Αποδεικνύεται ότι υπάρχει επιστημονικός λόγος για τον οποίο όλα τα παράθυρα στα αεροπλάνα και τα πλοία είναι στρογγυλά, καθώς αν είχαν άλλο σχήμα θα μπορούσε να ήταν θανατηφόρο.
Η επιστήμη είναι συχνά η απάντηση σε πολλές ανεξήγητες πτυχές της ζωής, και αυτό που μοιάζει με την πιο ασήμαντη ή ανούσια αλλαγή μπορεί στην πραγματικότητα να έχει τεράστιες επιπτώσεις αν κοιτάξετε τη λογική πίσω από όλα αυτά.
Υπάρχουν πολλά μυστήρια γύρω από τα αεροπλάνα που δεν έχουν ακόμη εξηγηθεί, αλλά όσον αφορά τα παράθυρα σε όλα τα αεροπλάνα και τα πλοία, ξέρουμε την απάντηση.
Ουσιαστικά, το σχήμα τους εμποδίζει ολόκληρο το όχημα από το να εκραγεί ενώ βρίσκεται στον αέρα.
Το παράδειγμα μιας πτήσης το 1954
Ίσως έχετε αναρωτηθεί γιατί όλα τα «κανονικά» παράθυρα είναι τετράγωνα ή ορθογώνια, αλλά στρογγυλά στα αεροπλάνα και τα πλοία.
Μπορεί να έχετε σκεφτεί ότι είναι για αισθητικούς λόγους ή και ένα μέτρο μείωσης του κόστους, αλλά στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα κρίσιμο χαρακτηριστικό ασφαλείας που δυστυχώς έπρεπε να ανακαλύψουμε με τον δύσκολο τρόπο.
Όταν οι εμπορικές αεροπορικές εταιρείες άρχισαν να χρησιμοποιούν ταχύτερα και μεγαλύτερα τζετ από τη δεκαετία του 1950, τα αεροπλάνα μερικές φορές διαλύονταν στον αέρα.
Δύο από αυτά διαλύθηκαν μέσα σε λίγους μήνες, το ένα μετά το άλλο, το 1954 και σκότωσαν συνολικά 56 επιβάτες. Οι ερευνητές εντόπισαν το ελάττωμα στις τετραγωνισμένες γωνίες των παραθύρων, οι οποίες συγκέντρωναν την πίεση μιας καμπίνας και μπορεί να ήταν επιρρεπείς στο να σπάσουν.
Κατά τη διάρκεια μιας δοκιμής, το Royal Aircraft Establishment διαπίστωσε ότι έως και το 70% της πίεσης του αεροπλάνου συγκεντρωνόταν στις αιχμηρές γωνίες του παραθύρου.
Τα κυκλικά παράθυρα, τα οποία είναι σε θέση να διαχέουν την πίεση αυτή πιο ομοιόμορφα, έγιναν αμέσως το νέο πρότυπο στην επιβατική αεροπορία. Και για κάθε ένα από αυτά που βλέπετε, υπάρχουν στην πραγματικότητα τρία τζάμια: ένα φέρει το βάρος της πίεσης, ένα άλλο εσωτερικό τζάμι λειτουργεί ως δικλείδα ασφαλείας σε περίπτωση που το εξωτερικό τζάμι αποτύχει -κάτι που είναι σπάνιο- και ένα τζάμι είναι στραμμένο προς τον επιβάτη.
Όσο για τη μικρή τρύπα στο κάτω μέρος: Είναι εκεί για να βεβαιωθείτε ότι το λειτουργικό τζάμι αναλαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος της πίεσης του αέρα.