Πολλά πτυχία, λίγες δεξιότητες και επιχειρήσεις που αδυνατούν να βρουν εργαζόμενους. Οι εταιρείες ανεβάζουν αγγελίες, αναζητούν υποψηφίους εργαζόμενους από τα social media ή επανεξετάζουν βιογραφικά που έλαβαν τα προηγούμενα χρόνια. Κι όμως η ανεργία στους νέους πτυχιούχους ΑΕΙ στην Ελλάδα ηλικίας 25 έως 39 ετών ήταν η υψηλότερη στην Ευρώπη το 2021 με ποσοστό 17%.
Η αδυναμία σύνδεσης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας αποτυπώνεται με γλαφυρό τρόπο στη μελέτη της ΕΥ Ελλάδος, του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και της Endeavor Greece, με τίτλο «Εκπαίδευση, επιχειρηματικότητα και απασχόληση: Ζητείται προσέγγιση». Σε βάθος εξαετίας, ο κλάδος της Πληροφορικής βρίσκεται στην πρώτη θέση ως ο πιο περιζήτητος βάσει αγγελιών εργασίας σε ποσοστό 32,5%. Μαζί με τους κλάδους το 56,7% των θέσεων που ζητούνται μέσω αγγελιών την τελευταία εξαετία.
Στα ελληνικά πανεπιστήμια, όμως, τα περισσότερα πανεπιστημιακά τμήματα έχουν ως αντικείμενο τις διοικητικές και οικονομικές επιστήμες και τις κοινωνικές και ανθρωπιστικές επιστήμες. Από τον Ιανουάριο του 2018 έως τον Μάρτιο του 2023 η έρευνα συγκέντρωσε όλες τις αγγελίες που δημοσιεύθηκαν σε δύο ιστοσελίδες. Οι θέσεις εργασίας αυξάνονταν σταδιακά μέσα στο συγκεκριμένο χρονικό, με τους τρεις παραπάνω κλάδους να ξεχωρίζουν.
Οι αγγελίες
Το 2022, οι αγγελίες που ζητούσαν εργαζόμενους στον κλάδο της Πληροφορικής έφτασαν στο ζενίθ τους, με 3.261 θέσεις. Το 2023 υποχώρησαν στις 1.148 θέσεις. Στον ξενοδοχειακό τομέα η ζήτηση χτύπησε «κόκκινο» το 2023 με 2.654 αγγελίες, υπερδιπλάσιες από τις 1.267 του 2022.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, η ειδικότητα με την περισσότερη ζήτηση στον κλάδο της Πληροφορικής ήταν η Ανάπτυξη Λογισμικού, Τεχνολογία Πληροφορικής και Μηχανική σε ποσοστό 59,7% επί του συνόλου. Ακολούθησαν η Εξυπηρέτηση Πελατών και οι Πωλήσεις.
Αντίστοιχα, στον ξενοδοχειακό κλάδο η πιο περιζήτητη ειδικότητα αφορούσε την Εξυπηρέτηση Πελατών, καλύπτοντας το 57,7% των θέσεων που ζητούνται συνολικά από τον κλάδο. Ακολούθησαν η ειδικότητα της Στρατηγικής και Διοίκησης (10,5%) και οι Ανθρώπινοι Πόροι (7,5%). Τέλος, στον τρίτο πιο δημοφιλή κλάδο αυτών των Επαγγελματικών Υπηρεσιών, η ειδικότητα για την Ανάπτυξη Λογισμικού, Τεχνολογία Πληροφορικής και Μηχανικής ήταν η πιο δημοφιλής σε ποσοστό 25,2% ακολούθησε η ειδικότητα Χρηματοοικονομικών και Λογιστικής με ποσοστό 12% και η Εξυπηρέτηση Πελατών με ποσοστό 10,1%. Στελέχη επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα σημείωσαν ότι οι ειδικότητες με τις μεγαλύτερες ελλείψεις αφορούν μηχανικού, υπεύθυνους social media και digital, νοσηλευτές, πωλητές σε καταστήματα, ασφαλιστές, οδηγούς και εργάτες αποθήκης. Η εύρεση εξειδικευμένου προσωπικού αποτελεί μία πρόκληση ενώ ανά τομέα οι επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν επιπρόσθετες δυσκολίες στην εύρεση προσωπικού.
Στον τουρισμό
Ο τουριστικός τομέας είναι αυτός που έχει πληγεί περισσότερο από τιε ελλείψεις, ενώ θέσεις εργασίας σε άλλους κλάδους, που βρίσκονται εκτός αστικών κέντρων, δεν καλύπτονται εύκολα λόγω απροθυμίας των εργαζομένων η αντικειμενικών δυσκολιών όπως η έλλειψη σύνδεσης με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Στον τομέα της τεχνολογίας, ο ανταγωνισμός από μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού που προσφέρουν ευκαιρίες για τηλεργασία αποτελούν ένα ακόμα εμπόδιο για την κάλυψη θέσεων, με αποτέλεσμα πολλές εταιρείες να λειτουργούν με σημαντικές ελλείψεις σε προσωπικό.
Στις μεγαλύτερες προκλήσεις που εντοπίζουν οι επιχειρήσεις είναι το γεγονός ότι η αγορά είναι «candidate driven». Δηλαδή δεν αρκεί πλέον η ανάρτηση της αγγελίας, αλλά απαιτείται και η προσέγγιση των λεγόμενων «παθητικών υποψηφίων» μέσω των social media ή από δεξαμενές παλαιοτέρων αιτήσεων ή και από άλλες χώρες.
Οι 10 πιο περιζήτητοι επιχειρηματικοί κλάδοι
Οι 10 πιο περιζήτητοι επιχειρηματικοί κλάδοι βάσει του πλήθους αγγελιών εργασίας την περίοδο 2017-2023
Πληροφορική: 11.944 αγγελίες – 32,5% επί του συνόλου
Ξενοδοχειακός Τομέας και Εστίαση: 4.482 αγγελίες – 12,2 % επί του συνόλου
Επαγγελματικές Υπηρεσίες: 4.393 αγγελίες – 12% επί του συνόλου
Λιανικό εμπόριο: 1.987 αγγελίες – 5,4% επί του συνόλου
Τηλεπικοινωνίες: 1.795 αγγελίες – 4,9% επί του συνόλου
Μάρκετινγκ και Διαφήμιση: 1.636 αγγελίες – 4,5% επί του συνόλου
Υγεία και Φροντίδα Υγείας: 1.425 αγγελίες – 3,9% επί του συνόλου
Τουρισμός, Ταξίδια και Αναψυχή: 1.317 αγγελίες – 3,6% επί του συνόλου
Πετρέλαιο και Φυσικό Αέριο: 974 αγγελίες – 2,7% επί του συνόλου
Τέχνες και Ψυχαγωγία: 878 αγγελίες – 2,4% επί του συνόλου