Τη διερεύνηση κακουργηματικού χαρακτήρα αδικημάτων, όπως αυτού της απιστίας σε συνδυασμό με τις επιβαρυντικές διατάξεις του ν. 1608/50 περί καταχραστών του Δημοσίου, ζήτησε σήμερα από την Εισαγγελία Πρωτοδικών της Αθήνας ο απόστρατος πλωτάρχης, Παναγιώτης Σταμάτης, για την πρόταση για την 20ετή μίσθωση-σύμβαση παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Στην μηνυτήρια αναφορά που κατέθεσε ο κ. Σταμάτης υποστηρίζει πως η εν λόγω πρόταση για το Ελευθέριος Βενιζέλος θα ζημίωνε το Ελληνικό Δημόσιο 740 εκ. ευρώ εάν τελικά δεν επενέβαινε η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Σύμφωνα με την μηνυτήρια αναφορά, προκύπτει «σαφώς και ανενδοιάστως, πως με υπερβολικά χαμηλή προσφορά θα εδίδετο 20ετής παράταση στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, προφανώς λόγω λανθασμένων εκτιμήσεων και προβληματικών εισηγήσεων ή παραλείψεων των τεχνικών συμβούλων, των υπαλλήλων του ΤΑΙΠΕΔ, που αποτίμησαν λανθασμένα την αξία του αεροδρομίου καθώς το τελικό τίμημα είναι υπερδιπλάσιο του αρχικού και εάν δεν παρενέβαινε η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, θα δίναμε το αεροδρόμιο «κοψοχρονιά»».
Αναλυτικότερα, αναφέρεται, μεταξύ των άλλων, στην μήνυση για το Ελευθέριος Βενιζέλος
«Στις αρχές Ιουνίου 2017 έγινε αποδεκτή από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ η «βελτιωμένη» προσφορά της εταιρείας Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, ύψους 600 εκατομμυρίων ευρώ, για επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» κατά 20 έτη, δηλαδή έως το 2046. Το καθαρό έσοδο για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων ανέρχεται σε 483,87 εκατ. ευρώ, το τίμημα της 20ετούς παράτασης ανέρχεται σε 600 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ), από το οποίο το 52,97% θα καταβληθεί μέσα στον Δεκέμβριο 2017 και το υπόλοιπο σε ένα χρόνο.
1,115 δισ. ευρώ για… 20 χρόνια ακόμα «Ελευθέριος Βενιζέλος»
Τη συμφωνία υπέγραψαν ο Ευκλείδης Τσακαλώτος, που εκπροσώπησε το Δημόσιο, οι πρόεδροι του ΤΑΙΠΕΔ Λίλα Τσιτσογιαννοπούλου και του Αερολιμένα Αθηνών Δημήτρης Δημητρίου, τις 30 Σεπτεμβρίου 2017. Το κείμενο της συμφωνίας, είχε εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και είχε εξασφαλιστεί η συναίνεση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) που έχει δανειοδοτήσει το έργο. Η συμφωνία σκόνταψε όταν την υπέβαλαν για έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Για 9 μήνες το σχέδιο της συμφωνίας παρέμεινε «κολλημένο» στην Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp), καθώς έπρεπε να δοθούν από το ΤΑΙΠΕΔ επαρκείς απαντήσεις.
Η παράταση της σύμβασης και η αρχική πρόταση της εταιρείας «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών» που είχε εγκριθεί από το ΤΑΙΠΕΔ, είχε μπει για τα καλά στο στόχαστρο της Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Κομισιόν, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εκφράζει σοβαρές αντιρρήσεις για το τίμημα.
Τα στελέχη της Επιτροπής θεωρούσαν πως το ποσό της αρχικής συμφωνίας (600 εκατ. ευρώ) ήταν ιδιαίτερα χαμηλό, δεδομένου πως τα μεγέθη της οικονομίας έχουν βελτιωθεί αισθητά το τελευταίο διάστημα, αλλά και συγκρίνοντας το τίμημα από την ιδιωτικοποίηση αεροδρομίων στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Εκ των ως άνω προκύπτει χωρίς οποιαδήποτε αμφιβολία, ότι εάν δεν επενέβαινε η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το Ελληνικό δημόσιο θα είχε ζημία (1,34 δις ευρώ μείον 600 εκατ. ευρώ) = 740 εκατ. ευρώ».