Σπάνια θα δούμε πιλότο με μούσι. Συνήθως έχουν ένα καθαρό, σχεδόν κόντρα ξυρισμένο πρόσωπο, βγαλμένο μέσα από τα πιο κλασικά κιτάπια στρατιωτικής πειθαρχίας -και υπάρχουν λόγοι για αυτό.
Το αμερικανικό Reader’s Digest μίλησε με έναν εμπειρογνώμονα σε μια κορυφαία ένωση αεροπορικών εταιρειών και ερεύνησε τους κανονισμούς της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για να μάθει «γιατί μια συμβουλή δεκαετιών συνιστά ότι οι πιλότοι πρέπει να είναι ξυρισμένοι και γιατί οι τρίχες στο πρόσωπο έχουν τόση σημασία».
Οι λόγοι είναι η ιστορία και η ασφάλεια
«Μια φορά κι έναν καιρό, η πλειοψηφία των πιλότων αεροπορικών εταιρειών έκαναν δεύτερη καριέρα στους εμπορικούς αερομεταφορείς, αφού πρώτα είχαν συνταξιοδοτηθεί ως πιλότοι του Πολεμικού Ναυτικού, της Πολεμικής Αεροπορίας ή των Πεζοναυτών των ΗΠΑ», γράφει το RD. «Παρόλο που σήμερα υπάρχουν αεροπορικές ακαδημίες που εκπαιδεύουν νέους πιλότους εμπορικών πτήσεων, οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες εξακολουθούν να παίρνουν τα πρότυπα από τις πολιτικές ένδυσης και περιποίησης του αμερικανικού στρατού. Αυτό σημαίνει κοντά μαλλιά και μηδενικές τρίχες στο πρόσωπο…»..
Οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες είναι ελεύθερες να θέτουν τους δικούς τους κανόνες σχετικά με το αν οι πιλότοι μπορούν να έχουν γένια. Αλλά αυτά τα κατάλοιπα της στρατιωτικής παράδοσης, φαίνεται ότι είναι ακόμα πολύ ισχυρά.
«Η Delta, η Southwest, η United, η American Airlines και η JetBlue, για παράδειγμα, δεν επιτρέπουν στο πλήρωμα του πιλοτηρίου να έχει γενειάδα ή ακόμη και μικρό γενάκι, αν και ορισμένες επιτρέπουν ένα περιποιημένο μουστάκι που δεν εκτείνεται κάτω από τις γωνίες του στόματος. Οι φαβορίτες επιτρέπονται, ως ένα βαθμό -πρέπει να είναι κομμένες μέχρι το μέσο του αυτιού και δεν μπορούν να είναι πολύ φουντωτές», γράφει ο αμερικανικός ιστότοπος.
Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες που επιβάλλουν αυτήν την απαγόρευση στο πλήρωμα του πιλοτηρίου εφαρμόζουν τον ίδιο κανόνα και στο πλήρωμα καμπίνας. «Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να μη δείτε πολλούς άνδρες αεροσυνοδούς με τρίχες στο πρόσωπο. Αν έχουν, είναι πιθανότατα κομμένες πολύ προσεκτικά και κοντά στο δέρμα», γράφει χαρακτηριστικά το Reader’s Digest.
Ωραία όλα αυτά αλλά ο παράγοντας ασφάλεια που κολλάει; Γιατί είναι πιο ασφαλές ένας πιλότος να είναι ξυρισμένος από αξύριστος; Για να το καταλάβουμε αυτό, πρέπει να πάμε πίσω στο 1987 και στην FAA (Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας).
Η FAA (Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας)
Πέρα από τις στρατιωτικές πρακτικές, οι αεροπορικές εταιρείες βασίζονται επίσης σε μια συμβουλευτική οδηγία της FAA από το 1987 που συνδέει τις τρίχες στο πρόσωπο με την ασφάλεια της μάσκας οξυγόνου.
Υπάρχει λόγος που η 37 ετών έκθεση λαμβάνεται ακόμη και σήμερα υπόψιν.
«Στην απίθανη περίπτωση έκτακτης ανάγκης επί του αεροσκάφους κατά την οποία πέφτουν οι μάσκες οξυγόνου, είτε στο πιλοτήριο είτε σε όλο το αεροπλάνο, εναπόκειται στο πλήρωμα του πιλοτηρίου να αποκαταστήσει τη σταθερότητα του αεροσκάφους ή να προσγειώσει το αεροπλάνο με ασφάλεια στο έδαφος. Πρέπει να φορέσουν αυτές τις μάσκες οξυγόνου γρήγορα και με ασφάλεια, ώστε να διασφαλίσουν ότι θα παραμείνουν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης με συνείδηση και διαύγεια. Και τα γένια θα μπορούσαν ενδεχομένως να σταθούν εμπόδιο σε αυτό».
Επί λέξη η οδηγία γράφει:
«Τα γενειοφόρα μέλη του πληρώματος πρέπει να γνωρίζουν ότι η αποτελεσματικότητα της μάσκας οξυγόνου μειώνεται από την παρουσία τριχών στο πρόσωπο. Οι μάσκες, όπως αυτές που χρησιμοποιούνται στον προστατευτικό εξοπλισμό αναπνοής, πολλές φορές δεν μπορούν να φορεθούν γρήγορα ούτε να κλείσουν αποτελεσματικά όταν χρησιμοποιούνται από γενειοφόρα άτομα. Αυτό μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την απόδοση της μάσκας και να μειώσει το performance, την ικανότητα και την απόδοση του μέλους του πληρώματος. Οι αεροσυνοδοί θα πρέπει να γνωρίζουν ότι η σωματική δραστηριότητα που σχετίζεται με την εργασία τους μειώνει το χρόνο συνείδησης και αυξάνει τους ρυθμούς αναπνευστικής δραστηριότητας. Αυτοί οι παράγοντες, σε συνδυασμό με τη μειωμένη απόδοση των μασκών οξυγόνου συνεχούς ροής που σχετίζονται με τα γένια, θα μπορούσαν να προκαλέσουν συμπτώματα που ενδέχεται να μειώσουν την ικανότητα του αεροσυνοδού να εκτελεί τα καθήκοντά του που σχετίζονται με την ασφάλεια».
Σε πιο απλή γλώσσα, η σύσταση λέει ότι τα γένια ενός πιλότου μπορεί να εμποδίσουν τη μάσκα οξυγόνου να “κλειδώσει” πάνω στο πρόσωπό του, οπότε δεν θα λαμβάνει επαρκή ποσότητα οξυγόνου. Και το μειωμένο οξυγόνο μπορεί να οδηγήσει σε αποπροσανατολισμό, απώλεια συνείδησης ή ακόμη και θάνατο. Και εννοείται πως όταν υπάρχει έκτακτη ανάγκη στον αέρα, οι πιλότοι και οι συγκυβερνήτες είναι σίγουρα οι άνθρωποι που θέλουμε να έχουν 100% τις αισθήσεις τους.
Υπάρχει όμως συγκεκριμένα τέτοια εντολή ή απλώς η κοινή λογική κάνει τους πιλότους να ακολουθούν αυτήν την οδηγία, αυτήν τη σύσταση;
«Κυριολεκτικά μιλώντας, οι πιλότοι μπορούν να έχουν τρίχες στο πρόσωπο», λέει στο RD η Μάρλι Κόλλιερ, διευθύνουσα σύμβουλος της Airlines for America, της εμπορικής ένωσης των κορυφαίων επιβατικών και εμπορευματικών αεροπορικών εταιρειών των ΗΠΑ. Η FAA δεν έχει κάποια πολιτική που να το απαγορεύει.
«Η FAA δεν έχει τέτοιους υποχρεωτικούς κανόνες», είπε εκπρόσωπος της υπηρεσίας στο Reader’s Digest, «αλλά ορισμένες αεροπορικές εταιρείες απαγορεύουν στους πιλότους να έχουν γένια ή περιορίζουν το μήκος τους για να διασφαλίσουν ότι οι μάσκες οξυγόνου μπορούν να εφαρμόσουν με ασφάλεια».
Με λίγα λόγια, εναπόκειται στις αεροπορικές εταιρείες να αποφασίσουν πόσο αυστηρά θα θέλουν να τηρήσουν αυτήν τη σύσταση. «Και μέχρι στιγμής, φαίνεται ότι οι περισσότερες επιλέγουν να υιοθετήσουν τη σύσταση της FAA ως εταιρική πολιτική», ολοκληρώνει το άρθρο.