Το πλάνο για την ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών και τη θωράκιση επιβατών και εργαζόμενων από τον κορωνοϊό παρουσίασε στη Βουλή ο υφ. Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης.
Ο κ. Κεφαλογιάννης αποκάλυψε ότι στο δυναμικό των αστικών συγκοινωνιών θα προστεθούν πάνω από 1.200 νέοι εργαζόμενοι, και πλήθος σύγχρονων λεωφορείων.
Συγκεκριμένα, προγραμματίζεται η προμήθεια 300 λεωφορείων, ηλικίας έως 10 ετών, με leasing, ενώ στο «στόλο» της ΟΣΥ θα προστεθούν και πάνω από 200 λεωφορεία που θα διατεθούν μέσω σύμπραξης με τα ΚΤΕΛ.
Το τρίτο σκέλος της ΠΝΠ για τις αστικές συγκοινωνίες αφορά τη δοκιμαστική λειτουργία νέων τεχνολογιών, όπως τα ηλεκτρικά λεωφορεία.
Το σχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες
Η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου με τον τίτλο «Εκτακτα μέτρα για την ενίσχυση των Αστικών Συγκοινωνιών» εισήχθη σήμερα προς κύρωση στη Βουλή. Κατά την ομιλία του στη Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων, ο υφ. Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης τόνισε πως «η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που καταθέτουμε σήμερα προς κύρωση περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, έκτακτα μέτρα για την ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών. Οι ρυθμίσεις αυτές είναι επιβεβλημένες για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών που προκλήθηκαν από την εκδήλωση της πανδημίας του νέου κορωνοϊού COVID – 19. Είναι μέτρα αναγκαία για την άμβλυνση των συνεπειών που προκαλεί ο συνωστισμός στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, με σκοπό να καταστεί όσο το δυνατόν ασφαλέστερη η μετακίνηση των επιβατών και να αποτραπεί η εξάπλωση της πανδημίας. Αυτό άλλωστε είναι και το πνεύμα και των οδηγιών του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ).»
Οπως τόνισε ο κ. Κεφαλογιάννης, πρόκειται για το δεύτερο πακέτο μέτρων που λαμβάνει η κυβέρνηση για την προστασία του επιβατικού κοινού. Η πρώτη δέσμη μέτρων προέβλεπε τα εξής:
• Δημιουργία του θεσμού του βοηθού επιβάτη για την ενημέρωση του επιβατικού κοινού.
• Καθιερώθηκε ως υποχρεωτική η χρήση μάσκας σε επιβάτες και προσωπικό και προβλέφθηκαν κυρώσεις σε όσους δεν συμμορφώνονται με τα μέτρα του ΕΟΔΥ.
• Καθημερινές απολυμάνσεις στους χώρους και τα οχήματα των μέσων μεταφοράς.
• Τοποθετήθηκαν προστατευτικά στη θέση του οδηγού και σημάνσεις στις θέσεις των επιβατών.
• Ενισχύθηκαν, κατά περίπτωση, γραμμές όπου παρατηρείται υψηλότερη επιβατική κίνηση.
• Αλλαξε ώρα προσέλευσης των εργαζόμενων στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα για να αποφύγουμε τη μαζική προσέλευση κατά τις ώρες αιχμής.
1.000 λεωφορεία και τρόλεϊ το «ταβάνι» για την Αθήνα
Ο υφυπουργός υποστήριξε ότι «είναι, ίσως, εκ των πραγμάτων αδύνατο να αποφευχθεί κάθε συνωστισμός και να τηρηθούν στο ακέραιο όλες οι συστάσεις των ειδικών, όπως για παράδειγμα η τήρηση των ιδανικών αποστάσεων μεταξύ των επιβατών στα ΜΜΜ. Και ο λόγος, όπως προανέφερα, είναι ότι υπάρχει ανώτατο όριο στο δυναμικό των μέσων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν και στο διαθέσιμο προσωπικό.»
Οπως είπε, «η αλήθεια, λοιπόν, είναι πως ανεξαρτήτως πανδημίας, στην Αθήνα, τα 1.000 οχήματα περίπου είναι ο μέγιστος επιχειρησιακός αριθμός που μπορεί να αξιοποιηθεί σήμερα από τον ΟΑΣΑ. Τόσα είναι τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ που μπορούν να πάρουν μπρος και τόσοι είναι οι οδηγοί που υπάρχουν για να βγουν τα δρομολόγια.»
«Η Θεσσαλονίκη έχει ανάγκη από 500 λεωφορεία»
Στη συνέχεια, ο Γιάννης Κεφαλογιάννης επισήμανε ότι «πέρυσι το καλοκαίρι που αναλάβαμε μαζί με τον Υπουργό κ. Κώστα Καραμανλή, οι αστικές συγκοινωνίες στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη ήταν στο όριο της διάλυσης. Ο διαγωνισμός για νέα λεωφορεία που είχε προκηρύξει αιφνιδιαστικά η προηγούμενη κυβέρνηση ακυρώθηκε, όχι από εμάς, αλλά από την Αρχή Προδικαστικών Προσφυγών, λόγω προχειρότητας.»
Επιπλέον, συνέχισε, «στα Μέσα Σταθερής Τροχιάς καταφέραμε και τρέξαμε προγράμματα συντήρησης και είχαμε πετύχει συχνότητες 4.5 λεπτών στο Μετρό και κάτω από 6 λεπτά στον Ηλεκτρικό, λίγο πριν από την πανδημία. Και αυτό είναι ότι καλύτερο μπορεί να γίνει με δεδομένο ότι πέρασαν πολλά χρόνια χωρίς να γίνει αναβάθμιση των συρμών και προσλήψεις στις ειδικότητες πεδίου, όπως οι οδηγοί.»
Κατά τον υφυπουργό, «στη Θεσσαλονίκη τον Ιούλιο του 2019 κυκλοφορούσαν 213 λεωφορεία, ενώ η πόλη έχει ανάγκη από 500. Χωρίς υπερβολή, η ζημιά που έκανε η προηγούμενη κυβέρνηση στον ΟΑΣΘ μπορεί να γίνει αντικείμενο μελέτης αρνητικού επιτεύγματος.»