Οι Αμερικανοί μπορεί να λατρεύουν τα σνακ σε σημείο εθισμού, ενίοτε εις βάρος της υγείας τους. Όμως ό,τι δεν τους έπεισε να κάνουν ο διαιτολόγος, τους έπεισε η ακρίβεια. Εταιρείες-γίγαντες των συσκευασμένων σνακ και αναψυκτικών, όπως η PepsiCo, αλλά και η αμιγώς αμερικανική Conagra, είδαν τα έσοδα και τον όγκο πωλήσεων να μειώνονται εντός του 2024, καθώς οι καταναλωτές τους γύρισαν την πλάτη λόγω υψηλών τιμών. Πιεσμένες από τις χαμηλές πωλήσεις οι εταιρείες εξετάζουν έστω εκ των υστέρων, μεθόδους μείωσης τιμών. Να πούμε… και στα δικά μας;
Ψωνίζουν με βάση το κόστος
Όπως σημειώνει άρθρο της Washington Post, οι μεγάλες εταιρείες σνακ στις τριμηνιαίες απολογιστικές εκθέσεις τους επισήμαναν ότι οι καταναλωτές είναι πλέον όλο και πιο προσεκτικοί στο κόστος των αγορών (cost conscious consumers), και αυτό θα συμπιέσει τις τιμές. Τα επίσημα στοιχεία για τον πληθωρισμό, που εξέδωσε αυτή την εβδομάδα η Στατιστική Υπηρεσία των ΗΠΑ, επιβεβαιώνουν αυτή την τάση: Ο πληθωρισμός εξακολουθεί να αυξάνεται, αλλά με μικρότερη ταχύτητα. Τον Ιούνιο ο ετήσιος πληθωρισμός υποχώρησε στο 3%, από 3,3% τον Μάιο, ενώ σε μηνιαίο επίπεδο υπήρξε για πρώτη φορά μετά την πανδημία οριακός έστω αποπληθωρισμός, της τάξης του 0,1%.
Η τάση του αποπληθωρισμού είναι πιο έντονη σε μια σειρά από τρόφιμα, όπως τα μήλα (-12%), το χοιρινό κρέας (-4,3%), οι πατάτες (3,9%), το ρύζι και το τυρί (2,4% και, 2,1% αντίστοιχα). Μειώσεις τιμών σημειωθηκαν επίσης στα κατεψυγμένα φρούτα και λαχανικά, τον καφέ, τα δημητριακά πρωϊνού, το αποβουτυρωμένο γάλα, τα επεξεργασμένα ψάρια και θαλασσινά και τις τομάτες. Συνολικά ο πληθωρισμός τροφίμων στις ΗΠΑ αυξήθηκε κατά 2,2%, όμως το φαγητό στο σπίτι, για το οποίο υπάρχει ξεχωριστός δείκτης, είχε πιο συγκρατημένες αυξήσεις, κατά 1,1%.
Ξοδεύουν λιγότερα λεφτά για σνακ
Ειδικά σε ό,τι αφορά τα σνακ και τα αναψυκτικά, οι τιμές τους σε ετήσιο επίπεδο συνεχίζουν να αυξάνονται. Καθώς όμως οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς νιώθουν όλο και πιο «καυτή» την ανάσα της αποδοκιμασίας των καταναλωτών, εξετάζουν μειώσεις τιμών, κυρίως μέσω προσφορών. Όπως γράφει το CNN, το τμήμα σνακ της Pepsico, η Frito-Lay, που παράγει τα παγκοσμίως δημοφιλή τσιπς και γαριδάκια, είχε πτώση στα έσοδά της το δεύτερο τρίμηνο του 2025, μετά από πολλά τρίμηνα.
Τα αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα εταιρειών που παράγουν σνακ, υποδηλώνουν ότι οι καταναλωτές δυσαρεστημένοι από τη συνεχή άνοδο των τιμών ξοδεύουν πλέον λιγότερα χρήματα σε επώνυμες μάρκες, ιδίως στα σνακ και στα αναψυκτικά. Για παράδειγμα, η Pepsico αύξησε κατά μέσο όρο τις τιμές της κατά 5% το δεύτερο τρίμηνο του 2024 και είδε τις πωλήσεις ανά μονάδα προϊόντος να συρρικνώνονται κατά -4% για τα σνακς και κατά 3,5% για τα αναψυκτικά.
Τα χρόνια του πληθωρισμού έχουν οδηγήσει σε πιο «σφιχτές οικονομικές συνθήκες τα νοικοκυριά», παραδέχτηκε η εταιρεία στις γραπτές παρατηρήσεις που συνοδεύουν την έκθεση οικονομικών αποτελεσμάτων. «Οι καταναλωτές έχουν πλέον γίνει πιο συνειδητοποιημένοι ως προς το κόστος των αγορών τους», σημειώνει η έκθεση της Pepsico.
Ως αποτέλεσμα, η εταιρεία εξετάζει μεθόδους μείωσης του κόστους και ενίσχυση των προωθητικών ενεργειών για το χαρτοφυλάκιο των εμπορικών σημάτων της, τα οποία περιλαμβάνουν τα Cheetos, Lay’s, Doritos, μεταξύ άλλων σνακ.
Εξοργισμένοι με το shrinkflation
Ένας άλλος λόγος που οι Αμερικανοί γυρίζουν την πλάτη στις επώνυμες μάρκες είναι η μάστιγα του shrinkflation. Πρόκειται για το γνωστό κουτοπόνηρο τρικ της «καμουφλαρισμένης» αύξησης τιμών μέσω μείωσης των συσκευασιών. Οι αγοραστές σνακ αντιδρούν είτε αγοράζοντας λιγότερα τσιπς είτε επιλέγοντας ιδιωτική ετικέτα. Τους τελευταίους μήνες, μια σειρά από μεγάλες αλυσίδες λιανικής πώλησης ανακοίνωσαν μειώσεις τιμών. Αυτή η τάση θα μπορούσε να συνεχιστεί καθώς οι καταναλωτές γίνονται πιο συγκρατημένοι, αναφέρει το CNN. Σύμφωνα με στοιχεία της Ομοσπονδιακής τράπεζας των ΗΠΑ, η μέση τιμή μιας μεγάλης συσκευασίας τσιπς τον Ιούνιο του 2024 ήταν 6,56 δολάρια. Τον Ιούνιο του 2020 ήταν 5,09 δολάρια – αύξηση σχεδον 29%
Ο διευθύνων σύμβουλος της PepsiCo Ramon Laguarta, μιλώντας σε αναλυτές της αγοράς, αναγνώρισε, έστω και έμμεσα, ότι οι καταναλωτές δεν αντέχουν άλλες ανατιμήσεις, και περιμένουν επιτέλους καλύτερες τιμές. «Πρέπει να κάνουμε κάποιες προσαρμογές… Υπάρχει κάποια αξία που πρέπει να επιστραφεί στους καταναλωτές μετά από τρία ή τέσσερα χρόνια μεγάλου πληθωρισμού», παραδέχτηκε.
ΣΝΑΚ ΣΝΟΚ ΣΝΟΥΚ ΝΙΟΥΚ