Ο επικοινωνιολόγος Σωτήρης Τζούμας παραχώρησε συνέντευξη και αναφερόμενος στην Ουκρανική εκκλησία και την αυτοκεφαλία της. Αναλυτικά είπε: “Θεωρώ ότι η εκκλησία της Ουκρανίας εδώ και πολλά χρόνια ήθελε την αυτοκεφαλία της. Η εκκλησία του Κιέβου υπάγεται στη Μόσχα. Όμως με τις εξελίξεις και τα γεγονότα και αφού πλέον η Ουκρανία αποτελεί μια ανεξάρτητη χώρα και η εκκλησία της είναι επίσης ανεξάρτητη θέλησαν την αυτοκεφαλία τους. Η Μόσχα δε συμφωνεί σ’ αυτό διότι η εκκλησία της παίρνει εντολές από την πολιτική της Μόσχας και φυσικά δε θέλουν να χάσουν τον έλεγχο της Ουκρανίας.
Ο πατριάρχης Βαρθολομαίος σε συνεννόηση με τον Ποροσένκο προέβη στις κινήσεις που έπρεπε ως εκκλησία . Το οικουμενικό πατριαρχείο έχει το δικαίωμα να δίνει τη αυτοκεφαλία σε μια εκκλησία .Το Γενάρη του 2019 έδωσε την αυτοκεφαλία στην εκκλησία της Ουκρανίας. Αυτό οι Ρώσοι δεν το θέλουν επ ουδενί. Εδώ και έναν χρόνοι οι μοναδικές δύο εκκλησίες που έχουν αναγνωρίσει επισήμως την Ουκρανία είναι η εκκλησία της Ελλάδος με καθυστέρηση πολλών μηνών. Μόλις πριν λίγων εβδομάδων ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος με σύγκλιση της ιεραρχίας αποφάσισε να ταυτιστεί με τον οικουμενικό πατριάρχη και μόλις προχθές ο πατριάρχης Αλεξανδρείας.
Θα ακολουθήσουν και άλλες εκκλησίες όπως η Ρουμανία και η Γεωργία. Ο δε Κύριλλος μοιάζει να εκπροσωπεί μια πολυεθνική και όχι μια εκκλησία απειλώντας. Τον θρησκευτικό τουρισμό μας δεν τον έπληξαν οι εν λόγω απειλές, Βέβαια, οι Ρώσοι έρχονται καθοδηγούμενοι για το τι θα επισκεφτούν. Σκοπός είναι να φέρουν σε δύσκολη θέση τις εκκλησίες που έχουν ταυτιστεί με την Ουκρανία και του οικουμενικού πατριαρχείου.
Η Μόσχα θα αντισταθεί και είναι ολοφάνερο πως θα πέσει τελευταία αλλά κάποια στιγμή θα ενδώσει.
Παίζουν επίσης ρόλο οι μυστικές υπηρεσίες και οι μεγάλες δυνάμεις στις αποφάσεις των εκκλησιών καθώς υπάρχει ένα ρήγμα μεταξύ δύσης και ανατολής.
Η Αμερική ήθελε από καιρό να δώσει την αυτοκεφαλία στην εκκλησία της Ουκρανίας θέλοντας να την απεγκλωβίσει από τη Ρωσία και τα κατάφερε πείθοντας τον οικουμενικό πατριάρχη.
Ο οικουμενικός πατριάρχης βιάστηκε στις κινήσεις του και όταν αποφάσισε να συγκαλέσει μια παν ορθόδοξη συνδιάσκεψη μέσα στην Ουκρανία δεν κάλεσε όλες τις ομάδες των ορθοδόξων που υπάρχουν ώστε η απόφαση που θα πάρουν να είναι μια απόφαση που θα δεσμεύει όλους τους ορθοδόξους της Ουκρανίας. Ο πατριάρχης έκανε την κίνηση από τη μια πλευρά.
Ο Φιλάρετος έπρεπε από καιρό να κάνει πίσω, δίχασε και προκάλεσε το σχίσμα στην Ουκρανία τόσα χρόνια. Ο Ονούφριος είναι άγιος άνθρωπος, έχει άμεση σχέση με τη Ρωσία αλλά δεν έχει πεισθεί από τον οικουμενικό πατριάρχη και δεν ταυτίστηκε με τη άποψή του ώστε να γίνει δυτικόφιλος.
Οι Ρώσοι του άσκησαν πολλές πιέσεις μέσω του φακελώματος και των μυστικών υπηρεσιών απειλώντας να αμαυρώσουν την εικόνα του.
Στη δική μας εκκλησία έχουμε Ρωσόφιλους και Αμερικανόφιλους και Γερμανόφιλους καθώς έχουν συμφέροντα. Σε μια Ελλάδα που δέχεται επιρροές η εκκλησία έχει μητροπολίτες και ιεράρχες που έχουν κλίση προς το Βερολίνο ή προς τους Αμερικανούς. Ο άγιος Ιωαννίνων έχει σχέση με τη Γερμανία γιατί προέρχεται από εκεί αποτελώντας πνευματικό ανάστημα της Γερμανίας και γι΄αυτό πηγαίνει συχνά εκεί.
Ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος είναι επίσης σπουδαγμένος στη Γερμανία αλλά δεν το δείχνει παρόλο που έχει κάνει εκεί μεταπτυχιακό και διδακτορικό.
Ρωσόφιλους έχουμε πάρα πολλούς γιατί ευνοείται η ορθοδοξία στη Ρωσία και κυρίως για τους αγίους Σπυρίδωνα και Νεκτάριο γιατί πηγαίνουν εκεί συχνά οι αρχιερείς έχοντας αμοιβαίο συμφέρον.
Ανατολικής κλήσεως είναι ο μητροπολίτης Βεροίας, Κερκύρας, Αλεξανδρουπόλεως και Νέας Κρήνης καθώς τους αρέσει η ορθόδοξη ιεραποστολή πηγαίνοντας για ομιλίες εκεί και συνέδρια κλπ καθώς υπάρχει η λεγομένη πνευματική εξαγωγή αγίων όπως η αγία κάρα όπου οι σλαβόφωνοι τους ευλαβούνται τους αγίους μας. Και τον άγιο Νεκτάριο,τον άγιο Σπυρίδωνα, τον άγιο Διονύσιο και τον άγιο Γεράσιμο γι αυτό και οι αρχιερείς Ρωσίας κάνουν προσκλήσεις στους δικούς μας για τη μεταφορά αγίων λειψάνων κλπ.
Δυτικόφιλους δεν έχουμε εκτός από τον άγιο Νέας Ιωνίας που έχει σπουδές στο εξωτερικό και έχει μια νοοτροπία αμερικάνικη. Οι περισσότεροι, όμως, είναι κλεισμένοι στο “καβούκι” τους.
Ο πατριάρχης Φαναρίου είναι ‘έντονα δυτικόφιλος και οφείλει να είναι αμερικανόφιλος για να ισορροπεί ανάμεσα στις πιέσεις που δέχεται από τη Μόσχα. Το όνειρο του κάθε πατριάρχη Μόσχας είναι να λειτουργήσει την τρίτη Ρώμη και να πατήσει επί πτωμάτων για να γίνει αυτός ο οικουμενικός πατριάρχης πέρα από κάθε απόφαση συνόδου. Οπότε ο πατριάρχης πρέπει να βρει ερείσματα και στηρίγματα και τα έχει βρει στον δυτικό κόσμο χωρίς να επηρεάζεται εναντίον των σλαβόφωνων.Ο πατριάρχης στέκεται στο πλευρό τους αγνοώντας τη σχέση του με το δυτικό κόσμο και την Αμερική.
Ο μακαριστός αρχιεπίσκοπος Σεραφείμ έλεγε ότι ένας αρχιεπίσκοπος που έχει καταφέρει να έχει στο πλευρό του την πλειοψηφία της ιεραρχίας μπορεί να κάνει τα πάντα.
Έχουμε αρχιεπισκοπικό σύστημα και αυτός αποφασίζει και δίνει το χρίσμα και όταν ελέγχει την ιεραρχία μπορεί να κάνει μητροπολίτη όποιον θέλει. Βεβαίως, επηρεάζει πάρα πολύ το να έχουν πνευματικούς – γέροντες οι υποψήφιοι. Αυτοί που τους ωθούν για να πάρουν τη θέση που έχουν βάλει στο μάτι. Τώρα είχαμε 3 εκλογές μητροπολιτών. Είχαμε του Φθιώτιδος, Καλαβρύτων και Λήμνου. Αν δεν είχαν “μπάρμπα στην ιεραρχία” να τους σπρώξει δεν θα είχαν εκλεγεί”.