Δεν πέρασε ούτε μία εβδομάδα από την τελευταία τραγωδία στην άσφαλτο που συγκλόνισε την Κρήτη, την Κυριακή 3 Ιουλίου, όταν σε επαρχιακό δρόμο των Χανίων ένας 23χρονος που οδηγούσε χωρίς δίπλωμα και μια 15χρονη συνεπιβάτης έχασαν τη ζωή τους έπειτα από σφοδρή σύγκρουση με αγροτικό όχημα, και τα ξημερώματα της Παρασκευής ακόμα ένας νέος άνθρωπος, ένας 33χρονος οδηγός μηχανής που κατευθυνόταν από το Σφακάκι προς το Ρέθυμνο, καρφώθηκε σε κολόνα φωτισμού με αποτέλεσμα να ξεψυχήσει προτού προλάβουν οι γιατροί να του παράσχουν οποιαδήποτε βοήθεια.
Είχε προηγηθεί ακόμα ένα τροχαίο στα Χανιά, το πρωί της Πέμπτης 7 Ιουλίου, μεταξύ μιας μηχανής και ενός ΙΧ, με απολογισμό τρεις τραυματίες οι οποίοι μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο, με τον έναν να νοσηλεύεται σε σοβαρή κατάσταση. Ιδια εικόνα και σε άλλα μέρη της χώρας όπου σημειώνονται θανατηφόρα τροχαία καθημερινά (Κηφισός 8/7, Νέα Φιλαδέλφεια 8/7, Πάτρα 8/7) βυθίζοντας στο πένθος οικογένειες ή και ολόκληρες τοπικές κοινωνίες.
Για την τραγική αυτή πραγματικότητα μιλάει στα «ΝΕΑ» ο δήμαρχος Χανίων, Παναγιώτης Σημανδηράκης, χαρακτηρίζοντάς την έναν «ακήρυχτο πόλεμο», καθώς από την αρχή του 2022, μόνο στην Κρήτη, έχουν χάσει τη ζωή τους από τροχαία τουλάχιστον 28 άνθρωποι, σχεδόν ένα μικρό χωριό.
«Τρεις είναι οι βασικοί λόγοι που τα τροχαία ατυχήματα και ιδιαίτερα τα δυστυχήματα είναι υψηλά σε αριθμό στην Κρήτη συνολικά και ειδικότερα στα Χανιά» αναφέρει ο δήμαρχος Χανίων σε μια προσπάθεια να φωτίσει τα αίτια πίσω από τα δραματικά στατιστικά.
Η νοοτροπία
«Το πρώτο έχει να κάνει με τη νοοτροπία που επικρατεί πολλές φορές από ανθρώπους που δεν συμμορφώνονται με τον ΚΟΚ και δεν δείχνουν γενικότερα συνέπεια και επίγνωση της ευθύνης που οφείλει να έχει ο οδηγός. Το δεύτερο έχει να κάνει, προφανώς, με το κομμάτι των υποδομών, ιδιαίτερα για τα ατυχήματα που γίνονται στον βόρειο οδικό άξονα, τα χαρακτηριστικά του οποίου είναι ιδιαίτερα επιβαρυντικά, γεγονός που επιτάσσει ακόμα πιο έντονα την ολοκλήρωση των διαδικασιών ώστε να έχουμε ένα σύγχρονο και ασφαλές δίκτυο, ταυτόχρονα με την αναβάθμιση συνολικά του οδικού δικτύου της Κρήτης που έχει μείνει πάρα πολύ πίσω. Και το τρίτο σχετίζεται με την αστυνόμευση, με τη δυνατότητα δηλαδή της Τροχαίας – με την οποία έχουμε άριστη συνεργασία – να μπορεί να αντεπεξέλθει στον τεράστιο όγκο δουλειάς. Ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες, φαντάζει σχεδόν αδύνατον να μπορέσει η Τροχαία να παρακολουθήσει όλες αυτές τις χιλιάδες των επισκεπτών που πενταπλασιάζουν τον πληθυσμό της Κρήτης. Αν θέλουμε να ελέγχουμε όλους αυτούς που λειτουργούν και οδηγούν με παραβατικό τρόπο, τότε χρειάζεται περαιτέρω ενίσχυση σε ανθρώπινο δυναμικό».
Τα σεμινάρια οδικής ασφάλειας που διοργανώνει κατά καιρούς ο Δήμος Χανίων, σε συνεργασία με τοπικούς φορείς και συλλόγους, στα οποία αναδεικνύεται η πραγματική διάσταση του κινδύνου, με προσομοιώσεις ατυχημάτων και παρουσίαση περιστατικών οδήγησης με υπερβολική ταχύτητα, υπό την επήρεια αλκοόλ, χωρίς ζώνη ή κράνος, δεν είναι αρκετά από μόνα τους, όπως διαπιστώνει ο δήμαρχος, για να λύσουν το συνολικό πρόβλημα.
Οι υποδομές
«Γνωρίζω ότι τα στατιστικά εδώ είναι ιδιαίτερα υψηλά. Είναι κυριολεκτικά ένας ακήρυχτος πόλεμος. Ενα μεγάλο ποσοστό των δυστυχημάτων γίνεται στον βόρειο οδικό άξονα, που είναι και η βασική έλλειψη στην υποδομή στην Κρήτη, αλλά και αλλού. Σίγουρα η αστυνόμευση θα βοηθήσει αλλά δεν είναι εκεί η αιτία του προβλήματος. Η αιτία του προβλήματος έχει να κάνει με την οδική εκπαίδευση και την αντίληψη που διαμορφώνουν οι νέοι οδηγοί» εξηγεί ο Π. Σημανδηράκης, δίνοντας μια εικόνα, όσον αφορά την ισχύουσα κατάσταση στον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης, πραγματικά ζοφερή.
«Ο ΒΟΑΚ δεν μπορεί να αντέξει τον κυκλοφοριακό φόρτο των θερινών μηνών. Η απουσία διαζώματος και διαχωριστικού σχεδόν στο σύνολο του άξονα, οι μεγάλες ταχύτητες που αναπτύσσονται και η κοινή κίνηση βαρέων οχημάτων και ΙΧ είναι παράγοντες που διαμορφώνουν μια πολύ επικίνδυνη συνθήκη. Ο ΒΟΑΚ είναι ο τελευταίος μεγάλος οδικός άξονας της χώρας που βρίσκεται σε αυτό το χάλι. Πρέπει να προχωρήσουμε άμεσα ώστε τουλάχιστον να μη θρηνούμε ζωές σε αυτό το κομμάτι» λέει ο δήμαρχος Χανίων και συμπληρώνει:
«Αν δει κάποιος τα στατιστικά των κεντρικών αρτηριών της Ελλάδας και τα συγκρίνει με αυτά του ΒΟΑΚ, θα καταλάβει. Αρκετές μελέτες δείχνουν ότι στα κλειστά τμήματα των αυτοκινητοδρόμων της ηπειρωτικής Ελλάδας τα δυστυχήματα είναι ελάχιστα, εν αντιθέσει με αυτό που συμβαίνει στον ΒΟΑΚ».
δικαιολογούν λέει δημιουργία γραμμής τραίνου , είναι αμερικανικό προάστειο που το πουλάει η Αμερική στην Τουρκία και λειτουργάει ως κόμβος διακίνησης , πετρελαίου και όπλων ….. νομιμα ρεεεε
Ο δήμαρχος δεν αναφέρει την έλειψη από τα νήπια, κυκλοφοριακής αγωγής και την ανατροφή των Κρητικών με την νοοτροπία του “παληκαρά”, ( διότι παληκάρια δεν είναι ) που πίνει ρακές και οπλοφορεί.
Και επί τη ευκαιρία θα ήθελα να επισημάνω, ότι θα πρέπει να επιβάλλεται ή γνώση των σημάτων της κυκλοφορίας και στους χρήστες ποδηλάτων και πατινιών, από την στιγμή που κινούνται στο οδόστρωμα.