Το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και ‘Αμυνας (ΚΥΣΕΑ), συνεδρίασε εκτάκτως σήμερα, σε συνέχεια της συνεδρίασης της περασμένης Δευτέρας με αντικείμενο την αναβάθμιση των αεροσκαφών F-16.
Όπως σημειώνεται στην ανακοίνωση του γραφείου Τύπου του πρωθυπουργού “κατόπιν ενημέρωσης του υπουργού Εθνικής ‘Αμυνας ότι η Αμερικανική πλευρά έχει καταρχήν αποδεχθεί την αναθεωρημένη ελληνική πρόταση, που λαμβάνει υπόψη τις δημοσιονομικές δεσμεύσεις της χώρας τα επόμενα έτη, το ΚΥΣΕΑ ομοφώνως ενέκρινε την υλοποίηση του προγράμματος αναβάθμισης 85 αεροσκαφών”.
Όπως αναφέρεται, στην ομόφωνη αυτή απόφαση συνέβαλε η αποδοχή από την αμερικανική πλευρά του προγράμματος πληρωμών. Την Τρίτη, ο διπλωματικός σύμβουλος του πρωθυπουργού Βαγγέλης Καλπαδάκης είχε συνάντηση με τον Αμερικανό πρέσβη κατά την οποία του ζήτησε παράταση του χρόνου μετά τις 30 Απριλίου, καθώς υπήρχε δυσκολία στην καταβολή των χρημάτων που απαιτούνται. Η απάντηση των Αμερικανών ήταν θετική, με αποτέλεσμα την ομόφωνη έγκριση του Συμβουλίου, ενώ τώρα αναμένεται η έγκρισή από την Βουλή.
Την έγκριση της αναβάθμισης των F-16 σε VIPER ανακοίνωσε και ο υπουργός Άμυνας, Πάνος Καμμένος, μέσω του προσωπικού του λογαριασμού στο Twitter, χαρακτηρίζοντας τη σημερινή “μία μεγάλη ημέρα για την Πολεμική Αεροπορία”.
Στη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ στις 25 Απριλίου, ως προς τον εκσυγχρονισμό των F-16, ο υπουργός Εθν. Αμυνας ουσιαστικά είχε αναφερθεί σε διαφορά ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Lockheed Martin, ως προς τις πρώτες πληρωμές που πρέπει να γίνουν. Εξήγησε ότι η κυβέρνηση και η Βουλή έχουν εγκρίνει ποσό της τάξης του 1,1 δισ. δολ. για την αναβάθμιση των F-16.
«Αυτή τη στιγμή, η διαπραγμάτευση με την αμερικανική πλευρά βρίσκεται στις καταβολές των τιμημάτων που αφορούν το 2018, το 2019, το 2020 και μετά το 2021, που δεν θα υπάρχει δέσμευση, μπορούμε να καταβάλουμε μέρη της συμφωνίας μέχρι και τη λήξη του προγράμματος», είχε πει ο κ. Καμμένος, αναφέροντας ότι το πρώτο αεροπλάνο θα παραδοθεί σε δύο χρόνια και το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί το 2028. Και είχε προσθέσει πως «εμπροσθοβαρές πρόγραμμα με τις συγκεκριμένες οικονομικές συνθήκες είναι αδύνατον».
Το επίπεδο της αμυντικής συνεργασίας με τις ΗΠΑ προκύπτει, πάντως, πολύ πιο έντονα από την ουσιαστική συμφωνία της Αθήνας να επιτρέψει στους Αμερικανούς να προχωρήσουν σε μεγάλες επεκτάσεις της συμφωνίας της Σούδας.
Οι Ενοπλες Δυνάμεις των ΗΠΑ χρησιμοποιούν τόσο τη ναυτική βάση όσο και το παρακείμενο αεροδρόμιο της Σούδας, για διαρκή μεταφορά δυνάμεων, πυρομαχικών και άλλων υλικών, που επιτρέπει τη διεξαγωγή επιχειρήσεων στην ευρύτερη περιοχή. Παράλληλα, οι βάσεις της Ανδραβίδας, της Λάρισας και του Kαστελλίου θα χρησιμοποιούνται από τις αμερικανικές δυνάμεις, κυρίως για τη στάθμευση και πτήση drones αλλά και κατασκοπευτικών αεροπλάνων στην ευρύτερη περιοχή. Από αυτή τη συνεργασία η Αθήνα φιλοδοξεί να επωφεληθεί κυρίως μέσω της απόκτησης drones, αλλά και τεχνογνωσίας σε αυτό το σκέλος.
Με ανάρτησή του στο Twitter, ο πρεσβευτής των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Τζέφρι Πάιατ χαιρετίζει την ομόφωνη έγκριση από το ΚΥΣΕΑ της αναβάθμισης 85 αεροσκαφών F-16, κάνοντας λόγο για μια “μεγάλη ημέρα για την Ελλάδα”.
“Μία μεγάλη μέρα για τους συμμάχους μας, το ελληνικό υπουργείο ‘Αμυνας και την ελληνική Πολεμική Αεροπορία, καθώς η Ελλάδα προχωρά στην αναβάθμιση των F-16 μετά την επίσκεψη, τον περασμένο Οκτώβριο, του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στο Λευκό Οίκο. Συγχαρητήρια στον υπουργό Πάνο Καμμένο και την ομάδα του”, ανέφερε στην ανάρτησή του ο Τζέφρι Πάιατ.
Αεροπλάνα και ελικόπτερα
Στην κορυφή από πλευράς κόστους της 1ης Ταξιαρχίας Αεροπορίας Στρατού βρίσκεται το ελικόπτερο NH-90 με 6.707,51 ευρώ ανά ώρα πτήσης. Πρόκειται για 13 ελικόπτερα, τα οποία εκτελούν ειδικές αποστολές, αλλά και αεροδιακομιδές, με τον τελικό αριθμό τους το επόμενο διάστημα να φτάνει τα 20 τον αριθμό. Ακολουθούν τα ελικόπτερα CH-47D Chinook, τα οποία έχουν έδρα το αεροδρόμιο στην Πάχη Μεγάρων, καθώς μία ώρα πτήσης τους κοστίζει 5.744,82 ευρώ.
Τον περασμένο Νοέμβριο αφίχθησαν τρία επιπλέον ελικόπτερα αυτού του τύπου, παραχωρούμενα από το απόθεμα του αμερικανικού στρατού, με τον συνολικό αριθμό τους να ανέρχεται στα εννέα.
Για για μία ώρα πτήσης τον πλέον επιτυχημένου στρατιωτικού ελικοπτέρου στον κόσμο που χρησιμοποιήθηκε από 70 χώρες, το θρυλικό UH-1H, γνωστό παγκοσμίως ως Huey (Χιούι), απαιτείται δαπάνη 2.360,10 ευρώ.
Στο μεταξύ, εντυπωσιακά είναι και τα νούμερα των μεταφορικών πτητικών μέσων της Πολεμικής Αεροπορίας. Μία ώρα πτήσης του δικινητήριου μεταγωγικού C-27J τιμολογείται στα 9.114,23 ευρώ. Το κόστος πτήσης των 8 C-27J της 354 Μοίρας «Πήγασος» είναι σχεδόν διπλάσιο από αυτό των μεταγωγικών C-130. Τα τετρακινητήρια C-130 της Μοίρας Τακτικών Μεταφορών «Ηρακλής» στην Ελευσίνα έχουν δυνατότητα εκτέλεσης μεγάλου εύρους αποστολών έναντι 5.887,34 ευρώ την ώρα.
Σημαντικό είναι και το έργο των 4 αεροσκαφών της 380 Μοίρας Αεροφερόμενου Συστήματος Εγκαίρου Προειδοποίησης και Ελέγχου (ΜΑΣΕΠΕ). Το δικινητήριο jet Embraer (EMB-145) αποτελεί εναέρια πλατφόρμα διοίκησης και ελέγχου, με δυνατότητα υποστήριξης αεροπορικών και ναυτικών επιχειρήσεων. Το κόστος ανά ώρα πτήσης του συγκεκριμένου αεροσκάφους υποστήριξης είναι στα 4.292,80 ευρώ.
Η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει τρεις τύπους εκπαιδευτικών αεροσκαφών. Μία ώρα πτήσης του αεροσκάφους Τ-2, με το οποίο ολοκληρώνουν την εκπαίδευσή τους οι Έλληνες ιπτάμενοι στην αεροπορική βάση της Καλαμάτας, στοιχίζει 5.154,07 ευρώ.
Η αντίστοιχη κοστολόγηση για το αμερικανικής προέλευσης μονοκινητήριο Τ-6, που έχει χαρακτηριστικά πτήσης και αίσθηση jet αεροσκάφους, είναι στα 2.127,99 ευρώ. Στα 1.314,07 ευρώ τιμολογείται η ωριαία πτήση του T-41, του αμερικανικού μονοκινητήριου ελικοφόρου που παρελήφθη το 1969 και με το οποίο εκτελείται το αρχικό στάδιο της εκπαίδευσης των νέων Ικάρων στο αεροδρόμιο του Τατοΐου.
Στο δυναμικό του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας περιλαμβάνονται επίσης τέσσερις τύποι ελικοπτέρων. Το AS-332C1 Super Puma που επιχειρεί από την 112 Πτέρυγα Μάχης στην Ελευσίνα και εκτελεί αποστολές έρευνας και διάσωσης ακόμα και σε ακραίες καιρικές συνθήκες. Το κόστος ώρας πτήσης του είναι 3.583,64 ευρώ.
Το ελικόπτερο Agusta Bell-205 που αποτελεί την πολιτική έκδοση του Χιούι, λαμβάνοντας μέρος σε επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης και μεταφοράς ασθενών με ωριαία οικονομική επιβάρυνση τα 2.479,77 ευρώ.
Τα ελικόπτερα B-212 της 358 Μοίρας Ερευνας-Διάσωσης που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για μεταφορές υψηλών προσώπων. Τον ίδιο τύπο ελικοπτέρου έχει στις τάξεις του και ο Στρατός Ξηράς, με το κόστος πτήσης του ανά ώρα να φτάνει τα 2.297 ευρώ. Στα 1.788,13 ευρώ ανά ώρα κοστολογούνται οι υπηρεσίες εναέριας διακομιδής ασθενών που παρέχει το ελικόπτερο Α-109 διαθέτοντας εξοπλισμό πλήρους εντατικής ιατρικής μονάδας.
Το κοστοβόρο Canadair
Στην πιο κοστοβόρα κατηγορία των πτητικών μέσων των Ενόπλων Δυνάμεων ανήκει ο στόλος των πυροσβεστικών αεροσκαφών. Το Canadair CL-215, με δυνατότητα λήψης 5.000 λίτρων νερού σε 12 δευτερόλεπτα, εκτελεί επιχειρήσεις δασοπυρόσβεσης στην ελληνική επικράτεια, με το ωριαίο κόστος πτήσης του να φτάνει τα 7.117,25 ευρώ.
Ο διάδοχός του, το Canadair CL-415, με αυξημένη χωρητικότητα νερού, πετάει από την έδρα του στην 113 Πτέρυγα Μάχης στη Θεσσαλονίκη με 10.696,98 ευρώ ανά ώρα.
Το πολωνικής κατασκευής PZL, που από το 1983 χρησιμοποιούνταν σε αεροψεκασμούς και τα τελευταία χρόνια στην πυρόσβεση, έχει κόστος ώρας πτήσης 2.884,25 ευρώ.
Ειδικό έργο επιτελεί η 352 Μοίρα Μεταφοράς Υψηλών Προσώπων (352 ΜΜΥΠ) στην αεροπορική βάση Ελευσίνας με αποστολή την ασφαλή και έγκαιρη μετακίνηση των υψηλών προσώπων της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας της χώρας. Ο VIP στόλος της Πολεμικής Αεροπορίας αποτελείται από δύο Embraer EMB-135, με ικανότητα μεταφοράς 32 και 15 ατόμων αντίστοιχα, ενώ η ναυαρχίδα του είναι το G-V Gulfstream.
Το κόστος πτήσης των Embraer ανά ώρα ανέρχεται στα επίπεδα των 3.162,17 ευρώ, ενώ του πρωθυπουργικού Gulfstream στα 3.514,70 ευρώ. Σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα (959,07 ευρώ ανά ώρα) ανέρχεται το κόστος για τα αεροσκάφη μεταφοράς και αεροφωτογράφησης C-12 του Στρατού Ξηράς, με το πιο οικονομικό πτητικό μέσο (563,28 ευρώ/ώρα) των Ενόπλων Δυνάμεων να είναι το μονοκινητήριο αεροσκάφος U-17 Cessna.
Αν και το κόστος πλου των πολεμικών πλοίων χαρακτηρίζεται ως απόρρητο στην απόφαση του υπουργού Εθνικής Άμυνας που δημοσιεύεται στο ΦΕΚ της 16ης Φεβρουαρίου 2018, σχετική ενημέρωση που έχει παρασχεθεί κατά το παρελθόν στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου στη Βουλή αποκαλύπτει την τάξη οικονομικού μεγέθους.
Βάσει των στοιχείων του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, το μέσο ετήσιο κόστος λειτουργίας των φρεγατών MEKO-HN200 ανέρχεται σε 11.200.000 ευρώ. Στο Πολεμικό Ναυτικό επιχειρούν από τη δεκαετία του 1990 συνολικά τέσσερα πλοία αυτού του τύπου («Υδρα», «Σπέτσαι», «Ψαρά», «Σαλαμίς»).
Η ετήσια δαπάνη για τις φρεγάτες τύπου S είναι ένα εκατομμύριο μικρότερη (10.200.000 ευρώ), με εννέα τέτοιου τύπου πλοία να επιχειρούν αυτή τη στιγμή στις ελληνικές θάλασσες.
Στα 3.000.000 ευρώ φτάνει η ετήσια δαπάνη λειτουργίας καθεμιάς από τις πέντε τορπιλακάτους τύπου La Combattante IIIb, με το αντίστοιχο ποσό για καθεμία από τις τέσσερις τύπου La Combattante III να βρίσκεται στα 2.600.000 ευρώ.
Όσο για τα τέσσερα πλοία ταχείας μεταφοράς Zubr, το ετήσιο κόστος επιχειρησιακής ετοιμότητάς τους είναι 2.300.000 ευρώ.
10.000-12.000 ευρώ την ώρα το κόστος για τα Mirage 2000-5
5.744,82 ευρώ κοστίζει κάθε ώρα πτήσης του Chinook
14.815 ευρώ την ώρα μας κοστίζει το γαλλικής κατασκευής μη επανδρωμένο αεροσκάφος Sperwer
2.360,10 ευρώ απαιτούνται για μία ώρα πτήσης του θρυλικού UH-1H, γνωστού παγκοσμίως ως Huey (Χιούι)
2.127,99 ευρώ μας κοστίζει ανά ώρα πτήσης το εκπαιδευτικό μονοκινητήριο Τ-6, που έχει χαρακτηριστικά πτήσης και αίσθηση jet αεροσκάφους
10.000-12.000 ευρώ το κόστος ανά ώρα πτήσης για τα F-16
3.000.000 ευρώ είναι η ετήσια δαπάνη λειτουργίας καθεμιάς από τις πέντε τορπιλακάτους τύπου La Combattante IIIb που διαθέτει το Πολεμικό Ναυτικό
ΑΠΟ ΤΗΝ ΡΩΣΙΑ ΡΕ ΝΟΥΜΕΡΑ ΚΑΙ ΜΕ ΠΟΙΟ ΠΡΟΣΗΤΕΣ ΤΙΜΕΣ ΚΑΙ ΜΕ ΣΩΣΤΟ ΚΟΣΤΟΛΟΓΙΟ
Δηλαδή ρε γελοίοι τι θέλετε να κάνουμε;
Μάλλον τα νούμερα δεν ισχύουν. Χλωμό τα τα C-27 και ΝΗ 90 να κοστίζουν περισσότερο απο Chinook και C-130.
Απο που προτεινετε να ψωνισουμε οπλα ρε εξυπνακηδες?