Αναντιρρήτως το ξέσπασμα της πανδημίας άλλαζε ριζικά πολλές τακτικές που χρησιμοποιούνταν στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η εξ αποστάσεως μέθοδοι και οι νέες τεχνολογίες “μπήκαν” για τα καλά στην εκπαίδευση, με την καθιέρωσή τους και στη μετά-covid εποχή που θα έλθει να είναι ένα ρεαλιστικό σενάριο.
Στο παραπάνω πλαίσιο το Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας εργάστηκε σκληρά κατά τη διάρκεια του εγκλεισμού πάνω στο κομμάτι των καινοτόμων εφαρμογών ρομποτικής στην εκπαίδευση και στην κοινωνία την περίοδο της πανδημίας, με το αποτέλεσμα να είναι μοναδικό.
Ειδικότερα, το Τμήμα στο διαγωνισμό “Education Leaders Awards 2021″, για τις καινοτόμες δράσεις υποστήριξης της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης που ανέπτυξε και εφάρμοσε στη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας, λαμβάνοντας το χρυσό βραβείο στην κατηγορία “Online και Εκπαίδευση Εξ Αποστάσεως” και το χάλκινο βραβείο στην κατηγορία “Εκπαιδευτικές Virtual Επισκέψεις & Βιωματική Μάθηση”.
Άλφα: Το ανθρωποειδές ρομπότ που βοηθάει στη διδασκαλία
Το πρώτο βραβείο της κατηγορίας “Online και Εκπαίδευση Εξ Αποστάσεως”, έφερε το δημιούργημα του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής, το κοινωνικό́ ρομπότ “Άλφα”, που λειτούργησε ως συν-διδάσκων σε εξ αποστάσεως διαδικτυακά προπτυχιακά́ μαθήματα του Τμήματος. Ο Άλφα κατάφερε να υποστηρίξει με επιτυχία τους στόχους και τις προσπάθειες των διδασκόντων, ενισχύοντας το κοινωνικό́ πλαίσιο και την επικοινωνία των μελών της τάξης και συμβάλλοντας στη δημιουργία κίνητρων συμμετοχής.
Μέχρι πού μπορεί να φτάσει ο “Άλφα”; Μπορεί να αντικαταστήσει τον δάσκαλο ή τον καθηγητή στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας; Απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα και σε πολλά ακόμη που σχετίζονται με το ανθρωποειδές ρομπότ δίνει στο ThessToday.gr ο καθοδηγητής της ερευνητικής ομάδας του εργαστηρίου εφαρμογών πληροφορικής και ρομποτικής στην εκπαίδευση και στην κοινωνία LIRES lab και αναπληρωτής καθηγητής του ΠΑΜΑΚ, Νικόλαος Φαχαντίδης: “Αναπτύξαμε μια εκπαιδευτική τεχνολογία, με την οποία ένα ανθρωποειδές ρομπότ συμμετείχε στο μάθημα σαν συνεργάτης-συνάδελφος του διδάσκοντα. Έδινε την ευκαιρία στον διδάσκοντα να επικοινωνεί την ώρα του μαθήματος με κάποιον που ήξερε πως θα ανταποκριθεί, δημιουργώντας ένα κλίμα κοινωνικής ζωντάνιας μέσα στην τάξη και προσελκύοντας το ενδιαφέρον των φοιτητών. Οι φοιτητές εξέφρασαν πολύ θετικές απόψεις, είχαν αλληλεπίδραση με το ανθρωποειδές ρομπότ σε μαθησιακό επίπεδο αλλά και σε κοινωνικό. Επομένως, φάνηκε πως είναι μια τεχνολογία που μπορεί να ενισχύσει ένα κοινωνικό πλαίσιο στην εξ αποστάσεως σύγχρονη εκπαίδευση. Σχετικά με τον Άλφα έγιναν οι επίσημες ανακοινώσεις σε συνέδρια του εξωτερικού, χαρήκαμε για τη διάκριση και θα θέλαμε να συνεχίσουμε και σε διαφορετικές βαθμίδες πέραν του Πανεπιστημίου. Δεν επιθυμούμε να αντικατασταθεί ο καθηγητής από ένα ανθρωποειδές ρομπότ στην τάξη. Θέλουμε να ενισχύσει αυτό που κάνει ο άνθρωπος-πρωταγωνιστής είτε είναι ο καθηγητής είτε είναι ο μαθητής, φέρνοντας καλύτερα αποτελέσματα. Ήταν ένα εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε κι όχι μια προσπάθεια αντικατάστασης του διδάσκοντα. Στο παρελθόν έχουν γίνει προσπάθειες αντικατάστασης, δίχως επιτυχία γιατί στην εκπαίδευση χάνονται οι ειδικές περιπτώσεις μαθητών ή φοιτητών, όταν γίνεται χρήση αυτής της τεχνολογίας”, σημείωσε χαρακτηριστικά.
Βιωματική μάθηση μέσα από εικονική πραγματικότητα
To δεύτερο βραβείο για το Τμήμα δόθηκε στην κατηγορία “Εκπαιδευτικές Virtual Επισκέψεις και Βιωματική Μάθηση”, με τη σχεδίαση ενός συστήματος, το οποίο προσφέρει εικονικούς κόσμους για virtual επισκέψεις και εξερευνήσεις- διερευνήσεις και ταυτόχρονα επιτρέπει την άμεση δράση και αλληλεπίδραση με τα στοιχεία και το εικονικό τους περιεχόμενο. Παράλληλα, λειτουργεί υποστηρικτά στους εκπαιδευτικούς, στην υλοποίηση βιωματικών σεναρίων εξ αποστάσεως, στα οποία ο μαθητής έχει τον έλεγχο της αλληλεπίδρασης, την ελευθερία στην επιλογή των κινήσεων και των δράσεων των οντοτήτων του εικονικού κόσμου, καθώς και την σύνδεση/παρατήρηση/εργασία στον οικείο σε αυτόν περιβάλλοντα απτό κόσμο.
“Βιωματικό σημαίνει να έχεις τον εξοπλισμό, την αλληλεπίδραση με τους υπόλοιπους συμμετέχοντες και την ανακαλυπτική πορεία. Όταν εφαρμόστηκε η εξ αποστάσεως εκπαίδευση και το μάθημα πραγματοποιούνταν σε ένα υπολογιστικό περιβάλλον μειώθηκε η δυνατότητα της βιωματικής μάθησης. Εμείς σκεφτήκαμε να μεταφέρουμε όλο το περιβάλλον του εργαστηρίου με έναν εικονικό τρόπο αλλά ταυτόχρονα και απτό, μέσω της επαυξημένης πραγματικότητας. Αυτό σημαίνει πως ο μαθητής-φοιτητής, έχοντας ένα tablet ή ένα κινητό, μπορεί να βλέπει τον οικείο χώρο του, στον οποίο παρουσιάζονται τα στοιχεία που θέλει να αλληλοεπιδράσει, όπως για παράδειγμα οι δρόμοι μιας πόλης ή κτίρια. Ο ίδιος έχει μπροστά του έναν ελάχιστο εξοπλισμό, ένα μικρό όχημα, το οποίο προγραμματίζει να κινείται στον οικείο χώρο του ενώ στην εικονική πραγματικότητα αυτό μπορεί να φαίνεται σαν ένα ταξί, ένα πατίνι, ένα αεροπλάνο ή σε οτιδήποτε άλλο έχει προγραμματίσει, αλληλοεπιδρώντας κανονικά με το υπόλοιπο περιβάλλον, ακόμη και με ανθρώπους. Η τεχνολογία αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί σε πάρα πολλούς τομείς όπως η ανάδειξη της τοπικής ιστορίας μιας πόλης και αλλού”, ανέφερε ο κ. Φαχαντίδης σχετικά με το πώς λειτουργεί η εικονική πραγματικότητα στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και το πώς μπορεί να αξιοποιηθεί σε άλλους τομείς.
“Στόχος η περεταίρω εξέλιξη των τεχνολογιών μας”
Κλείνοντας, ο καθηγητής του Τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του ΠΑΜΑΚ στάθηκε στους στόχους που θέτει η ομάδα του για το μέλλον: “Μας χαροποιούν ιδιαιτέρως οι διακρίσεις. Ό,τι κάνουμε γίνεται με μεράκι και θέλουμε να το εξελίξουμε κι όχι να το αφήσουμε στο επίπεδο ενός βραβείου. Θέλουμε να εμπλουτιστεί με περισσότερα αντικείμενα και κατευθύνσεις ή να εξειδικευτεί σε ένα συγκεκριμένο τομέα. Η πρώτη περίπτωση των κοινωνικών ρομπότ μπορούν εφαρμοστούν και σε άλλες βαθμίδες εκπαίδευσης, ξεκινώντας ακόμη και από το Νηπιαγωγείο, στο οποίο φάνηκε πως ήταν πολύ δύσκολη η εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και ενδεχομένως θα βοηθούσε μια τέτοια οντότητα. Επίσης, το περιβάλλον με την επαυξημένη πραγματικότητα απέδειξε πως στο χώρο που δουλεύεις μπορείς να αλληλοεπιδράς με αντικείμενα που δεν υπάρχουν μπροστά σου, ενισχύοντας τον βιωματικό ρόλο της δραστηριότητας. Επομένως, θέλουμε να συνεχιστεί και να εμπλουτιστεί και σε άλλες δραστηριότητες. Το Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής έχει πολλά ενδιαφέροντα αντικείμενα και δράσεις. Για το λόγο αυτό στο παρελθόν υπήρξαν κι ανάλογες διακρίσεις με θέματα που αφορούν την προσβασιμότητα ή ανάλογα σύγχρονα ζητήματα”, είπε.
thesstoday.gr
Και που είσαι ακόμα.
Οι Δημοκρατικές Πολιτείες που παραιτούνται οι αστυνομικοί κατά εκατοντάδες κάθε εβδομάδα κοιτάνε να βάλουν το πρόγραμμα Ρομποκοπ του αμερικανικού στρατού σε εφαρμογή.