Σίγουρα θα έχετε αναρωτηθεί τι θα συμβεί εάν ο πιλότος του αεροπλάνου της πτήσης σας πάθει κάτι και κάποιος χρειαστεί να πάρει τον έλεγχο; Πώς θα μπορούσατε να το προσγειώσετε;
Οι περισσότεροι από εμάς δεν γνωρίζουμε καν ποιους διακόπτες πρέπει να πατήσουμε για να μιλήσουμε με τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας.
Αλλά ένας βετεράνος πιλότος αεροπορικής εταιρείας έχει βαλθεί να δώσει σε όλους εμάς μια ευκαιρία να μάθουμε πώς θα μπορούσαμε δυνητικά, να προσγειώσουμε ένα αεροσκάφος, σε ένα συναρπαστικό βίντεο στο YouTube που γυρίστηκε σε προσομοιωτή πτήσης, με τίτλο: «Πώς μπορείτε να προσγειώσετε ένα επιβατικό αεροσκάφος!».
Ο δημιουργός του είναι ο Πίτερ Χορνφελντ, γνωστός και ως «Mentour Pilot». Εργάζεται ως εκπαιδευτής σε Boeing 737 από το 2005 και είναι εκπαιδευτικός κυβερνήτης και εξεταστής. Και έχει έα τεράστιο κοινό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με 1,46 εκατομμύρια συνδρομητές στο YouTube και 188.000 ακόλουθους στο Instagram.
Ο Πίτερ τονίζει πως το βίντεο δεν πρέπει να θεωρηθεί ως εγχειρίδιο οδηγιών αλλά πως δημιουργήθηκε εν μέρει για λόγους ψυχαγωγίας και για να καθησυχάσει τους αγχωμένους επιβάτες που δεν έχουν εκπαίδευση πιλότου πως μπορούν να προσγειώσουν με ασφάλεια ένα επιβατικό αεροσκάφος, αν ακολουθήσει πιστά τις οδηγίες του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας.
Το σκηνικό; Ένα Boeing 737 που εκτελούσε το δρομολόγιο μεταξύ του αεροδρομίου Stansted του Λονδίνου και της Βρέμης της Γερμανίας σε ύψος 21.000 πόδια πάνω από την Μάγχη. Οι πιλότοι; Εξαφανίστηκαν. Ο Πίτερ βρίσκεται στη θέση τους και μιλάει στους θεατές για κάθε βήμα που πρέπει να γίνει για την ασφαλή προσγείωση του αεροπλάνου.
Ερωτώμενος από την Daily Mail, ο 41χρονος Πίτερ, εάν είναι δυνατόν να προσγειώσει κάποιος ένα αεροπλάνο αν ακολουθήσει τα βήματά του, απάντησε: «Αυτό είναι άκρως θεωρητικό, αφού, και αυτό είναι πολύ σημαντικό, κανένας επιβάτης δεν έχει πρόσβαση στο πιλοτήριο, καθώς είναι κλειδωμένο. Αν βρεθούν όμως σε αυτή τη θέση και πάρουν και ακολουθήσουν τις οδηγίες, το ποσοστό επιτυχίας τους θα είναι υψηλό».
Ποια βασικά πράγματα όμως θα μείωναν ή θα αύξαναν τις πιθανότητες επιβίωσης;
Όπως είπε: «Η ικανότητά τους να παραμένουν ήρεμοι, να περιμένουν οδηγίες πριν κάνουν οτιδήποτε, να επικοινωνούν με σαφήνεια μέσω ασυρμάτου και να μην πανικοβάλλονται».
Ας δούμε όμως, τα βήματα για την ασφαλή προσγείωση ενός αεροπλάνου. Υπάρχουν κάποια από τα ακόλουθα βήματα που θα μπορούσε κάποιος να παραλείψει; Μόνο το στήσιμο της καρέκλας και το δέσιμο της ζώνης ασφαλείας, λέει ο πιλότος.
Οδηγίες βήμα-βήμα για να προσγειώσετε με ασφάλεια ένα αεροπλάνο:
1. Είσοδος στο πιλοτήριο
Πρώτα, καθίστε στο πιλοτήριο και πάρτε μια βαθιά ανάσα, λέει ο Πίτερ. «Είναι πολύ σημαντικό να μην πανικοβληθείτε σε αυτό το στάδιο» τονίζει. Συνιστά επίσης να καθίσετε δεξιά, στη θέση του συγκυβερνήτη.
2. Πάρτε τα ακουστικά και δημιουργήστε επικοινωνία
Επόμενο: Βρείτε ένα ακουστικό – επειδή πρέπει να ξεκινήσετε κάποιου είδους επαφή με τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας. Ο Πίτερ υπογραμμίζει ότι «χωρίς επαφή με το κέντρο ελέγχου και χωρίς να βρεθεί κάποιος να σας καθοδηγήσει, είναι αδύνατον να προσγειώσετε ένα αεροπλάνο χωρίς γνώσεις».
3. Ρυθμίστε τη ραδιοσυχνότητα
Φορώντας τώρα τα ακουστικά, θα πρέπει να μιλήσετε με το κέντρο ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας στην «καθορισμένη συχνότητα έκτακτης ανάγκης», η οποία είναι συνήθως «σε αναμονή». Για να κάνετε ενεργοποιήσετε αυτή τη συχνότητα, θα πρέπει να κοιτάξετε στο «κεντρικό ταμπλό» στα αριστερά σας και να πατήσετε έναν μικρό διακόπτη με βέλος στην επάνω δεξιά γωνία. «Ο ασύρματος είναι τώρα έτοιμος για επικοινωνία» λέει ο Πίτερ.
4. Ρυθμίστε τον πίνακα ελέγχου ήχου
Στη συνέχεια πατήστε το δεύτερο κουμπί από αριστερά κάτω από τις λέξεις «mic selector» «VHF 2». Το βέλος κάτω από αυτό πρέπει να γυρίσει στη θέση 12 η ώρα. «Αυτό σημαίνει ότι έχετε ρυθμίσει σωστά την ένταση του ήχου και τώρα εκπέμπετε στο σωστό ραδιοφωνικό κουτί» λέει.
5. Μιλήστε με το κέντρο ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας
Στη συνέχεια, βρείτε το διακόπτη κάτω αριστερά σε αυτό το πλαίσιο που γράφει «R/T» (ραδιομετάδοση) και «I/C 6» (ενδοεπικοινωνία). Γυρίστε αυτό το διακόπτη στη θέση R/T. Αυτό σημαίνει ότι θα μεταδίδετε στη συχνότητα έκτακτης ανάγκης.
Πατήστε αυτό τον διακόπτη προς τα πάνω και πείτε «mayday,mayday, mayday», πείτε το όνομα της αεροπορικής εταιρείας, πείτε από πού έρχεστε και πού πηγαίνετε και πως είστε επιβάτης που προσπαθεί να πετάξει το αεροσκάφος. Πρέπει να αφήσετε το κουμπί για να ακούσετε την απάντηση.
Ρυθμίστε την επικοινωνία με το κέντρο ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας
6. Ορίστε τον κώδικα έκτακτης ανάγκης
Ακολούθως, ρυθμίστε τον αναμεταδότη σε 7700. Αυτό βρίσκεται τα αριστερά σε ένα άλλο κουτί ασυρμάτου και «πρέπει να έχει ένα μικρό κουμπί ενδιάμεσα» που λέει «ATC». Οι ρυθμίσεις του αναμεταδότη αλλάζουν με δύο κουμπιά σε κάθε πλευρά. «Η ραδιοηχώ σας θα θεωρείται τώρα ως πτήση έκτακτης ανάγκης» λέει ο Πίτερ.
7. Πείτε στο ATC πόσα καύσιμα έχετε
Στο σενάριο του Πίτερ, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας θέλουν το αεροπλάνο να γυρίσει στο Stansted. Έτσι, πρέπει να πείτε στο κέντρο ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας πόσα καύσιμα σας έχουν απομείνει. Η ένδειξη αυτή βρίσκεται κάτω δεξιά σε μια οθόνη στο κέντρο του πίνακα ελέγχου.
8. Έλεγχος αυτόματου πιλότου
Μετά, πρέπει να κατεβάσετε το αεροπλάνο σε ύψος προσέγγισης χρησιμοποιώντας τον επάνω πίνακα – τον πίνακα ελέγχου λειτουργίας – που ελέγχει τον αυτόματο πιλότο.
9. Αρχίστε την κάθοδο
Εδώ ο Πίτερ κατεβάζει το «παράθυρο υψομέτρου» στα 3.000 πόδια χρησιμοποιώντας ένα κουμπί κάτω από την ένδειξη. Για να δώσετε εντολή στο αεροπλάνο να κατέβει, πατάτε το κουμπί « LVL CHG» (αλλαγή επιπέδου). Το αεροσκάφος θα μειώσει τώρα την ώθηση και τα κατέβει.
10. Στροφή ελέγχου
Στη συνέχεια, θα πρέπει να στρέψετε το αεροπλάνο, χρησιμοποιώντας το κουμπί κάτω από τη λέξη heading σε όποια κατεύθυνση σας ζητήσει το κέντρο ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας. Στο σενάριο του Πίτερ είναι η «270». Αφού το εισαγάγετε αυτό, πατήστε το κουμπί «HDG SEL» (επιλογή κατεύθυνσης) που βρίσκεται κάτω από αυτό.
11. Ταχύτητα ελέγχου
Βεβαιωθείτε τώρα ότι έχετε μια «ενδεικνυόμενη ταχύτητα αέρος» και όχι μια ταχύτητα που εμφανίζεται ως «αριθμός mach» στο παράθυρο που λέει «IAS/MACH», καθώς αυτό θα διευκολύνει τα πράγματα αργότερα. Για να την αλλάξετε, γυρίστε το κουμπί C/O (change over).
12. Ρυθμίστε το κάθισμά σας
Στη συνέχεια, βεβαιωθείτε ότι μπορείτε να φτάσετε άνετα τα πεντάλ του πηδαλίου, μετακινώντας το κάθισμα χρησιμοποιώντας ένα μοχλό με το γράμμα Η στα αριστερά σας. Θα χρειαστείτε τα πεντάλ πηδαλίου για να κατευθύνετε το αεροπλάνο στο διάδρομο προσγείωσης. Και τώρα βάλτε τη ζώνη ασφαλείας σας.
13. Ελέγξτε τα όργανα
Εάν το κέντρο ελέγχου σας ζητήσει την ταχύτητα και το ύψος σας, κοιτάξτε τις δύο οθόνες ακριβώς μπροστά σας, η μία από τις οποίες εμφανίζει έναν χάρτη και η άλλη τον ορίζοντα. Μην αγγίζετε τον «ζυγό», καθώς αυτό μπορεί να αποσυνδέσει τον αυτόματο πιλότο.
14. Ρύθμιση αυτόματης εκκίνησης
Κατόπιν, ρυθμίστε τους ασυρμάτους για να κάνουν «αυτόματη προσγείωση». Πρέπει να ρυθμίσετε δύο συχνότητες και δύο πορείες.
Για τις συχνότητες κατεβείτε ξανά στο κεντρικό βάθρο, βρείτε το πλαίσιο με τα δύο παράθυρα με τις ενδείξεις «active» και «standby» που πλαισιώνουν ένα κουμπί με την ένδειξη «TFR».Σε αυτό το σενάριο, το κέντρο ελέγχου ζητάει 110,5 σε αυτό το πλαίσιο και στο πανομοιότυπο πλαίσιο στην άλλη πλευρά του πίνακα. Πατήστε το κουμπί TFR (μεταφορά) για να ενεργοποιήσετε4 τη συχνότητα αυτόματης προσγείωσης.
Στη συνέχεια, ορίστε την πορεία. Επιστρέψτε στον πίνακα ελέγχου λειτουργίας που βρίσκεται μπροστά σας. Το κέντρο ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας θα σας ζητήσει να ορίσετε την πορεία χρησιμοποιώντας τα κουμπιά δεξιά και αριστερά κάτω από τα παράθυρα με την ένδειξη «course». Σε αυτό το σενάριο είναι ρυθμισμένα στο «223».
15. Επιβράδυνση
Το αεροσκάφος έχει πλέον ρυθμιστεί και έχουμε κατέβει στα 3.000 πόδια. Αλλά πηγαίνουμε πολύ γρήγορα – 286 κόμβοι. Πηγαίνετε λοιπόν στο κουμπί «IAS/MACH» και το γυρίζετε στους 210 κόμβους. Η ταχύτητα θα μειωθεί.
16. Επιλογή πτερυγίων
Επόμενο – τα πτερύγια. Μετακινήστε το μοχλό πτερυγίων δίπλα στο γκάζι στη θέση «5». Αυτό θα βοηθήσει στην επιβράδυνση του αεροσκάφους. Στη συνέχεια, γυρίστε το κουμπί IAS/MACH στους 180 κόμβους.
17. Ρύθμιση αυτόματου φρεναρίσματος
Στη συνέχεια, ρυθμίστε το αυτόματο φρένο στο Νο.3. Θα το βρείτε πάνω από την κεντρική οθόνη.
18. Προσέγγιση πύργου
Στα αριστερά των μοχλών ώθησης, μετακινήστε προς τα πάνω το μοχλό του φρένου ταχύτητας και τραβήξτε τον λίγο προς τα πίσω μέχρι να ακουμπήσει ακριβώς στο παρακείμενο χείλος. Με το αεροσκάφος ρυθμισμένο για την προσέγγιση, το κέντρο ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας θα σας πει μέσω ασυρμάτου ότι έχετε άδεια για την προσέγγιση. Ακολουθεί ένα κρίσιμο βήμα – στη μέση του πίνακα ελέγχου λειτουργίας υπάρχουν τρεις διακόπτες – LNAV, VOR LOC και approach. Πατήστε το πλήκτρο approach.
Στη συνέχεια, ενεργοποιήστε τον δεύτερο αυτόματο πιλότο, ακριβώς στα δεξιά αυτού, έχει την ένδειξη «CMD» και αφήνει δύο φωτεινές ενδείξεις αυτόματου πιλότου αναμμένες. Το αεροπλάνο μπορεί τώρα να κατευθυνθεί προς τον διάδρομο προσγείωσης. Μειώστε την ταχύτητα στους 170 κόμβους.
Για να διαμορφώσετε περαιτέρω το αεροπλάνο για προσγείωση, τραβήξτε έξω τον μοχλό στο κέντρο του πίνακα ελέγχου που έχει έναν τροχό στην άκρη – αυτός είναι το σύστημα προσγείωσης. Όταν και οι τρεις τροχοί είναι κατεβασμένοι και κλειδωμένοι, θα ανάψουν τρία φώτα πάνω από αυτό.
Μην φοβηθείτε εάν το αεροπλάνο βροντάει σε αυτό το σημείο, είναι απλώς ο αέρας που κινείται πέρα από το σύστημα προσγείωσης, εξηγεί ο Πίτερ.
19. Κάτω μηχανισμός / Πτερύγιο 15
Φέρτε την ταχύτητα σε περίπου 155 κόμβους και μετακινήστε τα πτερύγια στο 15. Στη συνέχεια, τα πτερύγια στο μέγιστο – θέση προσγείωσης – και ταχύτητα περίπου στους 145 κόμβους.
20. Έλεγχος στο έδαφος και σβήσιμο των κινητήρων
«Είμαστε τώρα μόλις 10 μίλια μακριά και ο διάδρομος προσγείωσης είναι ορατός. Όλα είναι ρυθμισμένα τέλεια» λέει ο Πίτερ, ο οποίος τονίζει ότι το αεροσκάφος δεν θα είναι σε θέση να ελέγχει μόνο του τον αεροδιάδρομο – θα πρέπει να πιέσετε τα πεντάλ του πηδαλίου για να κατευθύνετε το αεροσκάφος. Αλλά μην πιέζετε το πάνω μέρος των πεντάλ, λέει, καθώς έτσι φρενάρει κανείς χειροκίνητα και με αυτόν τον τρόπο θα απενεργοποιηθεί το αυτόματο φρένο.
Ακολούθως, το αεροπλάνο προσγειώνεται σε ασφάλεια, με τον Πίτερ να το καθοδηγεί κατά μήκος της κεντρικής γραμμής του διαδρόμου. Το τελευταίο βήμα; Σβήσιμο των κινητήρων – χρησιμοποιώντας τους μικρούς μοχλούς μπροστά από τα γκάζια.
Πολυ δυσκολο. Προτιμω να μην ταξιδεψω ποτε με αεροπλανο.