Μακρύς ο κατάλογος με τις εκκρεμείς μεταρρυθμίσεις που αφήνει πίσω της ως κληρονομιά η απερχόμενη κυβέρνηση.
Πρόκειται για μία λίστα με 23 δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η ελληνική κυβέρνηση και δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί.
Αυτές οι δεσμεύσεις, που περιγράφονται αναλυτικά στην έκθεση των θεσμών και οι περισσότερες από αυτές έρχονται ως «ουρές» από την δεύτερη αξιολόγηση, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν: την αντιμετώπιση των μη εξυπηρετούμενων δανείων (συμπεριλαμβανομένης της ενεργοποίησης του νέου νόμου για την προστασία της α’ κατοικίας), την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών, τις ιδιωτικοποιήσεις, την αναθεώρηση των αντικειμενικών τιμών στα ακίνητα, την πλήρη άρση των capital controls, το Κτηματολόγιο, τη στελέχωση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, κ.ά
Οι εταίροι χαρακτηρίζουν «κομβικές» αυτές τις μεταρρυθμίσεις στην έκθεση τους και στέλνουν μήνυμα στην Αθήνα ότι ο «φάκελος προαπαιτούμενα» θα ανοίξει και πάλι μετά τις εκλογές και μαζί με αυτόν όλα τα μνημονιακά μέτρα που «ξηλώθηκαν».
Προετοιμάζουν το νέο οικονομικό επιτελείο για ένα «καυτό» Σεπτέμβριο όπου οι διαπραγματεύσεις για τα πρωτογενή πλεονάσματα θα δίνουν και θα παίρνουν ενώ κεντρική θέση σε αυτές θα έχουν οι προεκλογικές παροχές των 5,5 δισ. ευρώ για την διετία 2019 – 2020, σύμφωνα με την κοστολόγηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ενώ έχουν ήδη αρχίσει να μπαίνουν στο τραπέζι σενάρια για ισοδύναμα.
Υπενθυμίζεται ότι η εκταμίευση της δόσης από τις επιστροφές των κερδών των ελληνικών ομολόγων που διακρατούν οι ευρωπαϊκές κεντρικές τράπεζες (ΑΝFAs – SMPs), εξαρτάται, βάσει της συμφωνίας για το χρέος, από την πορεία υλοποίησης των 25 μεταρρυθμίσεων στην Ελλάδα. Την απόφαση για την αποδέσμευση της δόσης, των 644εκατ. ευτώ θα λάβει το Eurogroup της 4ης Δεκεμβρίου 2019, βάσει της 4ης έκθεσης ενισχυμένης εποπτείας που θα δοθεί το Νοέμβριο στην δημοσιότητα.
Αναλυτικότερα οι 23 μεταρρυθμίσεις που θα «ξεκλειδώσουν» τα μέτρα για το χρέος είναι:
1. «Κόκκινα» δάνεια: Παραμένουν σε πολύ υψηλά επίπεδα και ζητείται από την κυβέρνηση να εντείνει τις προσπάθειες προώθησης και έγκρισης των σχεδίων που επεξεργάστηκαν το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) και η Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ).
2. Νέος νόμος Κατσέλη: Η ηλεκτρονική πλατφόρμα για την προστασία της α’ κατοικίας προβλέπεται να ενεργοποιηθεί έως το τέλος Ιουλίου (αντί για το τέλος Ιουνίου) και η Ε.Ε. προειδοποιεί ότι η καθυστέρηση δεν πρέπει να οδηγήσει σε παράταση της ισχύος του νέου πλαισίου, που λήγει στο τέλος του έτους.
3. Πλεονάσματα: Επισφαλής είναι για τους ευρωπαίους εταίρους μετά τις παροχές και τις ευνοϊκές ρυθμίσεις χρεών του Αλέξη Τσίπρα η δέσμευση για πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2019 αλλά και το 2020.Η 3η έκθεση ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας της Ελλάδας αποτιμά σε 4,4-5,5 δισ. ευρώ στη διετία 2019-2020 την δημοσιονομική «τρύπα» ενώ το υπουργείο Οικονομικών εμμένει στην πρόβλεψή του ότι το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης για το 2019 θα διαμορφωθεί στο 4,1% του ΑΕΠ, υπερβαίνοντας έτσι τον στόχο του 3,5% ΑΕΠ κατά 0,6 μονάδες δημιουργώντας αντίστοιχο δημοσιονομικό χώρο.
4. Χρηματοπιστωτικό σύστημα: Η πρόταση για μετατόπιση των κακών περιουσιακών στοιχείων μαζί με τις αναβαλλόμενες φορολογικές πιστώσεις σε ένα σχήμα SPV δεν έχει ακόμη προχωρήσει.
5. Capital controls: Συνέχιση της χαλάρωσης των ελέγχων κεφαλαίου σύμφωνα με τον δημοσιευμένο οδικό χάρτη. Δεν σημειώθηκε χαλάρωση στους περιορισμένους εναπομένοντες περιορισμούς που εξακολουθούν να υφίστανται.
6. Ιδιωτικοποιήσεις: Στα ΕΛΠΕ δεν υποβλήθηκαν δεσμευτικές προσφορές, ενώ στην Μαρίνα Αλίμου υποβλήθηκαν δεσμευτικές προσφορές και τα επόμενα βήματα αφορούν την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου (τέλη Ιουνίου) και την υπογραφή της Συμφωνίας Παραχώρησης (τέλος Ιουλίου).
Σε εκκρεμότητας οι ιδιωτικοποιήσεις για Εγνατία ΑΕ, ΔΕΠΑ, ΕΥΔΑΠ, και περιφερειακούς λιμένες Αλεξανδρούπολης, Καβάλας.
7. Ενέργεια: Οι μεταρρυθμίσεις στην αγορά ενέργειας καθυστερούν.
Για το μοντέλο Target το αρχικό χρονοδιάγραμμα είναι ανέφικτο και η ανάπτυξή του πριν από το 2020 δεν θα είναι δυνατή. 13. Υπερταμείο.
Ο διορισμός των επαγγελματικών μελών στα διοικητικά συμβούλια των μεγαλύτερων μη εισηγμένων ΔΕΚΟ (ιδίως των εκτελεστικών μελών) εξακολουθεί να αποτελεί πρόκληση λόγω του χαμηλού επιπέδου αμοιβής, το οποίο θα πρέπει να αντιμετωπιστεί μέσω νομοθετικής δράσης, αναφέρεται.
8. Λιγνιτικές Μονάδες. Μετά τις πολιτικές εξελίξεις, η ΔΕΗ ανακοίνωσε τη μετάθεση της ημερομηνίας υποβολής προσφορών για τις λιγνιτικές μονάδες Μεγαλόπολης και Φλώρινας για τις 15 Ιουλίου. Η αναβολή δόθηκε μετά από συνεννόηση με το αρμόδιο υπουργείο.
9. Ελληνικό: Έντονες καθυστερήσεις και νέοι στόχοι για την έκδοση της άδειας καζίνο,το μητροπολιτικό πάρκο, κλπ.
10. Υπερταμείο: Καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της μεταφοράς του ΟΑΚΑ.
11. Αγορά εργασίας: Παρακολούθηση των επιπτώσεων της αύξησης των κατώτατων μισθών και των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
12. Αντικειμενικές τιμές ακινήτων: Καταγράφεται καθυστέρηση στην αναπροσαρμογή των αντικειμενικών τιμών για την ευθυγράμμιση τους με τις εμπορικές.
Πέρυσι υλοποιήθηκε η πρώτη φάση της ευθυγράμμισης και, όπως αναφέρεται στην έκθεση, η δεύτερη φάση θα έπρεπε να γίνει μέχρι τα μέσα του 2019, έτσι ώστε το 2020 να υπάρξει πλήρης εξίσωση των εμπορικών τιμών με τις αντικειμενικές.
Έτσι, μέσα στο επόμενο διάστημα, η νέα κυβέρνηση θα κληθεί να προχωρήσει σε αλλαγές στις τιμές ζώνης σε όλη τη χώρα προκειμένου αυτές να προσεγγίζουν τα επίπεδα των αγοραίων.
13. Κτηματολόγιο: Ολοκλήρωση της κατάρτισης των υπόλοιπων δασικών χαρτών.
14. Δικαστικές αποφάσεις: Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καλεί την κυβέρνηση να βρίσκεται σε επαγρύπνηση καθώς ο κίνδυνος ανατροπής από τα ανώτατα δικαστήρια μνημονιακών μεταρρυθμίσεων που εφαρμόστηκαν στα έτη 2012, 2015 και 2016 δεν έχει ακόμη εξαλειφθεί.
15. Ληξιπρόθεσμα χρέη: Μηδενική πρόοδο παρουσιάζει το θέμα της εκκαθάρισης του στοκ των ληξιπρόθεσμων οφειλών στο Δημόσιο (στο τέλος Μαρτίου ήταν μειωμένα κατά 300 εκατ. ευρώ σε σχέση με το τέλος του 3ου Μνημονίου τον Αύγουστο, αλλά παραμένουν στα 1,4 δισ. ευρώ, δηλαδή στα ίδια επίπεδα με τον Δεκέμβριο του 2018, υποδεικνύοντας συσσώρευση νέων υποχρεώσεων).
16. Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων: Η στελέχωση της ΑΑΔΕ με επιπλέον προσωπικό προχωρά με αργούς ρυθμούς. Ο αναμενόμενος αριθμός προσωπικού στο τέλος του 2019 θα έχει φτάσει τα 12.400 σε σύγκριση με τη συγκεκριμένη δέσμευση για 12.500.
17. Φόροι – Έσοδα: Η συλλογή των φορολογικών εσόδων είναι «ασθενέστερη» από τους στόχους.
18. Δαπάνες: Συστάσεις να μην επαναληφτεί το φαινόμενο της υπο-εκτέλεσης των δημοσίων επενδύσεων και της συστηματικής υπερεκτίμησης των ανώτατων ορίων δαπανών τα οποία ήταν αδύνατο στη συνέχεια να υλοποιηθούν.
19. Δημόσια διοίκηση. Ολοκλήρωση της αξιολόγησης έως τον Ιούνιο του 2019 και νομικές τροποποιήσεις έως τον Σεπτέμβριο του 2019.
20.Προσλήψεις: Καταγράφεται υπέρβαση των προσλήψεων συμβασιούχων κατά 1.550 άτομα και ζητείται ισάριθμη μείωση προσωπικού.
21.Υγεία – Clawbacks: Ολοκλήρωση της είσπραξης του clawback για το 2018.
22.Κοινωνική προστασία: Τα νέα κριτήρια για τον προσδιορισμό της αναπηρίας βάσει λειτουργικής αξιολόγησης δεν έχουν ακόμη καθοριστεί.
Η εκ των υστέρων αξιολόγηση της θα ολοκληρωθεί μόνο προς το τέλος του 2019.
23. Δικαιοσύνη: Πρέπει να ολοκληρωθεί η διαδικασία υποβολής προσφορών για την έναρξη της φάσης ΙΙ του Ενιαίου Συστήματος Διαχείρισης Δικαστικών Υποθέσεων (ΟΣΔΔΥ-ΠΠ).
Πηγή: bankingnews.gr