Στα πρακτικά της δίκης η Φωκά καταχωρήθηκε ως Μαρία Καλλέργη, καθώς είχε ήδη παντρευτεί με τον επίσης διάσημο μετέπειτα ηθοποιό Λυκούργο Καλλέργη (με τον οποίο απέκτησαν μια κόρη). Όπως είχε δηλώσει μάλιστα σε συνέντευξη του πολλά χρόνια αργότερα ο Λυκούργος Καλλέργης, το σπίτι όπου συζούσαν είχε εξελιχθεί εκείνη την εποχή σε έδρα «συνεδριάσεων», με την παρουσία του Μπελογιάννη, του Νίκου Πλουμπίδη και της Έλλης Παππά.
Άφησε ιστορία στην ελληνική τηλεόραση ως “Όλγα Μαρκάτου” στην πετυχημένη τηλεοπτική σειρά «Dolce Vita». Οι παλαιότεροι θυμούνται ότι είχε διαγράψει μια μεγάλη διαδρομή έως ότου καθιερωθεί ως μία από τις διασημότερες γιαγιάδες της tv.
Η δικτατορία που επιβλήθηκε στην Ελλάδα τον Αύγουστο του 1936 είχε το μανδύα της απαλλαγής από τον «κομμουνιστικό κίνδυνο». Το καθεστώς του Ιωάννη Μεταξά έθεσε άμεσα το Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας εκτός νόμου και εξαπέλυσε εναντίον του διώξεις, χρησιμοποιώντας ως πιστοποιητικό νομιμότητας τη βενιζελικής έμπνευσης «δήλωση μετάνοιας και αποκήρυξης των κομμουνιστικών ιδεών».
Το ΚΚΕ πέρασε από τότε στην παρανομία και κουβάλησε αυτή την «ιδιότητα» έως τη λήξη της δεύτερης δικτατορικής περιόδου στην Ελλάδα, το 1974. Σε αυτά τα 38 χρόνια, χιλιάδες ήταν τα μέλη του κόμματος που διώχθηκαν, συνελήφθησαν και φυλακίστηκαν. Ένα από αυτά ήταν και μια διάσημη Ελληνίδα ηθοποιός, η Μαρία Φωκά.
Στο στρατοδικείο με την κατηγορία της κατασκόπου
Κατά γενική ομολογία, η Μαρία Φωκά, περί ης ο λόγος, ήταν μια εξαιρετική ερμηνεύτρια, με έμφυτη ευχέρεια να ανταποκριθεί σε διαφορετικά είδη ρόλων, ισορροπώντας με μαεστρία ανάμεσα στο δράμα και την κωμωδία. Η πολιτική πορεία της ωστόσο περιείχε μεγάλες δόσεις μόνο από το πρώτο. Γεννηθείσα το 1917 στο Αργοστόλι, ανέπτυξε αντιστασιακή δράση στην Κατοχή και παρέμεινε μέλος του ΕΑΜ κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου. Μετά το τέλος του, εντάχθηκε στον παράνομο μηχανισμό του ΚΚΕ και το 1950 συνελήφθη, κατηγορούμενη για συμμετοχή στο δίκτυο με τους ασυρμάτους, επικεφαλής του οποίου ήταν ο Νίκος Μπελογιάννης.
Η 33χρονη τότε Φωκά είχε πέσει στη φάκα της Ασφάλειας, που παρακολουθούσε ένα φούρνο, έχοντας πληροφορίες περί ύποπτων διεργασιών. Πράγματι, κατόπιν επαφών με συντρόφους της στο Παρίσι, η Φωκά είχε επιφορτιστεί να επικοινωνήσει με ένα συγκεκριμένο άνθρωπο, κομματικό στέλεχος του ΚΚΕ, προκειμένου να ελέγξει τη διαδρομή χρημάτων που είχαν σταλεί για την οικονομική ενίσχυση του μηχανισμού στην Αθήνα.
Το ραντεβού είχε οριστεί να γίνει στο συγκεκριμένο αρτοποιείο, αλλά όταν διαπίστωσε ότι ο σύνδεσμός της δεν προσήλθε σε αυτό, αποφάσισε να του αφήσει σημείωμα. Όταν η αστυνομία έκανε έφοδο, βρήκε το σημείωμα και την συνέλαβε με την κατηγορία της κατασκοπίας και της αντεθνικής δράσης.
Έτσι, το 1951, η Μαρία Φωκά βρέθηκε συγκατηγορούμενη των Νίκου Μπελογιάννη και άλλων 90 αριστερών (ή θεωρούμενων τέτοιων) στην περίφημη δίκη, που κατέληξε στις εκτελέσεις του ηγέτη της οργάνωσης και των Νίκου Καλούμενου, Δημήτρη Μπάτση και Ηλία Αργυριάδη.
Στα πρακτικά της δίκης η Φωκά καταχωρήθηκε ως Μαρία Καλλέργη, καθώς είχε ήδη παντρευτεί με τον επίσης διάσημο μετέπειτα ηθοποιό Λυκούργο Καλλέργη (με τον οποίο απέκτησαν μια κόρη).
Όπως είχε δηλώσει μάλιστα σε συνέντευξη του στα «Νέα» πολλά χρόνια αργότερα ο Λυκούργος Καλλέργης, το σπίτι όπου συζούσαν είχε εξελιχθεί εκείνη την εποχή σε έδρα «συνεδριάσεων», με την παρουσία του Μπελογιάννη, του Νίκου Πλουμπίδη και της Έλλης Παππά.
Το έκτακτο στρατοδικείο καταδίκασε «διά ψήφων 3-2 την Καλλέργη Μαρία επί σκοπώ κατασκοπείας» και της επέβαλε ισόβια κάθειρξη. Λίγο καιρό αργότερα ωστόσο η ποινή της μειώθηκε σε 10 χρόνια κάθειρξη και «αποστέρησις των πολιτικών δικαιωμάτων επί 10ετίαν».
Η καριέρα στο σανίδι
Όταν φυλακίστηκε, η Καλλέργη ήταν ήδη φτασμένη θεατρίνα. Είχε σπουδάσει στη Δραματική Σχολή του Κάρολου Κουν και αποτέλεσε μέχρι το 1948 βασικό στέλεχος του θιάσου του. Το ντεμπούτο της στο σανίδι το έκανε την περίοδο των Δεκεμβριανών, το 1944, στη θεατρική μεταφορά του έργου «Στέλλα Βιολάντη» του Γρ. Ξενόπουλου, όπου και γνώρισε τον Λυκούργο Καλλέργη.
Ένα χρόνο αργότερα έγινε μέλος του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (του οποίου διετέλεσε πρόεδρος το 1977) και έως τη φυλάκισή της συμμετείχε σε οχτώ θιάσους, έχοντας είτε πρωταγωνιστικό, είτε δευτερεύον ρόλο.
Η καταδίκη την ανάγκασε να μείνει μακριά από το θέατρο για περίπου επτά χρόνια. Επανήλθε τη σεζόν 1958-59, συμμετέχοντας σε περιοδεία του Λάμπρου Κωνσταντάρα. Το 1960 εμφανίστηκε στη «Βροχή» με το «Θίασο των Ηνωμένων Καλλιτεχνών». Από το 1961 έως το 1963 συνεργάστηκε με την Έλλη Λαμπέτη, ενώ το 1964 με την Αλίκη Βουγιουκλάκη και ακολούθως με τους Νίκο Σταυρίδη και Τζένη Καρέζη.
Οι επιτυχίες στο πανί και στην τηλεόραση
Η μία επιτυχία διαδεχόταν την άλλη και σύντομα ήρθε η ώρα να καθιερωθεί και στο πανί. Είχε παίξει ήδη σε εφτά ταινίες όταν 1968 συμμετείχε σε δύο από τις πιο εμβληματικές της χρυσής εποχής του ελληνικού κινηματογράφου. Η πρώτη ήταν το «Γοργόνες και Μάγκες» στο ρόλο της καπετάνισσας και η δεύτερη το «Ένας ιππότης για τη Βασούλα», στο πλευρό της Τζένης Καρέζη και του Φαίδωνα Γεωργίτση. Αξιομνημόνευτος ήταν και ο ρόλος της πλάι στον Θανάση Βέγγο στο «Δικτάτωρ καλεί Θανάση».
Το 1972 έκανε το ντεμπούτο της και στην τηλεόραση με τη σειρά «η Γειτονιά μας». Από το 1990 έως το 2000 συμμετείχε σε άλλες έξι σειρές, με πιο χαρακτηριστικές το «Εκμέκ Παγωτό» (1991-92) και φυσικά το «Ντόλτσε Βίτα», όπου υποδυόταν την παλαιών αρχών πεθερά της Άννας Παναγιωτοπούλου. Η τελευταία συμμετοχή της ήταν στη σειρά «θειοσεβούμενοι» το 2000.
Ένα χρόνο αργότερα, στις 15 Ιουνίου του 2001, η δημοφιλής ηθοποιός άφησε την τελευταία της πνοή στο Λονδίνο, όπου είχε στο μεταξύ μετακομίσει για να ζήσει μαζί με την κόρη της, Ισμήνη. Λίγο καιρό πριν είχε υποβληθεί σε εγχείρηση ανοιχτής καρδιάς στο Λονδίνο και ο θάνατός της αποδόθηκε σε μετεγχειρητικές επιπλοκές. Έφυγε πλήρης ημερών και εμπειριών, στα 85 χρόνια της, χωρίς φυσικά να… υπογράψει ποτέ δήλωση μετάνοιας και αποκήρυξης των ιδεών της.
dikastiko.gr
η συγκεκριμένη είχε παίξει σε 21 ταινίες την περίοδο 1968-1974 και 3-4 σειρές.Μάλλον μόνο “χούντα” (όπως την λένε όλοι αυτοί) δεν ήταν όπως φαίνεται.
Η υπαρξη κουμουνιστων την εποχη της Χουντας δειχνει της μασωνικες καταγωγη της λεγομενης “”Χουντα των συνταγματαρχων” Αν ηταν πατριωτικη ολοι αυτοι θα ειχαν την καταληξ των Χιλιανων και αργεντινων σε λακους
μια βόλτα στην σελίδα retrodb (που έχει τα άπαντα από ελληνικές ταινίες ανα χρονολογία ,cast κτλ) θα σας βοηθήσει να δείτε σε πόσες ταινίες έπαιζαν όλα αυτά τα κομμούνια την περίοδο της επταετίας.Ακόμη και μέσα στο κάστ της ταινίας “Παύλος Μελάς” παίζουν κομμούνια (Κεδράκας κτλ)
ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΗ ΗΘΠΟΙΟΣ! Ο ΘΕΟΣ ΝΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΑΥΣΕΙ!
ΖΗΤΩ Ο ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΑΡΚΕΖΙΝΗΣ.
ΤΙ ΩΡΑΙΑ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΞΥΜΝΗΣΗΣ ΤΩΝ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΩΝ!!!
ΒΑΖΕΤΕ ΕΝΑΝ ΠΙΑΣΙΑΡΙΚΟ ΤΙΤΛΟ ΚΑΙ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΝΤΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΟΥΜΕ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΕΘΝΙΚΗ ΔΡΑΣΗ ΤΟΥΣ, ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΜΙΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗ ΕΞΥΜΝΗΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΒΙΟΥ ΤΟΥΣ ΔΛΔ ΕΜΜΕΣΗ ΑΓΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥΣ..!!!
“ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ”….
Η Έλλη Παπά εμφανίζεται και με το πατρικό της επώνυμο, ενώ είναι σύζυγος Ιωαννίδου, εκτοπισμένου τότε. Δεν χάνει καιρό και συνάπτει σχέση με Ν.Μπελογιάννη με τον οποίο αποκτά εκ κλεψιγαμίας άρρεν τέκνο, το οποίο απεβίωσε προσφάτως. Αδελφή της η Διδώ Σωτηρίου, διατελέσα και διευθύντρια του Ριζοσπάστη.
Ο Ν.Μπελογιάννης γόνος ευπόρου οικογενείας της Αμαλιάδος με ιδιοκτησία ξενοδοχείου, υπεύθυνος για την σφαγή των πατριωτών στον Μελιγαλά μαζί με τον Βελουχιώτη.
Ο Νίκος Μπάτσης υιός ναυάρχου μόλις ολίγες ημέρες προ της συλλήψεως του είχε νυμφευθεί την εβραία Λίλιαν Καλάμαρο.
Ο πατέρας του με απόγνωση κατέφυγε ικέτης στον τότε πρωθυπουργό Ν.Πλαστήρα, ο οποίος όμως ήτο ανένδοτος.
Ο Πλουμπίδης, διοικητής της ΟΠΛΑ, υπεύθυνος για τον βασανισμό και δολοφονία χιλιάδων Ελληνων.
Ο Τάκης Λαζαρίδης λόγω της εφηβικής του ηλικίας δεν εξετελέσθη.Είναι αυτό που έγραψε, μετανοημένος, το βιβλίο «Ευτυχώς ηττηθήκαμε σύντροφοι».
Συμφωνώ με τις αλήθειες που λέει ο Johnny. ΣΗΜΕΡΑ έχουμε κοινοβουλευτική φαυλότητα και υποκρισία.
Όλοι αυτοί τι έκαναν με τους ασύρματους; Για ποιόν δούλευαν και εναντίον ποιά χώρας; Και στο τέλος μέχρι και ο Ζαχαριάδης τους ρουφιάνεψε… Είμαι σιγουρος επίσης πως τους έβγαλαν επι Χούντας απο τις φυλακές και δεν δούλευαν κρυφά για τη Χούντα…. Στάνταρ!
Το 1972 έκανε το ντεμπούτο της και στην τηλεόραση με τη σειρά «η Γειτονιά μας» !!!!!!
επι χούντας , που κυνηγουσε τους συμμοριτες ???
Άρα υπέγραψε….
Παντού κομμούνια όμως παντού. Γιατί; Σκεεεεεεεεεεεεψουουουουου αν μπορείς.
αυτό είναι κάτι ανεξήγητο:πως τα κομμούνια έπαιζαν σε ταινίες και σειρές την περίοδο της επταετίας (και μάλιστα στις πιο πολλές της καριέρας τους) ενώ μας λένε ότι τους καταδίωκαν και τους έστελναν εξορία;Τουλάχιστον στις Η.Π.Α. όποιος ηθοποιός έμπαινε στην μαύρη λίστα Μακάρθυ τον εξαφάνιζαν από κάθε δραστηριότητα (ούτε σε απλά διαφημιστικά δεν έπαιζαν).Τώρα πως τα δικά μας κομμούνια-ηθοποιοί,τραγουδιστές κτλ. είχαν δραστηριότητες εκείνη την περίοδο ενώ υποτίθεται ήταν κυνηγημένοι δεν θα απαντηθεί ποτέ,αλλά η μόνη απάντηση είναι πως μάλλον πιο πολύ ελευθερία υπήρχε τότε παρά σήμερα που υποτίθεται έχουμε δημοκρατία.