Τα ποσοστά έχουν επταπλασιαστεί σε 18 μήνες μετά τον Μάρτιο του 2020
Η ραγδαία αύξηση του κόστους αποστολής θα αυξήσει τον πληθωρισμό για τους καταναλωτές παγκοσμίως φέτος, αναφέρει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) σε νέα έκθεση.
Το κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων μέσω μεγάλων θαλάσσιων πλοίων, που μεταφέρουν περισσότερο από το 80 τοις εκατό των παγκόσμιων εμπορευμάτων, έχει εκτοξευθεί λόγω των σημείων συμφόρησης στην εφοδιαστική αλυσίδα που δημιουργήθηκαν κατά την έναρξη της πανδημίας COVID-19.
Οι τιμές για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων μέσω υπερωκεάνιων εμπορικών οδών, επταπλασιάστηκαν τους 18 μήνες μετά τον Μάρτιο του 2020, ενώ το κόστος της αποστολής εμπορευμάτων χύμα αυξήθηκε ακόμη περισσότερο, ανέφερε το ΔΝΤ.
Τα έξοδα αποστολής αναμένεται επίσης να συνεχίσουν να αυξάνονται φέτος και ο πόλεμος στην Ουκρανία, που είναι πιθανό να επιδεινώσει τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας, θα διατηρήσει τις πληθωριστικές επιπτώσεις στα ύψη για ακόμη μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, πρόσθεσε.
Ο αντίκτυπος θα είναι χειρότερος σε χώρες που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις εισαγωγές, σε νησιωτικά κράτη, και σε περίκλειστες χώρες χαμηλού εισοδήματος, που όλες αυτές ήδη πληρώνουν υψηλότερο κόστος μεταφοράς.
Το ΔΝΤ μελέτησε δεδομένα από 143 χώρες τις τελευταίες τρεις δεκαετίες και διαπίστωσε ότι όταν τα ναύλα διπλασιάζονται, ο πληθωρισμός αυξάνεται κατά περίπου 0,7 ποσοστιαίες μονάδες. Οι επιπτώσεις τείνουν να κορυφώνονται μετά από ένα χρόνο και διαρκούν έως και 18 μήνες, υπονοώντας ότι η αύξηση του μεταφορικού κόστους πέρυσι θα μπορούσε να αυξήσει τον πληθωρισμό κατά περίπου 1,5 ποσοστιαία μονάδα φέτος.
«Ο πληθωριστικός αντίκτυπος του ναυτιλιακού κόστους θα συνεχίσει να αυξάνεται μέχρι το τέλος του 2022. Αυτό θα δημιουργήσει περίπλοκες αντισταθμίσεις για πολλές κεντρικές τράπεζες που αντιμετωπίζουν αυξανόμενο πληθωρισμό και εξακολουθούν να παρουσιάζουν μειωμένη οικονομική δραστηριότητα», ανέφερε το ΔΝΤ.
«Επιπλέον, ο πόλεμος στην Ουκρανία είναι πιθανό να προκαλέσει περαιτέρω προβλήματα στις αλυσίδες εφοδιασμού, τα οποία θα μπορούσαν να διατηρήσουν το παγκόσμιο μεταφορικό κόστος (και τις πληθωριστικές τους επιπτώσεις) υψηλότερα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα» κατέληξε η έκθεση