Η Κομισιόν παρουσίασε τις προτάσεις της για την επανεκκίνηση της τουριστικής βιομηχανίας στην Ευρώπη και τις μετακινήσεις των Ευρωπαίων πολιτών.
Κάθε κράτος – μέλος καλείται αντικαταστήσει τους περιορισμούς στην ελεύθερη μετακίνηση με πιο στοχευμένα μέτρα, εκτός αν υπάρχει σοβαρός υγειονομικός λόγος. Η άρση των περιορισμών στις ενδο-ευρωπαϊκές μετακινήσεις θα ξεκινήσει από τις χώρες – μέλη που τηρούν τα παρακάτω χαρακτηριστικά:
Επιδημιολογικά: Η κατάσταση της χώρας τείνει προς βελτίωση, με βάση τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Κέντρου Πρόληψης και Ελέγχου Νοσημάτων (ECDC).
Περιοριστικά μέτρα: Η χώρα έχει την ικανότητα να εφαρμόσει περιοριστικά μέτρα καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού, όπως για παράδειγμα η τήρηση αποστάσεων ασφαλείας.
Οικονομικοί και κοινωνικοί παράγοντες: Θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στη διασυνοριακή μετακίνηση, η οποία αφορά περιοχές – κλειδιά για την οικονομική δραστηριότητα.
Όταν ένα κράτος – μέλος επιτρέψει τα ταξίδια στα εδάφη του, θα πρέπει να το κάνει καθολικά, χωρίς την επιβολή διακρίσεων. Δηλαδή, θα πρέπει να επιτρέψει τα ταξίδια από κάθε χώρα ή περιοχή της Ε.Ε., η οποία διαθέτει παρόμοιες επιδημιολογικές συνθήκες.
Στο ίδιο πνεύμα, “όλοι οι περιορισμοί πρέπει να αρθούν χωρίς διακρίσεις, σε όλους τους πολίτες της ΕΕ και σε όλους τους κατοίκους αυτού του κράτους μέλους ανεξάρτητα από την εθνικότητά τους και πρέπει να εφαρμόζονται σε όλα τα μέρη της Ένωσης σε παρόμοια επιδημιολογική κατάσταση”, προβλέπει η πρόταση.
Τι προτείνει για τα Vouchers:
Σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ, η Κομισιόν ξεκαθαρίζει ότι οι ταξιδιώτες έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν μεταξύ κουπονιών ή επιστροφής χρημάτων για ακυρωμένα εισιτήρια μεταφοράς (αεροπλάνο, τρένο, λεωφορείο / πούλμαν και πλοία) ή οργανωμένα ταξίδια.
Επαναβεβαιώνοντας αυτό το δικαίωμα, η σύσταση της Κομισιόν αποσκοπεί στο να διασφαλίσει ότι “τα κουπόνια θα γίνουν μια βιώσιμη και πιο ελκυστική εναλλακτική λύση έναντι της αποζημίωσης για ακυρωμένα ταξίδια στο πλαίσιο της τρέχουσας πανδημίας, η οποία έχει επίσης επιβαρύνει οικονομικά τους ταξιδιωτικούς πράκτορες”.
“Τα εθελοντικά κουπόνια πρέπει να προστατεύονται από την αφερεγγυότητα του εκδότη, με ελάχιστη περίοδο ισχύος 12 μηνών και να επιστρέφονται μετά από ένα έτος το πολύ, εάν δεν εξαργυρωθούν”.
Θα πρέπει επίσης να παρέχουν στους επιβάτες “επαρκή ευελιξία”, θα πρέπει να επιτρέπουν στους επιβάτες “να ταξιδεύουν στην ίδια διαδρομή υπό τις ίδιες συνθήκες υπηρεσίας ή οι ταξιδιώτες να κάνουν κράτηση για ένα πακέτο ταξιδιωτικής σύμβασης με τον ίδιο τύπο υπηρεσιών ή ισοδύναμης ποιότητας”. Θα πρέπει επίσης να μεταφέρονται σε άλλον ταξιδιώτη.
Σε περίπτωση που ο μεταφορέας ή ο διοργανωτής καταστεί αφερέγγυος, ενώ το κουπόνι δεν έχει ακόμη χρησιμοποιηθεί, “ο ταξιδιώτης ή ο επιβάτης πρέπει να αποζημιωθούν από τον εγγυητή προστασίας αφερεγγυότητας του μεταφορέα / διοργανωτή”. Το σύστημα προστασίας αφερεγγυότητας πρόκειται να δημιουργηθεί σε εθνικό επίπεδο, είτε από τον δημόσιο είτε από τον ιδιωτικό τομέα (μπορεί να είναι ένα ταμείο ή ασφαλιστής).
“Οι επιβάτες και οι ταξιδιώτες θα πρέπει να έχουν το δικαίωμα να ζητήσουν επιστροφή χρημάτων το αργότερο 12 μήνες μετά την έκδοση του σχετικού κουπονιού και οποιαδήποτε στιγμή μετά”.
Οι μεταφορείς και οι διοργανωτές θα μπορούσαν να εξετάσουν το ενδεχόμενο να επιστραφούν κουπόνια σε προγενέστερο στάδιο, εάν το ζητήσει ο επιβάτης ή ο ταξιδιώτης. Τα κουπόνια (ή το υπόλοιπο ποσό) θα πρέπει επίσης να επιστρέφονται αυτόματα: το αργότερο 14 ημέρες μετά το τέλος της περιόδου ισχύος του κουπονιού, σε περίπτωση που δεν έχει εξαργυρωθεί.
Σε ότι αφορά τις πτήσεις και γενικώς τις μεταφορές, η Κομισιόν προτείνει τα εξής:
Για να ελαχιστοποιηθεί η επαφή κατά την αναχώρηση, οι επιβάτες θα ενθαρρυνθούν να αγοράσουν εισιτήρια και να κάνουν check-in online. Η φυσική απόσταση πρέπει να διασφαλίζεται κατά τους ελέγχους ασφαλείας και την αποχώρηση και παραλαβή αποσκευών.
Λιγότεροι επιβάτες θα επιβιβάζονται σε αεροπλάνα, λεωφορεία, τρένα ή πλοία. Όπου είναι πιο δύσκολο να διασφαλιστεί η φυσική απόσταση, πρέπει να ληφθούν πρόσθετα μέτρα προστασίας για παράδειγμα, η χρήση μάσκας προσώπου. Το προσωπικό των μεταφορών πρέπει να διαθέτει επαρκή προστατευτικό εξοπλισμό. Οι μεταφορείς μπορούν να εγκαταστήσουν προστατευτικά φράγματα, π.χ. μεταξύ επιβατών και οδηγού.
Οι πόρτες θα πρέπει να ανοίγουν αυτόματα ή εξ αποστάσεως από τον οδηγό σε κάθε στάση. Gel απολύμανσης πρέπει να είναι διαθέσιμη σε οχήματα και σε κόμβους μεταφοράς. Τα οχήματα πρέπει να καθαρίζονται και να απολυμαίνονται τακτικά. Τρόφιμα, ποτά και άλλα εμπορεύματα ενδέχεται να μην είναι πλέον διαθέσιμα προς πώληση επί του σκάφους, προς ελαχιστοποιήστε την επαφή. Ο εξαερισμός πρέπει να ενισχυθεί, για παράδειγμα με τη χρήση κατάλληλων φίλτρων αέρα, και ο φυσικός αερισμός πρέπει να έχει προτεραιότητα όπου είναι δυνατόν. Συνιστάται στους μεταφορείς να αναπτύξουν στρατηγικές σε περίπτωση που ένας επιβάτης αρρωσταίνει ή εμφανίζει συμπτώματα κορωνοϊού κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
Οι οδηγίες για τα πρωτόκολλα υγείας δεν είναι δεσμευτικές. Στοχεύουν δε στη διασφάλιση της συνοχής στην ανάπτυξη και εφαρμογή μέτρων πρόληψης και ελέγχου των λοιμώξεων μέσω μιας συντονισμένης προσέγγισης εντός των περιφερειών και των κρατών μελών.
Τι θα γίνει με τα ξενοδοχεία
Παράλληλα, προτείνει ένα κοινό πλαίσιο για τη σταδιακή και ασφαλή επαναλειτουργία των τουριστικών επιχειρήσεων, όπως ξενοδοχείων και άλλων μορφών καταλυμάτων.
Μεταξύ άλλων, προκρίνει τη δημιουργία πρωτοκόλλων υγιεινής, τα οποί θα παρέχονται στις εκάστοτε τουριστικές επιχειρήσεις και θα βασίζονται σε επιδημιολογικά κριτήρια, στις υγειονομικές δυνατότητες της κάθε χώρας, στην ικανότητα εποπτείας και ελέγχου της επιδημίας, καθώς και στη δυνατότητα διενέργειας τεστ και ιχνηλάτησης.
Αυτοί οι κανόνες θα επιτρέψουν στους πολίτες της Ε.Ε. να διαμείνουν με ασφάλεια στα ξενοδοχεία και τις άλλες μορφές καταλυμάτων, όπως και να καταναλώσουν φαγητό και ποτό σε εστιατόρια, μπαρ, καφέ και παραλίες.