Όταν τα μισά ελληνικά σπίτια είχαν συσκευές ΙΖΟΛΆ…Η ιστορία της εταιρίας που εισήγαγε τον πολιτισμό στο σπίτι

Κοινοποίηση:
1

Η ιστορία της Ιζόλα στις ηλεκτρικές συσκευές ξεκινάει στις αρχές της δεκαετίας του ΄50 όταν ο  Παναγιώτης Δράκος, που έφυγε πάμφτωχος από την Θήβα, με την βοήθεια του σχεδίου Μάρσαλ και ένα δάνειο από την Εθνική επέκτεινε την μονάδα που έφτιαχνε σωλήνες, εμαγιέ και καζανάκια, στις ηλεκτρικές συσκευές. Ήταν η εποχή που η ΔΕΗ έστηνε κολώνες και το ηλεκτρικό ρεύμα επεκτείνονταν σε όλη την Ελλάδα, και η ίδια εποχή, λίγο μετά τον εμφύλιο, που η χώρα άρχισε να νοικοκυρεύεται και να αποκτά τον αστικό της χαρακτήρα.

Ποιος ήταν ο Παναγιώτης Δράκος

Γεννήθηκε στη Θήβα το 1879. Θεωρείται από τις κορυφαίες φυσιογνωμίες στο χώρο της σύγχρονης ελληνικής βιομηχανίας. Ξεκίνησε φτωχό παιδί για να μορφωθεί και να δουλέψει στην Αθήνα. Φοίτησε σε σχολαρχείο και δούλεψε σε ζαχαροπλαστείο. Με ένα μικρό κεφάλαιο 3.οοο δραχμών άνοιξε το 1906  ένα μαγαζί για υδραυλικά είδη στην οδό Πραξιτέλους. Η ΙΖΟΛΑ υπήρξε ένα από τα πολλά επιτεύγματα του. Σε σύντομο χρονικό διάστημα ένα μικρό σωληνάδικο έχει μεταμορφωθεί σε αξιόλογη βιομηχανία που ξεπέρασε τα εθνικά όρια. Για την γενέτειρα του τη Θήβα ο Παναγιώτης και η γυναίκα του Μεταξία Δράκου, ήταν μεγάλοι ευεργέτες και δωρητές. Μια μαρμάρινη πλάκα στον εξωτερικό τοίχο της εκκλησίας του Αγίου Δημητρίου, αναφέρει τον Π.Δράκο ως μεγάλο δωρητή.

Το πρώτο ελληνικό ψυγείο

Το 1952, στις εγκαταστάσεις της Ιζόλα στις Τζιτζιφιές, δημιουργήθηκε το πρώτο ελληνικό ψυγείο. Παρούσα και η βασιλική οικογένεια που προς τιμήν της δόθηκαν οι πρώτες συσκευές για να εξοπλίσουν τις παιδουπόλεις της Φρειδερίκης. Ένα χρόνο πριν, και μόλις 20 μήνες μετά την χρηματοδότηση από τους Αμερικάνους είχε προηγηθεί η ηλεκτρική κουζίνα και ο θερμοσίφωνας.

Μέσα σε λίγα χρόνια η Αθήνα και οι υπόλοιπες πόλεις άφηναν πίσω τους τις παγωνιέρες και τα χωριά τα «φανάρια» για χάρη της Ιζόλα. Ο Μ. Καραγάτσης θα γράψει μερικά από τα πιο εμπνευσμένα του κείμενα για την εταιρεία ηλεκτρικών συσκευών όσο καιρό εργάζονταν στην ΑΔΕΛ ενώ λίγο πριν πεθάνει ο εμπνευσμένος συγγραφέας της γενιάς του ’30 θα συντάξει την βιογραφία του Παναγιώτη Δράκου τον οποίο θαύμαζε και τον αποκαλούσε ο «αυτοδημιούργητος».

Η νεότερη γενιά, κυρίως μέσω του Γιώργου Δράκου, που διετέλεσε και για περίπου 25 χρόνια πρόεδρος του ΣΕΒ, ήταν πλέον στα ηνία και πέρα από τις νέες μεθόδους μάρκετινγκ άρχισαν και οι διευκολύνσεις προς τους υποψήφιους αγοραστές. Πρώτη η Ιζόλα, μέσω των εκθέσεων – καταστημάτων που διατηρούσε, με χαρακτηριστικότερο αυτή στην οδό Αμερικής, εισήγαγε την πολιτική των δόσεων, 6, 12 και 24 στην συνέχεια. Κύριο όπλο στο marketing, που προαναφέραμε, ήταν η χρήση του ραδιοφώνου που μαζί με τον κινηματογράφο αποτελούσαν τα βασικά μέσα διασκέδασης και ενημέρωσης της μεταπολεμικής Ελλάδας. Από αυτούς τους διαύλους περνούσε ευθέως από την διαφήμιση ή πλαγίως μέσω διαγωνισμών και συμβουλών προς τις νοικοκυρές το σλόγκαν της που ήταν «ο πολιτισμός στο σπίτι».

Σήμερα, από τις εγκαταστάσεις στην Καλλιθέα έχει μείνει μόνο το φουγάρο για να θυμίζει τις ημέρες δόξας που γνώρισε η Ιζόλα καθώς και ένα μικρό «μουσείο» με κάποιες παλιές συσκευές που φιλοξενείται στο υπερ μάρκετ Σκλαβενίτης που χτίστηκε το 2009 στον χώρο που ήταν κάποτε το εργοστάσιο της.

2 3 4 5 6 7 8

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ: