Τα τέσσερα υποβρύχια Type 214, γνωστά κι ως «κλάσης Παπανικολής», που διαθέτει το Πολεμικό Ναυτικό (ΠΝ) συν τα δυο εκσυγχρονισμένα, Ωκεανός και Πιπίνος, αποτελούν τον μεγαλύτερο εφιάλτη του τουρκικού πολεμικού ναυτικού.
Τα τέσσερα «κλάσης Παπανικολής», είναι τα πιο σύγχρονα συμβατικά υποβρύχια στον κόσμο και τα καλύτερα που διαθέτει ναυτική δύναμη στο ΝΑΤΟ.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Στο πλαίσιο του προγράμματος εκσυγχρονισμού Neptune-II, το «Ωκεανός» – όπως και το «Πιπίνος» – απέκτησε νέα συστήματα πλοήγησης, μείωσης θορύβου, καθώς και νέο σόναρ και ραντάρ. Φέρει το οπλικό σύστημα ISUS, τορπίλες και κατευθυνόμενα βλήματα Sub Harpoon.
Κι αν σε ορισμένους δημιουργείται η εντύπωση ότι η λέξη «εφιάλτης» που αναφέρεται στον τίτλο είναι δημοσιογραφική υπερβολή, δεν έχουν παρά να ανατρέξουν στις κριτικές των ΝΑΤΟϊκών επιτελών στη μεγάλη Συμμαχική άσκηση υποβρυχίων με την επωνυμία “Dynamic Manta 2016”, οι οποίο βάφτισαν «υποβρύχιο-φάντασμα», “The Ghost Submarine”, το υποβρύχιο «ΠΙΠΙΝΟΣ» (S-121), Type-214AIP, κλάσεως «Παπανικολής». Κατάφερε να βυθίσει δύο φορές ένα πυρηνοκίνητο βρετανικό υποβρύχιο, ναυπήγησης του 2012, εξαπολύοντας ισάριθμες βολές τορπίλης χωρίς να γίνει αντιληπτό από τους Βρετανούς συναδέλφους τους.
Οι Τούρκοι αυτή τη στιγμή τρέχουν…. Και σύντομα θα είναι σε θέση να φτάσουν την ελληνική απειλή. Πόσο σύντομα, όμως και σε ποιο βαθμό;
Τα Type 214 είναι γερμανικής κατασκευής και ήταν τα πρώτα αυτού του τύπου, που ναυπηγήθηκαν σ’ όλο τον κόσμο. Οι Γερμανοί είχαν από την αρχή προειδοποιήσει ότι πρόκειται για μοντέλο που δεν έχει δοκιμαστεί πουθενά στον κόσμο. Θυμίζουμε τα ρεπορτάζ εποχή που έκαναν λόγο ότι έγερναν. Ένα ζήτημα που λύθηκε από το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, το οποίο βρήκε λύσεις και τα εξέλιξε και για τον λόγο αυτό άλλωστε η Ελλάδα εισπράττει ακόμη και σήμερα royalties από κάθε νέα πώληση υποβρυχίου αντίστοιχου τύπου. Μόνο που τότε κανείς δεν σκέφτηκε να υπογράψει όρο με την Γερμανία να μην έχει δικαίωμα ναυπήγησης του ίδιου τύπου υποβρυχίου στην Τουρκία.
Οι Γερμανοί, λοιπόν, παραχώρησαν στην γείτονα – και με πολύ μικρότερο τίμημα απ’ ό,τι στην Ελλάδα, που πλήρωσε αδρά για την εξέλιξή τους – το δικαίωμα ναυπήγησης υποβρυχίων ιδίου τύπου. Οι Τούρκοι ισχυρίζονται ότι μες στο 2020 θα ρίξουν στο νερό το πρώτο από τα συνολικά έξι «κλάσης Reis», Type 214.
Πόσο σύντομα θα μπορέσουν να εξουδετερώσουν την ελληνική απειλή; Η απάντηση από τους καλά γνωρίζοντες είναι ότι ίσως ποτέ Κι αυτό διότι οι Έλληνες ναυτικοί ήδη γνωρίζουν πολύ καλά την συμπεριφορά και τις δυνατότητες του υποβρυχίου. Έχουν πραγματοποιήσει πολλές αποστολές, έχουν εκπαιδευτεί σε τέτοιο βαθμό που πλέον έχουν μπει σε ασκήσεις τακτικής… άλλου επιπέδου.
Όταν η Τουρκία αρχίζει να βγάζει το πρώτο της σύγχρονο υποβρύχιο στο Αιγαίο θα έχει να αντιμετωπίσει έναν επιπλέον διπλό εφιάλτη. Ο πρώτος είναι οι τορπίλες βαρέως τύπου και τα αντίμετρα, που πλέον εγκρίθηκαν από την Βουλή κατόπιν σχετικής εισήγησης του υπουργού, Νίκου Παναγιωτόπουλου.
Κι έρχεται και δεύτερο ισχυρό πλήγμα. Η προμήθεια των ελικοπτέρων Romeo, με αυξημένες ικανότητες στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο.
Αυτά συνεπάγονται ότι οι «αθόρυβοι εφιάλτες» του Αιγαίου θα συνεχίζουν να στοιχειώνουν τα όνειρα των Τούρκων ναυάρχων για πολλά χρόνια ακόμη περί ενδεχόμενης ναυτικής υπεροχής. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι ΝΑΤΟ και US NAVY θεωρούν τον ελληνικό υποβρύχιο στόλο και το προσωπικό του, ως ένα από τα καλύτερα στην Μεσόγειο.
ΑΝ ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΑΥΤΑ , ΘΑ ΕΙΧΑΝΕ ΦΤΑΣΗ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ , ΜΟΛΙΣ ΤΑ ΣΚΕΦΤΟΝΤΑΙ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΝ ΝΑ ΚΟΙΜΙΘΟΥΝ Η ΤΟΥΡΚΟΜΟΓΓΟΛΟΙ & ΥΠΑΡΧΟΥΝΕ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΟΠΛΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΤΑ ΞΕΡΟΥΝ ΧΤΥΠΑΝΕ ΚΑΤΕΥΘΥΑΝ ΑΝΓΚΥΡΑ & ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΜΕΓΑΛΕΣ ΠΟΛΗΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝΕ & ΤΟ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝΕ ΑΛΛΑ…