Μόνο δύο από τις 23 ταινίες που συμμετείχαν στην ελληνική διαδικασία υποψηφιότητας για τα επερχόμενα βραβεία Όσκαρ παραμένουν στη “μάχη”. Η κατάσταση έχει προκαλέσει αναστάτωση τις τελευταίες ημέρες, καθώς οι ελληνικές παραγωγές που επιδιώκουν να διεκδικήσουν μία θέση στις υποψηφιότητες έχουν βρεθεί στο επίκεντρο μιας πρωτοφανούς κρίσης.
Αρχικά, το Υπουργείο Πολιτισμού είχε συστήσει μια κριτική επιτροπή για την επιλογή της ελληνικής πρότασης προς την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου. Ωστόσο, η επιτροπή αυτή απομακρύνθηκε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, με το Υπουργείο να επικαλείται «εκ παραδρομής» πρόσκληση και «έλλειψη κύρους» των μελών της.
Ως αποτέλεσμα αυτής της εξέλιξης, 20 από τις 23 ταινίες που συμμετείχαν στην “κούρσα” αποσύρθηκαν από τη διαδικασία υποψηφιότητας. Ο γνωστός σκηνοθέτης Βασίλης Κεκάτος, ο οποίος επίσης απομακρύνθηκε από την κριτική επιτροπή λόγω της «έλλειψης κύρους», εξέφρασε τη δυσαρέσκειά του για τους χειρισμούς του Υπουργείου μέσω μιας εκτενούς ανάρτησης στο Facebook.
Λίγες ώρες νωρίτερα, η Ελληνίδα σκηνοθέτhς Ασημίνα Προέδρου, της οποίας η ταινία “Πίσω από τις Θημωνιές” υπήρξε η επίσημη πρόταση της Ελλάδας για το Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας πέρσι, παραιτήθηκε από την επιτροπή, ως ένδειξη διαμαρτυρίας για την έλλειψη διαφάνειας από πλευράς του Υπουργείου.
“Μετά την ενημέρωσή μου από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου (ΕΑΚ) για τις παλινωδίες και ανεπίτρεπτες διαδικασίες συγκρότησής της από πλευράς του Υπουργείου – διαδικασίες τις οποίες αρνούμαι να νομιμοποιήσω – δεν επιθυμώ να παραμείνω μέλος της” ανέφερε μεταξύ άλλων η Ασημίνα Προέδρου, ενώ τόνισε ότι συμφωνεί με το πάγιο αίτημα της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου να αποφασίζει η ίδια η Ακαδημία μέσα από ψηφοφορία των εκατοντάδων μελών της την ταινία που θα εκπροσωπεί την χώρα στα βραβεία Όσκαρ.
Σήμερα έγινε γνωστό ότι ακόμη μια ταινία αποσύρεται από τη σχετική διαδικασία. Πρόκειται για το «Μινόρε» του Κωνσταντίνου Κουτσολιώτα. Αυτό σημαίνει πως οι μόνες ταινίες που παραμένουν να διεκδικούν ένα πιθανό εισιτήριο για τα βραβεία Όσκαρ είναι η «Φόνισσα», σε σκηνοθεσία της Εύας Νάθενα, και ο «Καπετάν Μιχάλης» του Κώστα Χαραλάμπους.