Αναπροσαρμογή των τιμολογίων του νερού: Με μία άθλια ΚΥΑ η κυβέρνηση Μητσοτάκη εκτοξεύει την τιμή πατώντας πάνω στο παραμύθι της λειψυδρίας

Κοινοποίηση:
βδφβδφβδφ

Ανοίγει ο δρόμος για αναπροσαρμογές προς τα «πάνω» στα τιμολόγια του νερού με τη δημοσίευση της Κοινής Υπουργική Απόφασης (ΚΥΑ) που αφορά τους νέους κανόνες κοστολόγησης και τιμολόγησης του νερού για όλες τις χρήσεις.

Συγκεκριμένα θα αλλάξει η τιμολόγηση στο νερό ανάλογα με την κατανάλωση, ενώ η χρέωση θα επιβαρύνει τους λογαριασμούς στο πλαίσιο των μέτρων που θα ληφθούν για τη λειψυδρία. Η ΚΥΑ με τίτλο: «Καθορισμός γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος, μέτρα βελτίω­σης αυτών. Διαδικασίες και μέθοδος ανάκτησης κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του», υπογράφεται από τους υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και έχει πεδίο εφαρμογής στα τιμολόγια νερού των οργανισμών και εταιριών ύδρευσης και άρδευσης όλης της χώρας, που εγκρίνονται από την ΡΑΑΕΥ.

Η νέα ΚΥΑ, ορίζει διαφορετικές τιμές ανά περιοχή και ανά κοινωνική ομάδα. Εισάγει την κλιμακωτή χρέωση ανάλογα με την κατανάλωση νερού, ενώ προβλέπει την τοποθέτηση υδρομέτρων στα χωράφια. Σύμφωνα με την νέα ΚΥΑ, θα υπάρχουν κλιμακωτές χρεώσεις των καταναλωτών ανάλογαμε το νερό που καταναλώνουν. Ο κόσμος που ήδη υποφέρει από την ακρίβεια, περιμένει να δει πώς αυτή η ανατίμηση θα μεταφραστεί σε αριθμούς, καθώς δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμα οι κλίμακες χρέωσης.  Όπως εκτιμάται, το πιθανότερο είναι πως στις περισσότερες περιοχές -και ειδικά σε αυτές που καταγράφονται συνθήκες λειψυδρίας- τα τιμολόγια θα αυξηθούν.

Οι πάροχοι υπηρεσιών δύνανται να εφαρμόζουν μεγαλύτερες αυξήσεις επί των τιμολογίων των υπηρεσιών ύδατος που παρέχουν, μετά από έγκριση της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων ΡΑΑΕΥ κατόπιν ειδικά αιτιολογημένου αιτήματος σύμφωνα με τη διαδικασία «Έκτακτης Αναθεώρησης Χρηματοοικονομικού Κόστους» που επίσης προβλέπει η ΚΥΑ.

Η ΚΥΑ αναφέρεται και στο περιβαλλοντικό τέλος, πρόσθετη επιβάρυνση σε όλους τους λογαριασμούς (μικρού έως τώρα ύψους εκτός κάποιων εξαιρέσεων), η οποία θα αποφασίζεται κάθε χρόνο από τις Διευθύνσεις Υδάτων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και θα εισπράττεται από τους παρόχους μέσω των λογαριασμών για να αποδοθεί στο Δημόσιο.

Το περιβαλλοντικό τέλος θα αποτελεί επιβάρυνση του κάθε χρήστη με βάση το κόστος της απόκλισης της κατάστασης των υδάτων από την «καλή κατάσταση», η οποία απαιτείται για τη βιώσιμη χρήση των υδατικών πόρων. Σύμφωνα με την ΚΥΑ, για τη Θεσσαλία θα είναι μικρότερο.

Όσον αφορά τη γεωργική χρήση του νερού, η τιμολόγηση θα γίνεται με μικτό σύστημα, που θα αποτελείται από σταθερό και μεταβλητό τέλος.

Το μεταβλητό τέλος θα καθορίζεται ανάλογα με το είδος της καλλιέργειας και τη χρήση υδάτινων πόρων, ενώ οι πάροχοι θα είναι υπεύθυνοι για την εγκατάσταση συστημάτων μέτρησης της κατανάλωσης μέσα στην επόμενη διετία.

Υψηλότερη χρέωση το καλοκαίρι

Επίσης, με σύμφωνη γνώμη της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) που εποπτεύει την εφαρμογή της νέας κοστολόγησης και τιμολόγησης νερού, οι πάροχοι θα μπορούν να εφαρμόζουν σύστημα εποχικής τιμολόγησης, για τους χρήστες που παρουσιάζουν έντονη εποχική μεταβλητότητα στις ποσότητες ύδατος που καταναλώνουν. Με άλλα λόγια, θα μπορούν να χρεώνουν διαφορετικά το νερό κατά τους καλοκαιρινούς μήνες και διαφορετικά την περίοδο των βροχών.

Όπως αναφέρεται στην ΚΥΑ «κατά το σύστημα αυτό εφαρμόζονται αυξημένες χρεώσεις την χρονική περίοδο του έτους με ιδιαίτερα αυξημένη κατανάλωση ύδατος συγκριτικά με τις υπόλοιπες περιόδους του έτους». Κριτήριο για την εφαρμογή του συγκεκριμένου συστήματος θα συνιστά, ιδίως, η διαθεσιμότητα ύδατος κατά την χρονική περίοδο των ιδιαίτερα αυξημένων καταναλώσεων.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ:

Leave a Response