Η δημιουργία του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ) υπήρξε μια μεγάλη τομή στο ασφαλιστικό σύστημα της χώρας, με στόχο τη διασφάλιση της βιωσιμότητας και της αποτελεσματικότητάς του.
Ο φορέας είναι σήμερα υπεύθυνος για την συγκέντρωση όλων των ασφαλιστικών εισφορών και για την καταβολή όλων των συντάξεων και εφάπαξ παροχών, σε όλους τους ασφαλισμένους.
Πρόκειται για ένα έργο εξαιρετικά απαιτητικό, το οποίο απαιτεί υψηλό επίπεδο οργάνωσης και ετοιμότητας, αλλά και σύγχρονα εργαλεία για την εξυπηρέτηση των πολιτών.
Σε αυτή την προσπάθεια, επιδιώκει να συμβάλει η λειτουργία της νέας ηλεκτρονικής πλατφόρμας https://www.efka.gov.gr μέσω της οποίας παρέχονται πάνω από 50 υπηρεσίες, σε ασφαλισμένους, εργοδότες και συνταξιούχους.
Σήμερα, οι ηλεκτρονικές ασφαλιστικές υπηρεσίες του e-ΕΦΚΑ επιτρέπουν σε χιλιάδες πολίτες να εξυπηρετούνται άμεσα, από το σπίτι ή την εργασία τους, αποφεύγοντας περιττές μετακινήσεις και εξοικονομώντας πολύτιμο χρόνο στην καθημερινότητά τους.
Για όλους τους ασφαλισμένους μισθωτούς ή μη, είναι διαθέσιμες ηλεκτρονικά οι εξής υπηρεσίες:
•Ασφαλιστική ικανότητα: κάθε ασφαλισμένος μπορεί να ελέγξει εύκολα, γρήγορα και σε πραγματικό χρόνο το δικαίωμά του στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη (πάροχοι υγείας, φαρμακεία, συμβεβλημένοι γιατροί με τον ΕΟΠΠΥ, κ.α.) https://apps.ika.gr/eAccess/login.xhtml
•Χορήγηση Ασφαλιστικής Ικανότητας έμμεσου μέλους. Η υπηρεσία αυτή παρέχει τη δυνατότητα της διαδικτυακής απογραφής έμμεσου μέλους, σύνδεσής του με τον άμεσα ασφαλισμένο και αυτόματης ενημέρωσης του Μητρώου ασφαλισμένων. https://www.efka.gov.gr/el/choregese-asphalistikes-ikanotetas-emmesoy-meloys-kai-apographe-sto-metroo-toy-e-ephka
• Έκδοση Ευρωπαϊκής Κάρτας Ασφάλειας Ασθενείας (ΕΚΑΑ). Η υπηρεσία αυτή παρέχει πλέον ηλεκτρονικά την δωρεάν κάρτα που προσφέρει πρόσβαση σε ιατρικά αναγκαία και επείγοντα περιστατικά κατά την προσωρινή διαμονή του ασφαλισμένου σε μια από τις 28 χώρες της ΕΕ, την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν, τη Νορβηγία και την Ελβετία, με τους ίδιους όρους και το ίδιο κόστος (σε ορισμένες χώρες, δωρεάν) με τους ασφαλισμένους της εν λόγω χώρας. https://apps.ika.gr/eAccess/login.xhtml
•Αποδεικτικό Ασφαλιστικής Ενημερότητας: επιτρέπει σε φυσικά και νομικά πρόσωπα να λαμβάνουν Αποδεικτικό Ασφαλιστικής Ενημερότητας αυτόματα, χωρίς περαιτέρω γραφειοκρατικές διαδικασίες και αναμονή. https://www.efka.gov.gr/el/apodeiktiko-asphalistikes-enemerotetas
•Βεβαίωση Απογραφής: όλοι οι ασφαλισμένοι μπορούν να λάβουν άμεσα την εν λόγω βεβαίωση αποφεύγοντας την προσέλευση και τον συνωστισμό σε φυσικά υποκαταστήματα. https://www.efka.gov.gr/el/bebaiose-apographes
•Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες ΚΕ.Π.Α.. Τα ΑΜΕΑ μπορούν πλέον να υποβάλουν ηλεκτρονικά Αίτημα Αξιολόγησης για Πιστοποίηση Αναπηρίας, να παρακολουθούν την πορεία του αιτήματος τους, να ενημερώνονται για την ημερομηνία εξέτασης τους από την αρμόδια Υγειονομική Επιτροπή καθώς και για το αποτέλεσμα Γνωστοποίησης Αναπηρίας, να υποβάλλουν ενστάσεις κ.ά. https://www.efka.gov.gr/el/elektronikes-yperesies-kepa
•Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (Κ.Ε.Α.Ο.): οι οφειλέτες μπορούν να διαχειριστούν ηλεκτρονικά τα θέματα που αφορούν τις οφειλές τους: να πληροφορηθούν για το σύνολο των βεβαιωμένων οφειλών, να εξετάσουν εναλλακτικά σενάρια ρύθμισης, να ρυθμίσουν τις οφειλές τους μέσω διαδικτύου κ.α. https://www.efka.gov.gr/el/elektronikes-yperesies/elektronikes-yperesies-keao
Για τους μισθωτούς ασφαλισμένους, οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες περιλαμβάνουν επιπλέον:
• Ατομικός Λογαριασμός Ασφάλισης: όλοι οι ασφαλισμένοι μπορούν να έχουν άμεση πρόσβαση στα ατομικά τους στοιχεία ασφάλισης, τα οποία συνθέτουν την ασφαλιστική τους ιστορία και θεμελιώνουν τα δικαιώματα για τη χορήγηση παροχών. https://www.efka.gov.gr/el/atomikos-logariasmos-asphalises
•Ηλεκτρονική Αίτηση Επιδόματος Ασθένειας: πλέον οι ασφαλισμένοι μπορούν να υποβάλλουν τις σχετικές αιτήσεις ηλεκτρονικά, με χρήση των προσωπικών τους κωδικών TAXISNET, χωρίς ταλαιπωρία και άσκοπες μετακινήσεις. https://www.efka.gov.gr/el/epidoma
•Ηλεκτρονική Υπηρεσία Πληρωμής Εξόδων Κηδείας: μέσω της υπηρεσίας αυτής είναι πλέον δυνατή η πληρωμή εντός 15 ημερών των εξόδων κηδείας, διαδικασία που απαιτούσε μήνες ή και χρόνια για να ολοκληρωθεί μέχρι πρότινος. https://www.efka.gov.gr/el/elektronike-yperesia-pleromes-exodon-kedeias
•Βεβαίωση Προϋπηρεσίας: Οι μισθωτοί μπορούν πλέον άμεσα να λάβουν ηλεκτρονική βεβαίωση προϋπηρεσίας για να την χρησιμοποιήσουν σε υπηρεσίες του Δημοσίου χωρίς να χρειαστεί να μεταβούν σε κάποια από τις οργανικές μονάδες του φορέα. https://www.efka.gov.gr/el/bebaiose-proyperesias
Για τους μη μισθωτούς ασφαλισμένους παρέχονται επιπρόσθετα οι εξής υπηρεσίες:
Επιλογή Ασφαλιστικής Κατηγορίας Κύριας Ασφάλισης Επικουρικής Ασφάλισης και Εφάπαξ Παροχών από 1/1/2021
Έναρξη/Μεταβολή/Λήξη Ασφάλισης
Βεβαίωση Εισφορών για φορολογική χρήση
Εισφορές Μη Μισθωτών
Ρύθμιση οφειλών προς ΕΦΚΑ για ελεύθερους επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενους και αγρότες Ν.4611/2019
Αίτηση για Αμφισβήτηση οφειλής Ν.4554/2018
Υπηρεσία αποδοχής συμβάσεων παρ. 9 άρθρου 39 Ν. 4387/2016 (ΔΠΥ)
Δήλωση Παράλληλης Μισθωτής Απασχόλησης
Εισφορές Εργατών Γης
Για όσες συναλλαγές δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν ηλεκτρονικά, παρέχεται μέσω της πλατφόρμας η δυνατότητα για προγραμματισμό ραντεβού στα φυσικά υποκαταστήματα του e-ΕΦΚΑ (https://www.efka.gov.gr/el/e-ephka-elektroniko-aitema-exypereteses-kleisimo-ranteboy). Το κλείσιμο του ραντεβού γίνεται εξ ολοκλήρου ηλεκτρονικά, προσφέροντας στους ασφαλισμένους καλύτερη εξυπηρέτηση, καθώς αποφεύγουν πολύωρες αναμονές και συνωστισμό.
Η νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα https://www.efka.gov.gr συμπληρώνει μια ευρύτερη σειρά δράσεων, με στόχο την αναβάθμιση της εξυπηρέτησης των πολιτών από τον e- Ε.Φ.Κ.Α.. Σε αυτές περιλαμβάνονται η λειτουργία του νέου, ενιαίου τηλεφωνικού κέντρου 1555 που λειτουργεί χωρίς χρέωση σε 24ωρη βάση, η νέα υπηρεσία myEFKAlive για τη διευκόλυνση των κατοίκων των νησιωτικών περιοχών, η αύξηση του αριθμού των υπηρεσιών που παρέχονται μέσω των ΚΕΠ κ.ά.
Ο e – Ε.Φ.Κ.Α. δημιουργήθηκε για να υπηρετήσει μια εξαιρετικά απαιτητική αποστολή, ξεπερνώντας μεγάλα διοικητικά εμπόδια και δυσλειτουργίες του παρελθόντος. Παρά τις δυσκολίες, συνεχίζει να λειτουργεί με επίκεντρο τον πολίτη, να αξιοποιεί νέες τεχνολογίες και να βελτιώνει σταθερά το επίπεδο των υπηρεσιών του.