Αυτός είναι ο πραγματικός λόγος για το «τρελό ράλι» στις τιμές των εμπορευμάτων

Κοινοποίηση:
1

Οι τρέχοντες περιορισμοί στην «εφοδιαστική αλυσίδα» και στα λογιστικά των προϊόντων , αν και είναι εξαιρετικά επώδυνοι, θα αποδειχθούν σχετικά βραχύβιοι.

Διεθνείς αναλυτές επισημαίνουν την άνοδο των τιμών των μετάλλων ως απόδειξη ότι βιώνουμε έναν «υπερκύκλο» (δηλαδή μια διαρκή περίοδο οικονομικής επέκτασης λόγω αυξημένης ζήτησης), ωστόσο, κανείς δεν θα έλεγε ότι αυτό που βλέπουμε είναι οπωσδήποτε υγιές.

Η δεκαετής άνθηση των εμπορευμάτων που παρατηρήθηκε νωρίτερα αυτόν τον αιώνα, για παράδειγμα, οδηγήθηκε από την ταχεία εκβιομηχάνιση στην Κίνα, μια μακροπρόθεσμη επέκταση που έβγαλε εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπων από τη φτώχεια.

Το ενεργειακό κόστος οδηγεί σε περιορισμούς στην προσφορά

Αλλά η τρέχουσα άνοδος των τιμών είναι αποτέλεσμα των αγορών ενέργειας που οδηγούν σε περιορισμούς από την πλευρά της προσφοράς. Εκτός από το χάος στο οποίο βρίσκεται η τρέχουσα παγκόσμια αγορά ενέργειας, είναι και η ενεργειακή κρίση της Κίνας που οδηγεί κυρίως τις τιμές των μετάλλων στα ύψη.

Ωστόσο, η Κίνα απέχει πολύ από το να αντιμετωπίζει μια ενεργειακή κρίση μόνη της. Πολλά άλλα σύννεφα μαζεύονται, όπως οι προμήθειες άνθρακα και φυσικού αερίου, αλλά θα υπάρξουν και πιο μακροπρόθεσμες συνέπειες, όπως διερευνήθηκαν σε μια δημοσίευση των Financial Times αυτή την εβδομάδα.

Προκλήσεις της αγοράς ακινήτων στην Κίνα

Οι FT αναφέρονται στην επισφαλή κατάσταση της αγοράς ακινήτων της Κίνας και την μακροπρόθεσμη ώθηση του Πεκίνου να στρέψει την οικονομία μακριά από τις κατασκευές, και προς την κατανάλωση.

Ο αντίκτυπος της αγοράς ακινήτων της Κίνας στην τρέχουσα αγορά μετάλλων δεν μπορεί να υπερεκτιμηθεί. Ακόμη και σήμερα, ο τομέας ακινήτων της Κίνας υπολογίζεται ότι αντιπροσωπεύει περίπου το 30% της οικονομίας (σχεδόν 15 τρισεκατομμυρίων δολαρίων της χώρας), αναφέρουν οι Financial Times, καθώς οι κατασκευές μόνο αντιπροσωπεύουν περίπου το ήμισυ της κατανάλωσης χάλυβα της Κίνας.

Ορισμένα μέταλλα, όπως ο χαλκός, το κοβάλτιο, το νικέλιο και το λίθιο, βρίσκονται σε καλύτερη μοίρα λόγω της αυξανόμενης ζήτησης από την ηλεκτροδότηση. Υπάρχουν στοιχεία που υποδηλώνουν ότι αυτό απλώς θα αντικαταστήσει τη ζήτηση από έναν συρρικνούμενο κατασκευαστικό τομέα.

Ο Γουίλιαμ Τζάκσον, επικεφαλής οικονομολόγος αναδυόμενων αγορών στην Capital Economics, φέρεται να είπε ότι «ο τομέας ακινήτων της Κίνας βρίσκεται ακριβώς στο τέλος μιας περιόδου άνθησης», κάτι που θα είχε βαθιές συνέπειες για τους προμηθευτές προϊόντων όπως το σιδηρομετάλλευμα και τα μέταλλα που χρησιμοποιούνται σε κατασκευή, όπως χαλκός και αλουμίνιο.

Ο αντίκτυπος δεν πρόκειται να είναι ομοιόμορφος στον τομέα των εμπορευμάτων, καθώς ορισμένα μέταλλα θα βρουν εναλλακτικές εφαρμογές, όπως η ηλεκτροκίνηση. Εμπορεύματα όπως τα γεωργικά προϊόντα θα συνεχίσουν να δέχονται αυξανόμενη ζήτηση από τον αυξανόμενο παγκόσμιο πληθυσμό και το αυξανόμενο βιοτικό επίπεδο.

Ωστόσο, η αύξηση του παγκόσμιου ΑΕΠ θα νιώσει την επίδραση ενός μικρότερου κινεζικού τομέα ακινήτων τα επόμενα χρόνια.

Σύμφωνα με το ΔΝΤ, η Κίνα παρείχε το 28% της συνολικής αύξησης της παγκόσμιας παραγωγής μεταξύ 2013 και 2018, αναφέρουν οι Financial Times. Εάν ο τομέας ακινήτων της Κίνας αντιπροσώπευε το ένα τρίτο αυτού, ο κλάδος ήταν υπεύθυνος για περισσότερο από το 9% της παγκόσμιας ανάπτυξης σε όλο τον κόσμο κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.

Τι θα φέρει το μέλλον

Οι τρέχοντες περιορισμοί στην «εφοδιαστική αλυσίδα» και στα λογιστικά των προϊόντων που προαναφέραμε , αν και είναι εξαιρετικά επώδυνοι, θα αποδειχθούν σχετικά βραχύβιοι.

Ήδη βλέπουμε τις τιμές του χάλυβα να μειώνονται. Ενώ τα μέταλλα, όπως ο χαλκός και το αλουμίνιο, έχουν σημειώσει μια έκρηξη ανοδικών κερδών αυτόν τον μήνα, αυτά πιθανότατα θα υποχωρήσουν κατά το επόμενο έτος.

Πιο βαθύ και εκτεταμένο αντίκτυπο θα είναι η απότομη μείωση που θα συμβεί στον κατασκευαστικό τομέα της Κίνας. Αυτό θα είχε προεκτάσεις και θα υπονόμευε πολλούς τομείς, όπως τα σιδηρομεταλλεύματα, για το υπόλοιπο της δεκαετίας. Θα επηρεάσει επίσης οικονομίες όπως της Βραζιλία, της Νότιας Αφρικής και της Αυστραλίας, που εξαρτώνται τόσο πολύ από την κινεζική κατασκευαστική αγορά.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ: