Την κλήση ως μάρτυρα του αρχηγού του Γενικού Ναυτικού Επιτελείου (ΓΕΝ) επί εποχής Γιάννου Παπαντωνίου, ζήτησαν με αίτημα που κατέθεσαν στο Δικαστήριο οι εκπρόσωποι του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους οι οποίοι παρίστανται προς υποστήριξη της κατηγορίας στη δίκη του πρώην υπουργού Άμυνας επί ΠΑΣΟΚ, της συζύγου του Σταυρούλας Κουράκου και ακόμη επτά προσώπων.
Πρόκειται για τον Ναύαρχο, Αντώνη Αντωνιάδη ο οποίος την κρίσιμη περίοδο επί υπουργίας Παπαντωνίου, όταν προέκυψε το ζήτημα του εκσυγχρονισμού των φρεγατών τύπου S, είχε εκφράσει την αντίθεσή του, τόσο σε δημόσια ομιλία του στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων όσο και με τρισέλιδο non paper που είχε αποστείλει στο Γιάννο Παπαντωνίου.
Εκτός από τον επίτιμο Α/ΓΕΝ, οι εκπρόσωποι του ΝΣΚ, κατέθεσαν αίτημα προκειμένου να κληθούν ως μάρτυρες, δύο αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού οι οποίοι συνέταξαν για λογαριασμό των ανακριτικών αρχών που διερευνούσαν την υπόθεση δύο εκθέσεις σχετικά με τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών των εμπλεκόμενων προσώπων. Επίσης δεν απέκλεισαν το ενδεχόμενο κατά τη διάρκεια της δίκης να καταθέσουν αιτήματα προκειμένου να καταθέσουν ως μάρτυρες και άλλα εμπλεκόμενα πρόσωπα.
Επί των αιτημάτων τοποθετήθηκε ο εισαγγελέας της έδρας, Αλέξανδρος Σπηλιώτης ο οποίος εξέφρασε τη διαφωνία του, τόσο για τον Α/ΓΕΝ όσο και για τους δύο αξιωματικούς του ΠΝ που συνέταξαν τις εκθέσεις. Όπως τόνισε ο εισαγγελέας της έδρας «το να κληθούν οι επιστήμονες που συνέταξαν τα πορίσματα δεν είναι απαραίτητο καθώς υπάρχουν τα αναγνωστέα έγγραφα και άρα ικανά αποδεικτικά στοιχεία».
Σε ότι αφορά τον Α/ΓΕΝ, Αντωνιάδη, ο εισαγγελικός λειτουργός σημείωσε πως το δικαστήριο δεν κρίνει τα πολιτικά αλλά τα ποινικά θέματα, εξηγώντας ότι ο Α/ΓΕΝ είχε εκφράσει τη διαφωνία του σε μια υπουργική απόφαση.
Ωστόσο εάν ανατρέξει κανείς στο non paper του ναυάρχου Αντωνιάδη θα διαπιστώσει ότι προειδοποιούσε επί της ουσίας για το θέμα της αναβάθμισης των φρεγατών και έθετε και ζητήματα κόστους – ωφέλειας από τη συγκεκριμένη σύμβαση, καθώς χαρακτήριζε «το κόστος ως δυσανάλογα υψηλό»
Το non paper Αντωνιάδη
Συγκεκριμένα το non paper Αντωνιάδη προς τον Γιάννο Παπαντωνίου είχε αποκαλύψει την περίοδο εκείνη η εφημερίδα «Καθημερινή». Το τρισέλιδο έγγραφο έφερε τίτλο «Σκοπιμότης ναυπήγησης νέων φρεγατών αντί του εκσυγχρονισμού των 6 φρεγατών».
Όπως ανέφερε μεταξύ άλλων σε αυτό ο Α/ΓΕΝ, «με τα δεδομένα που προέκυψαν μετά τις πρόσφατες διαπραγματεύσεις πρέπει να θεωρηθεί ως επιχειρησιακά μη αποδεκτή και οικονομικά αρκετά δαπανηρή, για το αποδιδόμενο όφελος, λύση που δεν ικανοποιεί τις επιχειρησιακές απαιτήσεις του ΠΝ».
Επίσης ο Ναύαρχος Αντωνιάδης, χαρακτήριζε το κόστος ως δυσανάλογα υψηλό (381,5 εκατ. ευρώ ή 130 δισ. δρχ.) σε σχέση με το αποτέλεσμα και ανέφερε πως «έχει μεγάλη διάρκεια -79 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης με αναμενόμενο πέρας στα τέλη του 2009- και δεν παρέχεται η ευκαιρία ικανοποιητικής απόσβεσης της επένδυσης στον υπόλοιπο επιχειρησιακό βίο των πλοίων, ο οποίος περιορίζεται δραστικά από την αναμενόμενη διακοπή μεταξύ 2012-2015 της υποστήριξης των K/B RIM 7M/P μέχρι διακοπής αυτού έως το 2017».
Μάλιστα ο Ναύαρχος Αντωνιάδης είχε προτείνει τη «ναυπήγηση νέων φρεγατών», αντί του εκσυγχρονισμού των ήδη υπάρχοντων.
Η κατάθεση Ρωμανού
Προηγουμένως κατέθεσε το Δικαστήριο ο Λουκάς Ρωμάνος, εκπρόσωπος την περίοδο εκείνη της ΤΗΙΝΤ (Thales International) Ελλάδος. Την εξέταση του είχε ζητήσει με αίτημα προς το Δικαστήριο σε προηγούμενη δικάσιμο ο συνήγορος υπεράσπισης του ζεύγους Παπαντωνίου, γνωστός δικηγόρος Μιχάλης Δημητρακόπουλος.
Δείτε επίσης: Δίκη Γιάννου Παπαντωνίου: Ο κρίσιμος μάρτυρας και η χήρα του νεκρού σε τροχαίο
.Ο κ. Ρωμανός υποστήριξε ενώπιον του Δικαστηρίου ότι «δεν γνωρίζει πολλά πράγματα για την υπόθεση» και ότι ο ίδιος «δεν είχε καμία ανάμιξη» στο επίδικο πρόγραμμα.
Επίσης, όπως υπογράμμισε, ο ίδιος απλά συνόδευε γάλλους αξιωματούχους της εταιρείας στη Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών.
«Η θέση μου ήταν βοηθητική ανέφερε».
Κατά την ακροαματική διαδικασία ο κ. Ρωμάνος ρωτήθηκε από τον κ. Δημητρακόπουλο εάν «είχε δώσει ποτέ χρήματα στο Γιάννο Παπαντωνίου και εάν του είχαν ζητηθεί χρήματα», με τον κ. Ρωμάνο να απαντά «όχι ποτέ».
Ο κ. Ρωμάνος αναφέρθηκε επίσης και στον Χαράλαμπο Μπεκατώρο. Πρόκειται για το πρόσωπο που με πρωτοβουλία του είχε μεταφέρει από τις 24 Οκτωβρίου 2001 έως τις 30 Ιουλίου 2002 το ποσό των 2.654.500 ευρώ προς τον Γιάννο Παπαντωνίου για λογαριασμό της ολλανδικής εταιρείας Thales Netherland, ενώ το 2012 έχασε τη ζωή του σε αυτοκινητιστικό ατύχημα στην Αττική Οδό.
Διακοπή για τις 12 Μαρτίου
Το Δικαστήριο διέκοψε τη συνεδρίαση για τις 12 Μαρτίου του 2024, ενώ επιφυλάχθηκε να απαντήσει και επί των αιτημάτων.
Υπενθυμίζεται ότι ο Γιάννος Παπαντωνίου και η σύζυγός του διώκονται για το αδίκημα της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες σε βαθμό κακουργήματος το οποίο αφορά στη μίζα των 2.835.197 ελβετικών φράγκων που φέρεται να εισέπραξε ο Γιάννος Παπαντωνίου από την THALES NEDERLAND B.V. για την ανάθεση στην γαλλική εταιρεία το 2003 του εκσυγχρονισμού έξι φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού.
Με το ίδιο αδίκημα διώκεται και ο Ανδρέας Μπάρδης, στενός φίλους του ζεύγους, ο οποίος έχει παραδεχτεί στην απολογία του ότι το 2002 και το 2003 έβγαλε στο εξωτερικό 2,5 εκατομμύρια ευρώ για λογαριασμό του πρώην υπουργού στην Ελβετία, υποστηρίζοντας όμως σε ότι αφορά τον ίδιο πως δεν γνώριζε την προέλευσή των χρημάτων.
Οι υπόλοιποι κατηγορούμενοι, κυρίως απόστρατοι αξιωματικοί, βαρύνονται με το αδίκημα της συνδρομής σε απιστία σε βαθμό κακουργήματος.
Να σημειωθεί ότι για τους περισσότερους από τους εμπλεκόμενους η υπόθεση έκλεισε με παραγραφή. Ειδικότερα 10 από τους 16 συνολικά κατηγορούμενους πρώην στρατιωτικούς, οι οποίοι αποτελούσαν μέλη των επιτροπών που υπέγραφαν τις συμβάσεις και κατηγορήθηκαν για απιστία, απαλλάχτηκαν λόγω παρέλευσης 20ετίας.
Είκοσι χρόνια και ακόμη δεν έχει δικαστεί ο λωποδύτης και οι συνεργοί ένας ένας φεύγουν λόγω της παραγραφής του εγκληματος