Οι «γουρούνες», είναι ένα πραγματικό μέσο απόδρασης που μπορεί να προσφέρει μοναδικές στιγμές και στις διακοπές μας. Ωστόσο η ιδιαίτερη φύση τους επιβάλλει μεγάλη προσοχή κατά την οδήγηση.
Τα ATVs (Οχήματα Παντός Εδάφους), ή «γουρούνες» όπως συνηθίζουμε να τις αποκαλούμε στην Ελλάδα, είναι «εργαλεία» διασκέδασης, απόδρασης και εργασίας που κινούνται με χαρακτηριστική άνεση ακόμη και σε εδάφη που δυσκολεύουν το… περπάτημα. Αυτό τις κάνει ιδανικές και για χρήση στις διακοπές μας, για παράδειγμα σε κάποιο νησί.
Οι «γουρούνες» ωστόσο, ως πραγματικά εργαλεία για εκτός δρόμου κίνηση, έχουν πολλές ιδιαιτερότητες στην οδήγηση τους, τις οποίες και πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη μας για να παραμείνουμε ασφαλείς και να απολαύσουμε τις διακοπές, ειδικά αν πρόκειται να νοικιάσουμε μία και να την οδηγήσουμε για πρώτη φορά.
Το άρθρο αυτό απευθύνεται στους αρχάριους και ακόμη περισσότερο σε εκείνους τους οδηγούς μοτοσικλέτας ή αυτοκινήτου, που θα αποπειραθούν να οδηγήσουν για πρώτη φορά στη ζωή τους γουρούνα στις διακοπές τους.
Η οδήγηση μιας γουρούνας σίγουρα δεν είναι… πυρηνική φυσική και είναι ένα όχημα που μπορεί να οδηγηθεί από οποιονδήποτε λογικό άνθρωπο. Ωστόσο ακόμη και αν νιώσουμε πολύ άνετα πάνω της από τα πρώτα κιόλας μέτρα, δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να ξεθαρρέψουμε και να χαλαρώσουμε.
Η ασφάλεια και η ακεραιότητα μας (η δική μας και των γύρω μας φυσικά) πρέπει να αποτελεί βασική μας προτεραιότητα. Δεν βρισκόμαστε εκεί για να κάνουμε οποιουδήποτε είδους «ταρζιανιές» και να εξερευνήσουμε τα όρια αυτού του εκπληκτικού κατά τα άλλα οχήματος που αποκαλούμε γουρούνα. Είμαστε εκεί για να απολαύσουμε τις διακοπές μας, με το ATV να παίζει απλά το ρόλο του μεταφορικού μέσου που μπορεί να κινηθεί απροβλημάτιστα και στο χώμα. Για την ασφάλεια μας λοιπόν, ξεκινάμε με τα απαραίτητα που έιναι η χρήση κράνους, το οποίο και θα πρέπει να φοράμε πάντα όταν οδηγούμε τη γουρούνα.
Κυκλοφορώ ή δεν κυκλοφορώ;
Αν δεν έχετε προνοήσει ήδη για την ενοικίαση ATV στον προορισμό σας, τότε θα πρέπει οπωσδήποτε να επικοινωνήσετε με το δήμο ή την περιφέρεια που θα επισκεφτείτε (ή με κάποια τοπική εταιρία ενοικίασης), για να μάθετε αν επιτρέπεται η κυκλοφορία τους σε δημόσιο ή μη δρόμο στη συγκεκριμένη περιοχή, για γουρούνες έως 125 κ.εκ.
Τι πρέπει να έχουν στο μυαλό τους οδηγοί και αναβάτες
Για εκείνους που οδηγούν μόνο αυτοκίνητο, ο χειρισμός μιας γουρούνας θα φανεί πιο γνώριμος από ότι στους αναβάτες που κυκλοφορούν αποκλειστικά με δίκυκλο. Αυτό παρά το γεγονός ότι οι γουρούνες έχουν τιμόνι και σέλα όπως τα δίκυκλα.
Να σημειωθεί εδώ ότι οι οδηγοί που έχουν στην κατοχή τους μόνο δίπλωμα δικύκλου (από AM έως Α) μπορούν να οδηγήσουν ελαφρό τετράκυκλο με κινητήρα εσωτερικής καύσης έως 49 κ.εκ., που αναπτύσσει μέγιστη ταχύτητα έως 45 χλμ./ώρα, ή έχει ηλεκτρικό κινητήρα με ισχύ έως 4 KW. Οι οδηγοί με δίπλωμα αυτοκινήτου μπορούν να οδηγήσουν όλα τα ATV ανεξαρτήτως κυβισμού.
Οι οδηγοί αυτοκινήτων θα νιώσουν πιο άνετα καθώς η γουρούνα στις στροφές παίρνει κλίσεις όπως ένα αυτοκίνητο. Πιο συγκεκριμένα η αίσθηση που δίνει η γουρούνα στις στροφές είναι κοντά σε εκείνη ενός ψηλού και με μαλακή ανάρτηση 4Χ4, με σχετικά μικρά μετατρόχια και μεταξόνιο, το οποίο αντιδρά άμεσα σε οποιαδήποτε πίεση ασκούμε στο τιμόνι.
Το τιμόνι της γουρούνας, αν και δεν διαφέρει από εκείνο ενός δίκυκλου, χρησιμοποιείται επίσης όπως ενός αυτοκινήτου, ως προς τις πιέσεις που του ασκούνται -αντίθετες δηλαδή πιέσεις από ότι σε ένα δίκυκλο. Θέλουμε, για παράδειγμα, να στρίψουμε δεξιά; Στρίβουμε τότε και το τιμόνι συνειδητά προς τα δεξιά.
Οι κινήσεις μας πρέπει να είναι πολύ ήπιες αφού εδώ δεν υπάρχουν “στροφές τιμονιού” με την αναλογία να βρίσκεται περίπου στο 0,6:1. Για να «κοιτάξουν» δηλαδή οι τροχοί από τη μία άκρη στην άλλη, αρκεί περίπου μισή στροφή του τιμονιού που κρατάμε στα χέρια μας, οπότε ανάλογα ντελικάτες πρέπει να είναι και οι κινήσεις μας. Αυτό που πρέπει να έχουμε πάντα στο μυαλό μας είναι να κρατάμε το τιμόνι χαλαρά και να μην κρατιόμαστε από αυτό, χωρίς δηλαδή να σφίγγουμε καρπούς, αγκώνες και ώμους.
Προσοχή στο φρενάρισμα
Με τα ελαστικά των ATVs να είναι συνήθως 100% χωμάτινα, μεγάλη είναι η προσοχή που πρέπει να δίνουμε στο φρενάρισμα, ειδικά στην άσφαλτο. Προσέχουμε λοιπόν στο να ξεκινάμε τη διαδικασία της επιβράδυνσης αρκετά νωρίτερα από ό,τι κάνουμε με το αυτοκίνητο μας και φροντίζουμε να έχουμε τελειώσει πριν ξεκινήσουμε να στρίβουμε. Πρέπει να έχουμε επίσης στο μυαλό μας ότι οι γουρούνες δεν φέρουν κανένα από τα σύγχρονα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού τους (ABS, ESP κτλ.) που βλέπουμε στα αυτοκίνητα και αυτός είναι ένας από τους βασικούς λόγους που ότι κάνουμε το κάνουμε πολύ προοδευτικά και με ήπιες κινήσεις, τόσο στη μανέτα όσο και στο πεντάλ.
Τι κάνω στις στροφές
Στις στροφές, είτε οδηγούμε στην άσφαλτο είτε στο χώμα, αξιοποιούμε τον κορμό μας για να υποβοηθήσουμε το ATV κατά τη διαδικασία. Έτσι, στις δεξιές στροφές γέρνουμε ελαφρώς προς τα δεξιά και κάνουμε το αντίθετο στις αριστερές.
Οδήγηση στο χώμα
Στο χώμα το ATV βρίσκεται στο φυσικό του στοιχείο και το δείχνει από την πρώτη στιγμή με τις μαλακές αναρτήσεις του να απορροφούν μικρές και μεγάλες ανωμαλίες χωρίς κόπο. Και εδώ χρησιμοποιούμε το σώμα μας για να επηρεάσουμε με θετικό τρόπο τη συμπεριφορά του ATV. Στις στροφές κάνουμε ακριβώς, ό,τι περιγράψαμε και για την άσφαλτο. Σε απότομες ανηφόρες γέρνουμε προς τα εμπρός τον κορμό μας, ενώ το αντίθετο κάνουμε σε έντονες κατωφέρειες. Φυσικά προσαρμόζουμε την ταχύτητα μας σε ακόμη χαμηλότερα επίπεδα. Σκοπός μας δεν είναι να φτάσουμε γρήγορα, αλλά να φτάσουμε ασφαλείς.
Πράγματα που πρέπει να προσέχω και στον χωματόδρομο
Λούκια, οριζόντια ή κάθετα, και λοιπές ανωμαλίες που θα βρούμε μπροστά μας, επηρεάζουν σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό την πορεία ενός ATV στον χωματόδρομο καθώς έχουν πιο έντονο ανάγλυφο από εκείνο που συναντάμε στο ασφάλτινο τερέν. Αυτό που πρέπει να έχουμε στο νου μας είναι να μην βάζουμε τις ρόδες μας μέσα σε οριζόντια λούκια, αλλά αργά και προσεκτικά να επιλέγουμε από πριν μια πορεία δίπλα από αυτά. Γι’ αυτό και πρέπει να κοιτάμε μακριά και όχι μπροστά μας για να μπορούμε να «προγραμματίζουμε» την πορεία μας.
Επίσης, αν ο χωματόδρομος έχει πλάγιες κλίσεις, τότε πάλι αξιοποιούμε τον κορμό μας, όπως κάνουμε και στις στροφές. Σε κάθε περίπτωση δεν ξεχνάμε να κρατάμε το τιμόνι χαλαρά, ώστε να του δίνουμε τη δυνατότητα να «παίζει» ελαφρώς μέσα στα χέρια μας όταν περνάμε πάνω από ανωμαλίες και να εκτονώνει τις δυνάμεις που περνάνε σε αυτό.
Αν έχουμε τα παραπάνω στο μυαλό μας, κρίνουμε τις καταατάσεις με τη λογική και με απόλυτη προτεραιότητα τη διατήρηση της σωματικής μας ακεραιότητας τότε δεν θα αντιμετωπίσουμε κανένα πρόβλημα στη σέλα ενός ATV, που θα νοικιάσουμε σε ένα νησί για την κάλυψη των αναγκών μας.
Έχοντας πολύ μεγαλύτερες ικανότητες εκτός δρόμου κίνησης από ένα τυπικό SUV, το συγκεκριμένο μέσο μάλιστα θα μας δώσει την ευκαιρία να επισκεφτούμε μέρη στις διακοπές μας, που δεν θα μπορούσαμε διαφορετικά κάνοντας τες ακόμη πιο όμορφες