Μικρές πνοές αισιοδοξίας, κυρίως από την πλευρά των επιχειρήσεων και λιγότερο από αυτή των καταναλωτών, κατέγραψε μεταξύ άλλων το Βαρόμετρο Μαρτίου του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης.
Σημειώθηκε μια βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, η οποία πάντως παραμένει με αρνητικό πρόσημο, ενώ οι επιχειρηματίες προσδοκίες είναι μεγαλύτερες στη βιομηχανία. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, οι καταναλωτές εξακολουθούν να διακατέχονται από απαισιοδοξία, όμως σημαντικά μειωμένη. Συγκεκριμένα, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης διαμορφώνεται στις -30 μονάδες, με βελτίωση 17 μονάδων σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2022, με το 29% να δηλώνουν ότι επιβιώνουν εις βάρος των αποταμιεύσεών τους, ωστόσο αυξήθηκε στο 25%, από 15%, το ποσοστό που δηλώνουν πως βάζουν λεφτά στην άκρη.
Το «Καλάθι του Νοικοκυριού»
Παράλληλα, το «Καλάθι του Νοικοκυριού» σημείωσε μεγάλη επιτυχία, με τον αντιπρόεδρο του ΕΒΕΘ κ. Βλαχογιάννη να επισημαίνει πως παρά το γεγονός ότι υπήρξαν αντιδράσεις στην αρχή, πλέον θεωρείται και ένα σημαντικό στοιχείο για την συγκρότηση του κόστους διαβίωσης. Ειδικότερα, το 48% των πολιτών αγοράζει προϊόντα από αυτό, είτε εξολοκλήρου (3%), είτε σε μεγάλο βαθμό (18%) είτε σε μικρό (27%).
Το 40% των καταναλωτών πιστεύει πως η ποιότητα των προϊόντων του καλαθιού είναι αντίστοιχη με την μέση ποιότητα των αντίστοιχων ειδών εκτός καλαθιού, ενώ περίπου 1 στους 3 θεωρούν ότι η ποιότητά τους υπολείπεται της μέσης ποιότητας. Ωστόσο το 56% εκτιμά πως δεν βοήθησε στη συγκράτηση των τιμών με το 60% να αναφέρουν πως δεν έχουν αλλάξει το πλήθος των αλυσίδων σούπερ μάρκετ που επισκέπτονται.
Όπως παρουσιάστηκε σήμερα σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε στον ΕΒΕΘ, οι πολίτες αναμένουν περαιτέρω αύξηση των τιμών το επόμενο διάστημα, ωστόσο σε ηπιότερο βαθμό. Συγκεκριμένα, 7 στους 10 δηλώνουν πως οι αυξήσεις στις τιμές ήταν πολύ μεγάλες. Μάλιστα, το 10% των νοικοκυριών δεν μπορεί να αποπληρώσει τους λογαριασμούς ρεύματος, με το 65% να θεωρεί δυσβάσταχτο το κόστος τους.
Όπως φαίνεται οι καταναλωτές παραμένουν απαισιόδοξοι, έστω και συγκρατημένα, όπου το 43% βλέπει επιδείνωση της οικονομικής του κατάστασης, ενώ το 34% βλέπει σταθεροποίηση.
Όσον αφορά τις γιορτές, 7 στους 10 θα ταξιδέψουν με το 61% να εκφράζει πρόθεση να δαπανήσει χρήματα για το πασχαλινό τραπέζι, με τη μέση δαπάνη να διαμορφώνεται στα 146 ευρώ. Το 16% αναφέρει ότι θα ξοδέψει χρήματα για ταξίδια ή εκδρομές κατά την διάρκεια των γιορτών, με τη μέση δαπάνη να καταγράφεται στα 376 ευρώ.
Το 6% δηλώνει πως θα αγοράσει σπίτι, το 7% κρίνει κατάλληλη τη συγκυρία για μελλοντικές αγορές, ενώ το 8% είναι διατεθειμένο να αγοράσει αυτοκίνητο.
«Ανθίζουν» οι επιχειρήσεις
Με σημαντική άνοδο και στο ανώτατο επίπεδο από την έναρξη των μετρήσεων του ΕΒΕΘ βρίσκεται ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στον κλάδο των Υπηρεσιών. Πιο αναλυτικά, ο σχετικός δείκτης για τον συγκεκριμένο τομέα κατέγραφε τιμη-ρεκόρ στο +24 έναντι +13 το προηγούμενο εξάμηνο.
Οριακά θετική και σταθερή παρουσιάζεται η εικόνα σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2022, ως προς την εξέλιξη της επιχειρηματικής τους κατάστασης, (από +5 τον Σεπτέμβριο σε +6 σήμερα), ενώ η αποτίμηση για την εξέλιξη της ζήτησης το εξάμηνο που μας πέρασε επιδεινώνεται ελαφρά, παραμένοντας όμως σε έντονα θετικό έδαφος (+24 από +28 τον Σεπτέμβριο).
Παράλληλα οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών αναφέρουν έντονα θετικές προσδοκίες για την εξέλιξη της ζήτησης για το επόμενη εξάμηνο, με εκτόξευση των προσδοκιών (+41 σήμερα από +5 το περασμένο εξάμηνο).
Παρατηρούνται θετικές εκτιμήσεις για την εξέλιξη απασχόλησης στον κλάδο το επόμενο εξάμηνο, ενώ αναμένεται και σημαντική άνοδος των τιμών.
Ανάλογη σημαντική βελτίωση καταγράφεται και στις επιχειρήσεις Λιανικού Εμπορίου σε σχέση με τον Σεπτέμβριο, με τον δείκτη να βρίσκεται ξανά στο υψηλότερο σημείο του στην ιστορία των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ.
Κόστος πρώτων υλών και ενέργειας τα «αγκάθια» και για τις επιχειρήσεις
Το υψηλό κόστος των πρώτων υλών και της ενέργειας/καυσίμων αποτελούν τα δύο βασικότερα προβλήματα που δηλώνουν ότι αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις σήμερα (31% και 30% αντίστοιχα). Μάλιστα, το υψηλό κόστος των πρώτων υλών βρίσκεται ψηλά σε κατασκευές (45%) και βιομηχανία/μεταποίηση (40%), ενώ το υψηλό κόστος ενέργειας αναφέρεται πολύ έντονα από τις επιχειρήσεις στον τομέα βιομηχανία/μεταποίηση (40%).
Σημειώνεται πως το Βαρόμετρο του ΕΒΕΘ πραγματοποιείται σε συνεργασία με την εταιρεία δημοσκοπήσεων-ερευνών Palmos Analysis, και διενεργείται σε συνολικό δείγμα 1.500 ερωτώμενων (800 επιχειρήσεων και 700 καταναλωτών) και καλύπτει και τους τέσσερις τομείς της οικονομίας.