Σε έξι ερευνητικές και δύο επιβεβαιωτικές, θα προχωρήσει η Κύπρος κατά τους επόμενους 24 μήνες σύμφωνα με τον Υπουργό Ενέργειας της Κυπριακής Δημοκρατίας.
«Οι δραστηριότητες στην κυπριακή ΑΟΖ συνεχίζονται. Προγραμματίζονται τους επόμενους 24 μήνες οκτώ γεωτρήσεις. Έξι ερευνητικές και δύο επιβεβαιωτικές», είπε ο Υπουργός, κατά την παρουσίαση του έργου του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας για την περίοδο Μαρτίου 2018 – Απριλίου 2019.
Ο Υπουργός δεν θέλησε να αναφερθεί συγκεκριμένα στο πού ακριβώς θα γίνουν οι γεωτρήσεις, ωστόσο είπε πως οι στόχοι είναι ήδη εντοπισμένοι και γίνεται επεξεργασία γύρω από αυτούς.
Πρόσθεσε ότι ο προγραμματισμός είναι να αρχίσουν τέλη του τρέχοντος έτους με αρχές του 2020.
Ανέφερε ακόμα ότι εξετάζονται ξανά οι επιλογές για εκμετάλλευση.
Είπε, επίσης, ότι η κυβέρνηση βρίσκεται στα τελικά στάδια αδειοδότησης του τεμαχίου 7. Ο Υπουργός υπέδειξε πως η συμφωνία TOTAL – ENI δεν αφορά μόνο στο τεμάχιο 7, αλλά και σε άλλα τεμάχια στα οποία οι δύο κολοσσοί δεν έχουν συνεργασία. «Οπόταν εμείς προωθούμε κι έχουμε φτάσει σε μια προκαταρκτική συμφωνία- έχουν μείνει οι νομικές λεπτομέρειες- για να συνεργαστούν σε όλα τα τεμάχια στα οποία δεν είναι μαζί».
Σε ό,τι αφορά το κοίτασμα Αφροδίτη είπε ότι η Κυβέρνηση είναι πολύ κοντά σε συμφωνία με τους αδειούχους. Πιο συγκεκριμένα, έχουν καταθέσει σχέδιο ανάπτυξης και παραγωγής που θα συζητηθεί σε workshop την ερχόμενη Τετάρτη και Πέμπτη, ενώ πλησιάζει και η ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων οι οποίες θα λάβουν χώρα την ερχόμενη Πέμπτη και Παρασκευή. «Έχουν μείνει κάποια νομικά σημεία σε ό,τι αφορά τη συμφωνία μεταξύ μας, τον βέλτιστο τρόπο αξιοποίησης που αφορά υποθαλάσσιο αγωγό προς το τερματικό LNG του Ίντκου, υγροποίηση κι από κει μεταφορά στις παγκόσμιες αγορές», εξήγησε ο Υπουργός.
Άλλες επιλογές που εξετάζονται αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με τον Υπουργό, είναι ένα τερματικό υγροποίησης στην Κύπρο και γι΄αυτό έχει ήδη διασφαλιστεί τεμάχιο γης στο Βασιλικό, όπου μπορεί να κατασκευαστεί τερματικό υγροποίησης πέντε τρένων παραγωγής.
«Έχουμε συναντηθεί την περασμένη εβδομάδα με τις αδειούχες εταιρείες στην ΑΟΖ μας για να δούμε πώς μπορούμε να κάνουμε ένα κοινό σχεδιασμό. Είναι πολύ σημαντικό, γιατί, όπως έχουμε πολλάκις πει, σε ό,τι αφορά το τερματικό υγροποίησης χρειάζονται αυξημένες ποσότητες φυσικού αερίου. Είναι διαφορετικές οι ποσότητες που χρειαζόμαστε αν προέρχονται από μία ανακάλυψη και διαφορετικές αν προέρχονται από περισσότερες από μία», εξήγησε. «Αρχίσαμε ένα διάλογο με τις εταιρείες οι οποίες είναι αδειούχες για να δούμε αυτή την προοπτική πώς μπορούμε όλοι μαζί να την προωθήσουμε», συμπλήρωσε.
Αναφερόμενος στον αγωγό EastMed, ένα από τα τρία έργα κοινού ενδιαφέροντος, για το οποίο η Κύπρος έχει λάβει χορηγία €34,5 εκ. από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο Υπουργός είπε ότι προωθείται αυτή τη στιγμή διαγωνισμός για τις λεπτομερείς τεχνικές μελέτες, που θα δείξουν πόσο ανταγωνιστικός είναι ο αγωγός. Απαντώντας σε ερώτηση για τη στάση της Ιταλίας, ο κ. Λακκοτρύπης είπε ότι έχει υπάρξει κατάληξη σε συμφωνία που θα διέπει τον συγκεκριμένο αγωγό, ωστόσο επεσήμανε τον βαθμό δυσκολίας που υπάρχει λόγω του ότι αφορά τέσσερα διαφορετικά κράτη. Σύμφωνα με τον Υπουργό, απομένει η υπογραφή και υλοποίηση της συμφωνίας, για την οποία έχει εξασφαλιστεί και η σύμφωνη γνώμη της Κομισιόν. «Δεν έχουμε πάρει κάποια επίσημη ενημέρωση από την Ιταλική πλευρά, μετά τις ευρωεκλογές ενδεχομένως να αναθερμανθεί το θέμα», υπέδειξε.
Η πλωτή μονάδα FLNG
Ο Υπουργός αναφέρθηκε και στην επιλογή της πλωτής μονάδας FLNG, παρόλο που, όπως είπε, δεν έχει ωριμάσει εντελώς η τεχνολογία.
«Αυτή τη στιγμή με εξαίρεση το κοίτασμα Αφροδίτη προς το τερματικό της Αιγύπτου και από εκεί υγροποίηση, οι άλλες τρεις επιλογές είναι ανοιχτές», είπε ο Υπουργός, προσθέτοντας πως δεν έχει αποφασιστεί ακόμα ποια είναι η καλύτερη επιλογή, γι΄αυτό το λόγο «τις ωριμάζουμε ταυτόχρονα γιατί στο τέλος της ημέρας το τι θα υλοποιηθεί ή όχι θα μας το υποδείξουν οι αγορές».
Σε επίπεδο διεθνών σχέσεων, ο Υπουργός αναφέρθηκε στη δημιουργία της πλατφόρμας East Mediterranean Gas Forum, λέγοντας πως το όραμα είναι να λάβει τη μορφή διεθνούς οργανισμού, όπου θα συζητούνται θέματα υποδομών, υφιστάμενων και νεών, και πότε θα υλοποιηθούν. Ενόψει της αύξησης της ζήτησης για φυσικό αέριο και κατ΄επέκταση του ανταγωνισμού, Η Κύπρος και η ανατολική Μεσόγειος, γενικότερα, θα πρέπει να είναι ανταγωνιστική στην παγκόσμια αγορά για να μπορέσει το φυσικό αέριο να διατεθεί.
Ερωτηθείς αν επηρεάζει το σύνολο του έργου του υποθαλάσσιου καλωδίου Euroasia Interconnector, που θα συνδέει Κύπρο, Ισραήλ και Ελλάδα, η απόφαση των ελληνικών Αρχών το κομμάτι Κρήτη – Αττική να υλοποιηθεί με εθνικούς πόρους και εκτός του πλαισίου του έργου κοινού ενδιαφέροντος, ο Υπουργός απάντησε θετικά, λέγοντας πως το έργο είναι ενιαίο και ότι γίνεται προσπάθεια να βρεθεί λύση που να ικανοποιεί όλα τα μέρη.
Σε ερώτηση για τις τουρκικές προκλήσεις, ο Υπουργός επεσήμανε ότι τα μέτρα που εφαρμόζει η Κυβέρνηση είναι διπλωματικά και νομικά, είτε αφορούν την Τουρκία είτε τις εταιρείες. «Αυτή η προσπάθεια συνεχίζεται, είτε για την υφιστάμενη παραβίαση, είτε για μια μελλοντική την οποία έχουν προαναγγείλει», σημείωσε, προσθέτοντας ότι είναι έντονη η προσπάθεια των Υπουργείων Ενέργειας, Εξωτερικών και Άμυνας σε όλα τα επίπεδα, για να αποτραπούν οι τουρκικές ενέργειες με ό,τι εργαλεία υπάρχουν στη διάθεσή τους.
Πηγή: Philenews