Η κατάσταση στα ΕΛΤΑ και η προοπτική τους ήταν στο επίκεντρο αντιπαράθεσης στη Βουλή μεταξύ του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκου Πιερρακάκη, και των βουελυτών Μάριου Κάτση του ΣΥΡΙΖΑ και Βασίλη Κεγκέρογλου του ΚΙΝΑΛ, οι οποίοι είχαν και τη σχετική πρωτοβουλία.
«Δεν βρήκαμε κανένα σχέδιο από την προηγούμενη κυβέρνηση για τη διάσωση των ΕΛΤΑ. Καλούμαστε όμως να τρέξουμε γρήγορα. Θα γίνει ό,τι χρειαστεί για να διασωθεί ο οργανισμός, αν και, αυτή τη στιγμή, χάνει έως και 6 εκατομμύρια ευρώ το μήνα και άρα η κατάσταση είναι δυσχερής», δήλωσε ο κ. Πιερρακάκης, προσθέτοντας ότι «το σχέδιο καταρτίζεται από τον μέτοχο, το υπουργείο Οικονομικών, και συμμετέχει το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης».
Ο υπουργός επισήμανε επίσης, ότι οι προσλήψεις προσωπικού είναι θέμα διαπραγματεύσεων και συζητήσεων σε ανώτατο επίπεδο και με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς. «Προφανώς και το υπερταμείο, αυτή τη στιγμή έχει πολύ μεγάλο ρόλο στη συζήτηση, ως μέτοχος, προφανώς υπάρχει και ιδιώτης μέτοχος», επεσήμανε.
Ο κ. Κάτσης είπε ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε δημιουργήσει οδικό χάρτη για τη διάσωση των ΕΛΤΑ και είχε δρομολογήσει διαδικασίες για την ενίσχυση της ρευστότητάς τους, αλλά σήμερα μπαίνουν λουκέτα σε υποκαταστήματα.
«Εμείς όχι δεν βρήκαμε χάρτη από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, δεν βρήκαμε ούτε χαρτί. Αυτό που κάνατε ήταν ενέσεις ρευστότητας, μέσω των αποζημιώσεων, των προκαταβολικών, της καθολικής υπηρεσίας. Εμείς το συνεχίσαμε διότι ήταν απολύτως δόκιμο», είπε ο υπουργός και παρουσίασε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία ενώ «το 2014, τα ίδια κεφάλαια των ΕΛΤΑ ξεπερνούσαν τα 38 εκατομμύρια ευρώ, συσσωρευμένα κέρδη, το 2019 είχαν συσσωρευμένες ζημίες, με εκτίμηση ότι θα φτάσουν τα 115 εκατομμύρια ευρώ».
«Ο Οργανισμός, υπό μια έννοια, έχασε αξία 150 εκατομμύρια ευρώ, αυτή την 4ετία. Ο όμιλος το 2014 είχε κέρδη προ φόρων 15 εκατομμύρια ευρώ. Τώρα εκτιμάται ότι οι ζημίες θα περάσουν τα 30 εκατομμύρια ευρώ. Μιλάμε δε για έναν Οργανισμό που κάθε μήνα έχει έλλειμμα λίγο κάτω από τα 6 εκατομμύρια ευρώ», συνέχισε ο κ. Πιερρακάκης, προσθέτοντας: «Πράγματι έκλεισαν καταστήματα, ως αποφάσεις της διοίκησης των ΕΛΤΑ, ετέθησαν σε αναστολή, μέχρι να εξεταστεί το πλήρες σχέδιο διάσωσης. Καταθέτω λίστα 70 καταστημάτων, τα οποία έκλεισαν επί ΣΥΡΙΖΑ. Ρωτώ λοιπόν, τόσο καλά είχε δρομολογηθεί η λύση που είχε φτιάξει ο ΣΥΡΙΖΑ στα ΕΛΤΑ; Εγώ σας λέω ότι αυτά είναι αποφάσεις της διοίκησης που λαμβάνονται σε μια πολύ δυσχερή κατάσταση, μέχρι να καταρτιστεί το σχέδιο διάσωσης του οργανισμού».
Ο κ. Κεγκέρογλου, κατηγόρησε την προηγούμενη κυβέρνηση ότι «έφερε σε αδιέξοδο τα ΕΛΤΑ, δημιούργησε τεράστια προβλήματα έκλεισε καταστήματα. Υπογράμμισε όμως, ότι «αυτό δεν μπορεί να αποτελεί άλλοθι για την σημερινή κυβέρνηση για να τα αποτελειώσει».
«Η απόλυση μεγάλου αριθμού εργαζομένων, οδηγεί τα ΕΛΤΑ στο να μην μπορούν να δουλέψουν, να ικανοποιήσουν τις ανάγκες του κράτους και των πολιτών. Είναι πράξη που θα τα απαξιώσει περαιτέρω. Εμείς προτείνουμε να δοθεί παράταση στους εργαζόμενους μέχρι να εκπονηθεί το σχέδιο που θα δείχνει τι πρέπει να γίνει», είπε ο κ. Κεγκέρογλου και επισήμανε ότι το 2016 «η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ οδήγησε τα ΕΛΤΑ στο υπερταμείο».
«Κατά την κρίση της Διοίκησης, υπάρχουν και ζητήματα νομιμότητας κάποιων συμβάσεων. Γι΄αυτό το λόγο έχει προκριθεί η λύση του ΑΣΕΠ. Είναι επίσης δεδομένο ότι μεγάλο κομμάτι αυτής της συζήτησης σχετίζεται και με τη διαβούλευση η οποία ολοκληρώθηκε από την ΕΕΤΤ, σε σχέση με τις ημέρες διανομής. Η ΕΕΤΤ εξετάζει αν θα περάσουμε από το +1 στο +3, όπως ισχύει στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Εφόσον υιοθετηθεί αυτή η πρόβλεψη, αυτό θα αποτελέσει προφανώς κομμάτι της εξίσωσης, σε σχέση με τις ανάγκες σε εργαζόμενους. Αυτή τη στιγμή έχουν προκηρυχθεί 520 νέες θέσεις, μέσω ΑΣΕΠ», είπε ο κ. Πιερρακάκης.
«Κρύβεστε πίσω από τη Διοίκηση», ανέφερε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Μάριος Κάτσης, που αρνήθηκε ότι έκλεισαν 70 καταστήματα επί ΣΥΡΙΖΑ. «Το 2015 -από 2013 έως 2015- δεν είχατε δώσει ούτε σεντ για την αποζημίωση της καθολικής υπηρεσίας. Το 2014, η τότε κυβέρνηση είχε υποβάλει στην Κομισιόν πρόταση, ούτως ώστε η αποζημίωση για την παροχή της καθολικής υπηρεσίας να είναι με το ελάχιστο ποσό των 15 εκατομμυρίων ευρώ κατ΄έτος. Η ΕΕΤΤ είπε ότι η παροχή καθολικής υπηρεσίας είναι 40 εκατομμύρια κατ΄έτος. Εμείς δώσαμε 15 εκατομμύρια ευρώ κατ΄ έτος και πήραμε και άλλα 45 εκατ. από χρωστούμενα φορέων το δημοσίου προς τα ΕΛΤΑ. Είχαμε καταρτίσει σχέδιο ώστε να υποβληθεί πρόταση στην Κομισιόν, προκειμένου να διασωθούν τα ΕΛΤΑ και να αποζημιωθούν, χωρίς να είναι παράνομη κρατική ενίσχυση, με 40 εκατ. ευρώ κατ΄ έτος», είπε ο κ. Κάτσης και κατηγόρησε τη σημερινή κυβέρνηση ότι «έχει σχέδιο απαξίωσης των ΕΛΤΑ, αν και μπορούν να στραφούν σε κερδοφόρες υπηρεσίες δεμάτων και ταχυμεταφορών».