Η Ρωσία αναπτύσσει ένα νέο αεροσκάφος κάθετης απογείωσης και νέα αεροπλανοφόρα για να τα προωθήσει. Άρθρο στη ρωσική εφημερίδα Izvestia περιείχε δηλώσεις δύο Ρώσων αξιωματούχων που πρότειναν αεροσκάφη με δυνατότητα κάθετης απογείωση και προσγείωσης (VTOL) για να ενταχθούν στο Ρωσικό Ναυτικό.
Ο Denis Manturov, επικεφαλής του Ρωσικού Υπουργείου Εμπορίου και Βιομηχανίας, δήλωσε ότι το πρόγραμμα ναυπήγησης προβλέπει την κατασκευή πλοίων, των οποίων οι εγκαταστάσεις προσγείωσης, δηλαδή οι πτέρυγες του ελικοπτέρου, τα σκάφη απόβασης και η πλωτή θωράκιση, υποτίθεται ότι θα τοποθετούνται μέσα στο κύτος ή στο κατάστρωμα του πλοίου.
Στη συνέχεια, ο Yuri Barisov, Αναπληρωτής Yπουργός για την άμυνα, δήλωσε ότι η Ρωσία έχει αναπτύξει ένα αεροσκάφος VTOL από το 2017, το οποίο θα τεθεί σε υπηρεσία στα επόμενα επτά έως δέκα χρόνια.
Το ενδιαφέρον κομμάτι είναι, ωστόσο, ότι το άρθρο υποστηρίζει πως οι αερομεταφορείς ελικοπτέρων είναι κατάλοιπο του Ψυχρού Πολέμου, που θα αντικατασταθούν από αεροπλανοφόρα που θα έχουν ελικόπτερα για μεταφορά στρατευμάτων και που θα μπορούν να φέρουν αεροσκάφη τύπου VTOL.
Η Ρωσία δημιούργησε δύο αεροσκάφη κατηγορίας Moskva που μπορούσαν να φέρουν ελικόπτερα στη δεκαετία του 1960 και στη συνέχεια αεροσκάφη κατηγορίας Kiev που φέρουν αεροσκάφη VTOL. Το αεροπλανοφόρο “Ναύαρχος Kuznetsov” είναι το μοναδικό ρωσικό αεροπλανοφόρο που είναι ικανό να μεταφέρει τακτικά αεροσκάφη σταθερής πτέρυγας όπως κάνει το Ναυτικό των ΗΠΑ.
Το δημοσίευμα της Izvestia αναφέρει επίσης ότι με την πάροδο του χρόνου, οι συνομιλίες για τα ρωσικά αεροπλανοφόρα υποδήλωναν κατά πρώτο λόγο την επανάληψη της κατασκευής τους. Ωστόσο, στα τέλη της δεκαετίας του 2000, η Ρωσία αποφάσισε να καταφύγει σε ξένες αγορές παραγγέλνοντας γαλλικά σκάφη αμφίβιας επίθεσης MIstral από τη Γαλλία, όμως δέχθηκαν εμπάργκο μετά την προσάρτηση της Κριμαίας από τη Ρωσία το 2014.
Ένα αεροπλανοφόρο για VTOL αεροσκάφη, προϋποθέτει όμως ότι αυτά υπάρχουν. Η Σοβιετική Ένωση ανέπτυξε το εντυπωσιακό Yak-38 και εν μέρει ανέπτυξε, αλλά ποτέ δεν ολοκλήρωσε το Yak-141 στη δεκαετία του 1980. Το Yak-141 είναι πολύ παλιό για να αναβαθμιστεί, γι ‘αυτό χρειάζεται ένα νέο μοντέλο.
Το δημοσίευμα αναφέρει ότι η δημιουργία του συστήματος VTOL, αν και βρίσκεται τώρα σε εξέλιξη και ξεκίνησε το 2017, μπορεί να οδηγήσει στην πτήση του πρώτου πειραματικού πρωτοτύπου το 2022-2023 και στη σειρά παραγωγής στα τέλη του 2020.