Σε ράβε – ξήλωνε παραπέμπουν οι ενέργειες του Μεγάρου Μαξίμου για την ημερομηνία των εκλογικών αναμετρήσεων καθώς οι 16 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με νέα τροπολογία που κατέθεσαν στην Βουλή ζητούν ο πρώτος γύρος των αυτοδιοικητικών εκλογών να συμπέσει με την Κυριακή των ευρωεκλογών. Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη τροπολογία που κατέθεσαν οι ίδιοι βουλευτές χθες το βράδυ πρότεινε να διεξαχθεί ο πρώτος γύρος των αυτοδιοικητικών να γίνει στις 18 Μάιου ώστε να συμπέσει η τελική αναμέτρηση των Δημάρχων και των Περιφερειαρχών με τις ευρωεκλογές στις 26 Μαΐου.
Αναλυτικά, η χθεσινή τροπολογία ανέφερε:
«6. Για την πρώτη εφαρμογή του παρόντος: α) Ο πρώτος γύρος της εκλογικής διαδικασίας στα αξιώματα της παρ. 1 θα διεξαχθεί την προηγούμενη Κυριακή από την ημέρα διενέργειας της ψηφοφορίας για την εκλογή των αντιπροσώπων της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο του έτους 2019, ταυτόχρονα με τις δημοτικές εκλογές σε ολόκληρη την επικράτεια, στα ίδια εκλογικά τμήματα, με τις ίδιες εφορευτικές επιτροπές και τους ίδιους αντιπροσώπους της δικαστικής αρχής και εφόρους αντιπροσώπων. Η ψηφοφορία διενεργείται σε διαφορετικές κάλπες».
Στη νέα τροπολογία σημειώνεται:
«6. Για την πρώτη εφαρμογή του παρόντος: α) Ο πρώτος γύρος της εκλογικής διαδικασίας στα αξιώματα της παρ. 1 θα διεξαχθεί την Κυριακή κατά την οποία διενεργείται η ψηφοφορία για την εκλογή των αντιπροσώπων της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο του έτους 2019, ταυτόχρονα με τις δημοτικές εκλογές σε ολόκληρη την επικράτεια, στα ίδια εκλογικά τμήματα, με τις ίδιες εφορευτικές επιτροπές και τους ίδιους αντιπροσώπους της δικαστικής αρχής και εφόρους αντιπροσώπων»
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ – ΠΡΟΣΘΗΚΗ
στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών: «Μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης – Εμβάθυνση της Δημοκρατίας – Ενίσχυση της Συμμετοχής – Βελτίωση της οικονομικής και αναπτυξιακής λειτουργίας των ΟΤΑ [Πρόγραμμα «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι»] – Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των ΦΟ.ΔΣ.Α. – Ρυθμίσεις για την αποτελεσματικότερη, ταχύτερη και ενιαία άσκηση των αρμοδιοτήτων σχετικά με την απονομή ιθαγένειας και την πολιτογράφηση – Λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας ΥΠΕΣ».
ΘΕΜΑ: «Ημερομηνία Αυτοδιοικητικών Εκλογών κατά την πρώτη εφαρμογή του ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ Ι»
Α. Αιτιολογική Έκθεση
Με τις διατάξεις του σχεδίου νόμου διαμορφώνονται όροι δημοκρατικότερης συγκρότησης και λειτουργίας των αυτοδιοικητικών θεσμών και αναλογικότερης εκπροσώπησης του εκλογικού σώματος, των αυτοδιοικητικών δυνάμεων και των τοπικών κοινωνιών στους οργανισμούς και των δύο βαθμών αυτοδιοίκησης, ενώ παράλληλα διευρύνεται η συμμετοχή και ο κοινωνικός έλεγχος σε όλα τα επίπεδα της οργάνωσης και της λειτουργίας τους.
Στο πλαίσιο αυτό και σε ό,τι αφορά την εκλογή των δημοτικών και περιφερειακών αρχών προτείνεται, μεταξύ άλλων, η καθιέρωση του εκλογικού συστήματος της απλής αναλογικής, η επαναφορά της δημοτικής – περιφερειακής περιόδου στα τέσσερα (4) έτη, η αποσύνδεση της εκλογής των δημοτικών – περιφερειακών αρχών από την ημέρα διενέργειας της ψηφοφορίας για την εκλογή των Ελλήνων μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κλπ.
Λαμβάνοντας υπόψη το εύρος των προτεινόμενων αλλαγών και την ανάγκη αρμονικής υιοθέτησής τους και ομαλής μετάβασης στο προτεινόμενο σύγχρονο, δημοκρατικότερο και αναλογικότερο εκλογικό σύστημα για την ανάδειξη των δημοτικών και περιφερειακών αρχών, καθώς και το γεγονός ότι η τρέχουσα θητεία των δημοτικών και περιφερειακών αρχών είναι εκτενής και ανέρχεται στα πέντε (5) έτη, με την παρούσα τροπολογία προτείνεται, κατ’ εξαίρεση και για την πρώτη εφαρμογή του σχεδίου νόμου, οι αμέσως επόμενες δημοτικές και περιφερειακές εκλογές να διεξαχθούν ταυτόχρονα με την εκλογή των αντιπροσώπων της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο του έτους 2019 και η εγκατάσταση των νέων δημοτικών και περιφερειακών αρχών να γίνει την 1η Σεπτεμβρίου 2019 και να λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2023.
Β. Τροπολογία – Προσθήκη
«Άρθρο ….
1. Η προτεινόμενη με το άρθρο 6 του σχεδίου νόμου παράγραφος 4 του άρθρου 9 του ν. 3852/2010, αντικαθίσταται ως εξής:
«4. Για την πρώτη εφαρμογή του παρόντος: α) Ο πρώτος γύρος της εκλογικής διαδικασίας στα αξιώματα της παρ. 1 θα διεξαχθεί την Κυριακή κατά την οποία διενεργείται η ψηφοφορία για την εκλογή των αντιπροσώπων της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο του έτους 2019. β) Σε περίπτωση που δεν έχει αναδειχθεί επιτυχών συνδυασμός, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 33, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται την επόμενη Κυριακή στα ίδια εκλογικά τμήματα, με τις ίδιες εφορευτικές επιτροπές, τους ίδιους αντιπροσώπους της δικαστικής αρχής και τους ίδιους εφόρους αντιπροσώπων. Με την επιφύλαξη ειδικότερων ρυθμίσεων, η προεκλογική περίοδος αρχίζει δύο (2) μήνες πριν την ημερομηνία των εκλογών. γ) Η εγκατάσταση των νέων αρχών θα γίνει την 1η Σεπτεμβρίου 2019 και η θητεία τους λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2023 και λογίζεται πλήρης για όλες τις συνέπειες. δ) Η εκλογή προεδρείου συμβουλίων και επιτροπών διενεργείται κατά τους μήνες Σεπτέμβριο και Μάρτιο κατ’ ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 64 του ν. 3852/2010».
2. Η προτεινόμενη με το άρθρο 46 του σχεδίου νόμου παράγραφος 6 του άρθρου 114 του ν. 3852/2010, αντικαθίσταται ως εξής:
«6. Για την πρώτη εφαρμογή του παρόντος: α) Ο πρώτος γύρος της εκλογικής διαδικασίας στα αξιώματα της παρ. 1 θα διεξαχθεί την Κυριακή κατά την οποία διενεργείται η ψηφοφορία για την εκλογή των αντιπροσώπων της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο του έτους 2019, ταυτόχρονα με τις δημοτικές εκλογές σε ολόκληρη την επικράτεια, στα ίδια εκλογικά τμήματα, με τις ίδιες εφορευτικές επιτροπές και τους ίδιους αντιπροσώπους της δικαστικής αρχής και εφόρους αντιπροσώπων. Η ψηφοφορία διενεργείται σε διαφορετικές κάλπες. β) Σε περίπτωση που δεν έχει αναδειχθεί επιτυχών συνδυασμός, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 139, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται την επόμενη Κυριακή στα ίδια εκλογικά τμήματα, με τις ίδιες εφορευτικές επιτροπές, τους ίδιους αντιπροσώπους της δικαστικής αρχής και τους ίδιους εφόρους αντιπροσώπων. Με την επιφύλαξη ειδικότερων ρυθμίσεων, η προεκλογική περίοδος αρχίζει δύο (2) μήνες πριν την ημερομηνία των εκλογών. γ) Η εγκατάσταση των νέων αρχών θα γίνει την 1η Σεπτεμβρίου 2019 και η θητεία τους λήγει την 31η Δεκεμβρίου 2023 και λογίζεται πλήρης για όλες τις συνέπειες. δ) Η εκλογή προεδρείου συμβουλίων και επιτροπών διενεργείται κατά τους μήνες Σεπτέμβριο και Μάρτιο κατ’ ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 165 του ν. 3852/2010».
3. α. Στην παρ. 3 του άρθρου 7 του σχεδίου νόμου προστίθεται εδάφιο ως εξής: «Ειδικά για τις εκλογές του 2019 η προθεσμία του προηγούμενου εδαφίου ορίζεται στην πρώτη (1η) Απριλίου».
β. Στο άρθρο 48 του σχεδίου νόμου προστίθεται ο αριθμός «1.» πριν από τη φράση «Το άρθρο 116 του ν. 3852/2010 αντικαθίσταται ως εξής:» και στο τέλος του άρθρου προστίθεται παράγραφος 2 ως εξής: «Ειδικά για τις εκλογές του 2019 η προθεσμία της παρ. 6 του άρθρου 116 του ν. 3852/2010 ορίζεται στην πρώτη (1η) Απριλίου».
4. α. Στο άρθρο 11 του σχεδίου νόμου η φράση «της 13ης Οκτωβρίου 2019» της παρ. 9 του άρθρου 14 του ν. 3852/2010 αντικαθίσταται από τη φράση «της παρ. 4 του άρθρου 9».
β. Στην παρ. 3 του άρθρου 44 του σχεδίου νόμου η φράση «της 13ης και 20ης Οκτωβρίου 2019» αντικαθίσταται από τη φράση «της παρ. 4 του άρθρου 9 του ν. 3852/2010».
γ. Στο άρθρο 50 του σχεδίου νόμου η φράση «της 13ης Οκτωβρίου 2019» της παρ. 7 του άρθρου 117 του ν. 3852/2010 αντικαθίσταται από τη φράση «της παρ. 6 του άρθρου 114».
δ. Στην παρ. 2 του άρθρου 67 του σχεδίου νόμου η φράση «της 13ης και 20ης Οκτωβρίου 2019» αντικαθίσταται από τη φράση «της παρ. 6 του άρθρου 114 του ν. 3852/2010».
Αθήνα, 11 Ιουλίου 2018
Οι προτείνοντες Βουλευτές
Στέφος Ιωάννης
Αντωνίου Χρήστος
Αραχωβίτης Σταύρος
Βέττας Δημήτριος
Εμμανουηλίδης Δημήτριος
Θραψανιώτης Εμμανουήλ
Κασιμάτη Νίνα
Καστόρης Αστέριος
Κοζομπόλη – Αμανατίδη Παναγιώτα
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μηταφίδης Τριαντάφυλλος
Μορφίδης Κωνσταντίνος
Παπαφιλίππου Γεώργιος
Ριζούλης Ανδρέας
Τσίρκας Βασίλειος
Τσόγκας Γεώργιος
Με εντολή Μαξίμου η τροπολογία για τις πολλαπλές κάλπες τον Μάιο του 2019
Έντονο παρασκήνιο, που φανερώνει τις προθέσεις του Μεγάρου Μαξίμου για εθνικές εκλογές μαζί με τις ευρωεκλογές τον Μάιο του 2018, κρύβεται πίσω από την αιφνίδια τροπολογία, που κατέθεσαν χθες στη Βουλή 16 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, ζητώντας τη χρονική εναρμόνιση της διεξαγωγής των αναμετρήσεων για την ανάδειξη δημάρχων και περιφερειαρχών με εκείνη για την εκλογή των ευρωβουλευτών.
Η τροπολογία φούντωσε τη σεναριολογία περί ταυτόχρονης διενέργειας αυτών των εκλογών μαζί με εθνικές εκλογές. Και όχι τυχαία, καθώς η τροπολογία δεν ήταν απλή έμπνευση των 16 βουλευτών, αλλά οδηγία από το Μέγαρο Μαξίμου.
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες τη ρύθμιση αυτή τη ζήτησε ο ίδιος ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, μόλις χθες το απόγευμα, από τον αρμόδιο υπουργό Εσωτερικών Πάνο Σκουρλέτη. Μόνο που προέκυψε ένα θέμα: το νομοσχέδιο που έχει καταθέσει ο κ. Σκουρλέτης προβλέπει εκλογές στις 13 και 20 Οκτωβρίου του 2019 και θα ήταν παράταιρο και αυτοακύρωση του υπουργού, να αλλάζει ο ίδιος από μόνος του τις ημερομηνίες.
Έτσι, κατόπιν συνεννοήσεων ανάμεσα σε Μαξίμου και υπουργείο Εσωτερικών και προκειμένου να μην εκτεθεί πολύ ο κ. Σκουρλέτης επιλέχθηκε η λύση της βουλευτικής τροπολογίας. Το κείμενο της τροπολογίας συντάχθηκε από το υπουργείο και δόθηκε στους βουλευτές, με την επισήμανση ότι πρόκειται ασφαλώς να γίνει αμέσως δεκτή από τον κ. Σκουρλέτη.
Γιατί όμως, μία «αθώα», υποτίθεται, διαδικαστικού εκ πρώτης όψεως τροπολογία, τροφοδοτεί τα σενάρια περί εθνικών εκλογών μαζί με τις ευρωεκλογές και πλέον, με την ψήφισή της και των αυτοδιοικητικών εκλογών;
Για τρεις λόγους, έναν, που προϋπήρχε και δύο νέους:
1. Γιατί επιβεβαιώνονται έτσι οι πληροφορίες που θέλουν την κυβέρνηση να σχεδιάζει εκλογές μαζί με τις ευρωεκλογές, καθώς ο πολιτικός της χρόνος τελειώνει περίπου ή λίγο μετά την ψήφιση της συμφωνίας των Πρεσπών στην ελληνική Βουλή. Η ψήφιση αυτή αναμένεται να γίνει περί τον Γενάρη του 2019, όπως δήλωσε και ο Σκοπιανός πρωθυπουργος Ζόραν Ζάεφ χθες.
2. Γιατί το σχέδιο των «πολλαπλών» επιλογών ή καλπών, ήταν πάντα στο μυαλό των συνεργατών του πρωθυπουργού, ως ένα τέχνασμα ώστε να διοχετευτεί η δυσαρέσκεια των πολιτών σε «παράπλευρες» κατευθύνσεις και να επικρατήσουν τα κεντρικά πολιτικά διλήμματα στην κάλπη των εθνικών.
3. Γιατί ο Αλέξης Τσίπρας θέλει με αυτό τον τρόπο να διεμβολίσει το χώρο της κεντροαριστεράς, στηρίζοντας πασοκογενείς περιφερειάρχες και δημάρχους. Ελπίζει έτσι ότι οι μηχανισμοί που διαθέτουν αυτοί οι υποψήφιοι δεν θα εργαστούν για το Κίνημα Αλλαγής, αλλά θα μείνουν ουδέτεροι ή θα μετακινηθούν προς τον ΣΥΡΙΖΑ σε κάποιες, ιδανικές, περιπτώσεις.
Σημειωτέον ότι τη ρύθμιση υπογράφουν οι Ιωάννης Στέφος, Χρήστος Αντωνίου, Σταύρος Αραχωβίτης, Δημήτρης Βέττας, Δημήτρης Εμμανουηλίδης, Μανώλης Θραψανιώτης, Νίνα Κασιμάτη, Αστέριος Καστόρης, Παναγιώτα Κοζομπόλη, Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, Τριαντάφυλλος Μηταφίδης, Κώστας Μορφίδης, Γιώργος Παπαφιλίππου, Ανδρέας Ριζούλης, Βασίλης Τσίρκας και Γιώργος Τζόγκας. Προτείνουν την «κατ’ εξαίρεση και για πρώτη εφαρμογή του σχεδίου νόμου (Κλεισθένης) η διενέργεια των αμέσως επόμενων δημοτικών και περιφερειακών εκλογών στον προβλεπόμενο με το υφιστάμενο νομοθετικό χρόνο, δηλαδή την προηγούμενη Κυριακή από την ημέρα διενέργειας ψηφοφορίας για την επιλογή των αντιπροσώπων της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο του έτους 2019 και η εγκατάσταση των νέων δημοτικών και περιφερειακών αρχών να γίνει την 1η Σεπτεμβρίου του 2019 και να λήγει την 31η Δεκεμβρίου του 2023».
Δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο τριπλών εκλογών το Μάιο ο Τζανακόπουλος
Για τις κινήσεις αυτές ρωτήθηκε και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημήτρης Τζανακόπουλος, ο οποίος δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να υπάρξουν τριπλές εκογές τον Μάιο.
«Αυτά είναι ζητήματα που θα αποφασίσει το κοινβούλιο. Δεν έχουμε πάντως διάθεση να παίξουμε τις εκλογές. Όταν τίθεται συνταγματικό ζήτημα δεν πρέπει να αφήνουμε ερμηνείες» είπε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος προσθέτοντας ότι στόχος του πρωθυπουργού είναι ότι θέλει να εξαντλήσει την τετραετία που εκπνέει τον Οκτώβριο του 2019.
Ειδικά για το ενδεχόμενο διεξαγωγής ευρωεκλογών και αυτοδιοικητικών εκλογών ο κ. Τζανακόπουλος είπε ότι «βούληση της κυβέρνησης ήταν να αποσυνδεθούν, ωστόσο μετά από κάποιες δηλώσεις του προέδρου της ΚΕΔΕ Γιώργου Πατούλη ότι εκείνος θα προχωρήσει σε ενέργειες για ακύρωση του νόμου θα πρέπει να κάνουμε νομική και συνταγματική συζήτηση».