην απόφαση του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης:
Mονο για κλαματα το ελλαδο-κουλισταν……..κλειστε το, το μαγαζι…..το εχετε φαλιρισει και δεν σωζεται……με τιποτα
Αν περιμενετε απο κυβερνησεις του κωλου να σας κανουν δρομο σωθηκατε…
Τοσο τουρισμο εχετε καθε χρονο βαλτε ολοι ενα χερακι και κατι θα γινει οπως εκανε και μθα γιαγια απο το υστερημα της δωρισε ενα ασθενοφορο
Βοακ στην Κρήτη δεν θα γίνει ο ΜΙΝΩΣ-ΤΑΥΡΟΣ θελει θυσιες
ΕΤΣΙ ΚΑΙ ΑΛΛΙΩΣ ΗΔΗ ΣΚΟΤΩΝΟΝΤΑΙ ΣΤΟΝ Β.Ο.Α.Κ