ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΟΛΕΜΟ ΚΥΡΗΞΕ Ο ΤΡΑΜΠ ΜΕ ΤΟΥΣ ΔΑΣΜΟΥΣ ΣΤΑ ΕΙΣΑΓΟΜΕΝΑ ΙΧ – ΚΑΤΑΡΡΕΟΥΝ ΟΙ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΕΣ, ΡΑΛΙ ΑΝΟΔΟΥ ΤΩΝ ΤΙΜΩΝ ΣΤΑ ΙΧ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Κοινοποίηση:
shutterstock_2466698319-scaled

Ο πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, Ντόναλντ Τραμπ, ανακοίνωσε αργά χθες το βράδυ την επιβολή νέων δασμών 25% στις εισαγωγές αυτοκινήτων και ανταλλακτικών στις ΗΠΑ, κίνηση κλιμακώνει τον παγκόσμιο εμπορικό πόλεμο που μαίνεται μετά την ανάληψη των καθηκόντων του.

Οι νέοι δασμοί θα τεθούν σε ισχύ από τις 2 Απριλίου, με τις επιβαρύνσεις στις εισαγωγές αυτοκινήτων να ξεκινούν άμεσα, ενώ για τα ανταλλακτικά οι επιβαρύνσεις ενδέχεται να καθυστερήσουν μέχρι τον Μάιο ή και αργότερα.

Ο Τραμπ δήλωσε ότι το μέτρο θα οδηγήσει σε «τεράστια ανάπτυξη» της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και ενισχύοντας τις επενδύσεις στη χώρα. Ωστόσο, αναλυτές προειδοποιούν πως οι δασμοί ενδέχεται να οδηγήσουν σε προσωρινές διακοπές παραγωγής, αύξηση των τιμών και ένταση στις σχέσεις με συμμάχους των ΗΠΑ.

Ποιοι επηρεάζονται από τους δασμούς

Οι ΗΠΑ εισήγαγαν περίπου οκτώ εκατομμύρια αυτοκίνητα πέρυσι, αξίας περίπου 240 δισ. δολαρίων, καλύπτοντας σχεδόν το 50% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων στη χώρα. Οι μεγαλύτεροι προμηθευτές οχημάτων στις ΗΠΑ είναι το Μεξικό, η Νότια Κορέα, η Ιαπωνία, ο Καναδάς και η Γερμανία.

Πολλές αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες διαθέτουν εργοστάσια στο Μεξικό και τον Καναδά, στο πλαίσιο των συμφωνιών ελεύθερου εμπορίου μεταξύ των τριών χωρών. Σύμφωνα με τον Λευκό Οίκο, οι νέοι δασμοί θα ισχύουν τόσο για τα έτοιμα αυτοκίνητα όσο και για τα ανταλλακτικά που εισάγονται από άλλες χώρες πριν από τη συναρμολόγησή τους στις ΗΠΑ.

 Η αντίδραση της αγοράς

Μετά την ανακοίνωση των νέων μέτρων, οι μετοχές των μεγαλύτερων αυτοκινητοβιομηχανιών κατέγραψαν σημαντικές απώλειες. Οι μετοχές της General Motors υποχώρησαν κατά 3%, ενώ πτωτικά κινήθηκαν και οι μετοχές της Ford.

Στην Ιαπωνία, η Toyota, η Mitsubishi, η Nissan και η Honda είδαν τις μετοχές τους να σημειώνουν πτώση στο χρηματιστήριο του Τόκιο. Αντίστοιχη ήταν η πορεία των μετοχών της Hyundai και της Kia στη Νότια Κορέα.

Ο Ιάπωνας πρωθυπουργός Σιγκερού Ισίμπα δήλωσε ότι η κυβέρνησή του εξετάζει όλα τα ενδεχόμενα ως απάντηση στους δασμούς, ενώ ο Καναδός πρωθυπουργός Μαρκ Κάρνεϊ χαρακτήρισε την απόφαση του Τραμπ «άμεση επίθεση» στη βιομηχανία της χώρας του.

Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, δήλωσε ότι η ΕΕ θα εξετάσει τα μέτρα πριν αποφασίσει τυχόν αντίποινα, σημειώνοντας πως οι δασμοί είναι «κακοί για τις επιχειρήσεις και χειρότεροι για τους καταναλωτές».

Ο αντίκτυπος στην Ελλάδα

Ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι από τους πλέον ευάλωτους στις νέες δασμολογικές επιβαρύνσεις. Σύμφωνα με το Anderson Economic Group, η επιβολή δασμών 25% στα ανταλλακτικά που εισάγονται από το Μεξικό και τον Καναδά ενδέχεται να αυξήσει το κόστος των αυτοκινήτων από 4.000 έως 10.000 δολάρια, ανάλογα με το όχημα.

Η Ιαπωνία, η οποία εξάγει περίπου 1,37 εκατομμύρια οχήματα στις ΗΠΑ ετησίως, αναμένεται να επηρεαστεί σημαντικά. Ο πρόεδρος του Ιαπωνικού Συνδέσμου Αυτοκινητοβιομηχανιών, Μασανόρι Καταγιάμα, προειδοποίησε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα αναγκαστούν να «προσαρμόσουν» την παραγωγή τους εάν τεθούν σε εφαρμογή οι νέοι δασμοί.

Αντίστοιχα, η Νότια Κορέα εξάγει περίπου 1,43 εκατομμύρια οχήματα ετησίως στις ΗΠΑ, αξίας 35 δισ. δολαρίων. Προκειμένου να περιορίσει τις επιπτώσεις, η Hyundai ανακοίνωσε πρόσφατα ότι θα επενδύσει 21 δισ. δολάρια στις ΗΠΑ τα επόμενα τέσσερα χρόνια.

Ο Λευκός Οίκος επιδιώκει να ενισχύσει την εγχώρια παραγωγή ανταλλακτικών και να αποτρέψει τις αυτοκινητοβιομηχανίες από το να χρησιμοποιούν τις ΗΠΑ ως κέντρο συναρμολόγησης. Παρά τις αντιδράσεις, ο Τραμπ υπερασπίστηκε την απόφασή του, δηλώνοντας ότι «αν κατασκευάσετε το αυτοκίνητό σας στις Ηνωμένες Πολιτείες, δεν θα υπάρχει κανένας δασμός».

Η Ελλάδα δεν φαίνεται να επηρεάζεται άμεσα από αυτήν την εξέλιξη καθώς προφανώς δεν εξάγουμε οχήματα στις ΗΠΑ. Μεσοπρόθεσμα όμως, όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, αναμένεται να προκαλέσει αυξήσεις στις τιμές των ΙΧ κάνοντας την αγορά ενός οχήματος ως πολυτέλεια. Τελικός ζημιωμένος θα είναι ο αγοραστής αφού οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα έχουν μετακυλίσει το έξτρα κόστος που προκύπτει από τους δασμούς, στον καταναλωτή. Κερδισμένες θα είναι και οι τράπεζες που θα δουν τα έσοδα τους από τα χρηματοδοτικά προγράμματα για αγορά αυτοκινήτων να αυξάνεται.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ:

6 Σχόλια

  1. κήρυξε πόλεμο στον Αμερικανό πολίτη που θα πληρώνει ακριβότερα για να πλουτίζουν οι κηφήνες δημόσιοι υπάλληλοι, η CIA και λοιπά καθάρματα

    1. Οι δημ. υπάλληλοι δεν είναι το πρόβλημα στις ΗΠΑ.
      Σε μια χώρα 360εκ (επίσημα εγγεγραμμένοι, στην πραγματικότητα είναι 400εκ+), οι δημ.υπάλληλοι είναι μόνο 9εκ. Για κάνε την πράξη κ σύγκρινε με Ελλάδα.
      Το παραμύθι με τον πόλεμο στους δημ.υπαλλήλους γίνεται για να τους αντικαταστήσουν με ιδιωτικούς υπαλλήλους του Μάσκ. Η ανταμοιβή του για την προηκλογική στήριξη στον Τράμπ.
      Το πρόβλημα στην Αμερική είναι οι υπόλοιποι ελεύθεροι επαγγελματίες αλλά και οι ιδιωτικές επιχειρήσεις που χρεώνουν 1700$ για αλλαγή ηλ. πίνακα στο σπίτι σου και 5000$ για να εγκαταστήσουν ένα πλαστικό φράκτη 15μέτρων στην αυλή σου. Εμένα μου ζήτησαν 26000$ για να τοποθετήσουν 20μέτρα μήκος, 3 σειρές από τουβλάκια στον κήπο. Τα υλικά δε ξεπερνούσαν τις 3000$.
      Διαφορετικά δε σηκώνονται από τον καναπέ.
      Τις διάβασες καλά τις τιμές και έμαθες κάτι σήμερα ή έχασα το χρόνο μου τζάμπα;

  2. Και καλά κάνει…Να βουλιάξει η οικονομία των βρωμογερμανών που στηρίζεται στα κορόϊδα τους Αμερικανούς που αγοράζουν τα πανάκριβα τους αυτοκίνητα…

    1. χαχαχα εάν είναι κορόϊδα οι Αμερικανοί που αγοράζουν Γερμανικά πολύ πιο φθηνά από οπουδήποτε αλλού, εσείς οι Έλληνες τι είστε που τα αγοράζετε 3 φορές ακριβότερα και έχει γεμίσει η Ελλάδα bmw x5 και Mercedes A class;

Γράψτε απάντηση στο βασικά Ακύρωση απάντησης