Καθεστώς ξηρασίας στα υγρά καύσιμα έχει προκαλέσει στη Γαλλία η απεργία των εργαζομένων στα διυλιστήρια, οι οποίοι ζητούν τις τελευταίες ημέρες αύξηση των αποδοχών τους, προκαλώντας χάος στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Μπροστά στην έκρυθμη κατάσταση και με τις κινητοποιήσεις να μεταφέρονται στους γαλλικούς δρόμους, σε κινήσεις εκτόνωσης της κατάστασης προέβη η γαλλική κυβέρνηση, σε μια προσπάθεια να ανακτήσει τον έλεγχο, την ώρα που ρήγμα εμφανίστηκε για πρώτη φορά χθες στην κοινή, μέχρι πρότινος, διεκδικητική γραμμή των εργατικών συνδικάτων.
Κάπως βελτιωμένη, ωστόσο, υπήρξε η εικόνα χθες κατά το Ελιζέ, μετά την επίταξη εργαζομένων στο διυλιστήριο της Esso-ExxonMobil στη Νορμανδία, την περασμένη Τετάρτη, για να ακολουθήσει την επομένη η αναστολή των κινητοποιήσεων στη συγκεκριμένη μονάδα.
Πρωτοβουλίες ανέλαβε, από πλευράς της, τα τελευταία εικοσιτετράωρα και η διοίκηση της Total Energie, καταφέρνοντας να διαρρήξει με τις αντιπροτάσεις το αρραγές απεργιακό μέτωπο. Διαχωρίζοντας τη στάση της, η Γενική Εργατική Συνομοσπονδία (CGT), δηλαδή η ισχυρότερη, συνδικαλιστική οργάνωση, απέρριψε τις αντιπροτάσεις της εταιρίας και αποχώρησε από το τραπέζι του διαλόγου, εν αντιθέσει με τα σωματεία CFDT και CFE-CGC, τα οποία ήρθαν τελικά σε συμφωνία με τη διοίκηση. Το περιεχόμενο της συμφωνίας αφορά στην αύξηση μισθών κατά 7% και ένα εφάπαξ μπόνους στους εργαζόμενους που θα κυμαίνεται από 3.000 έως 6.000 ευρώ. Σημειωτέον ότι στην αρχική πρόταση της TotalEnergies περιλαμβανόταν αύξηση 6%.
Νωρίτερα, η γαλλική κυβέρνηση είχε απευθύνει έκκληση προς την εταιρεία, προκειμένου να δοθεί λύση αναφορικά με τις αυξήσεις στους μισθούς των εργαζομένων, μολονότι η Γενική Εργατική Συνομοσπονδία CGT επιμένει σταθερά σε αύξηση μισθών κατά 10%.
Εκπρόσωποι της Συνομοσπονδίας επικαλούνται τα «τεράστια κέρδη» των βιομηχανικών κολοσσών, όπως η Total και η Exxon, για να αιτιολογήσουν την πάγια θέση τους για διψήφια αύξηση της τάξης του 10%, με δεδομένη την έκρηξη του κόστους ζωής στη Γαλλία, λόγω του κύματος ακρίβειας και του υψηλού πληθωρισμού.
Η αλλαγή γραμμής πλεύσης από τα συνδικάτα CFDT και CFE-CGC αντίστοιχα, εκτιμάται ότι θα δρομολογήσει εξελίξεις εξομάλυνσης της κατάστασης, ενώ δεν αποκλείεται η γαλλική κυβέρνηση να προχωρήσει στη λήψη σκληρότερων μέτρων, με αφετηρία την επίταξη εργαζομένων στο διυλιστήριο της Δουνκέρης.
Μη πείτε ότι δε σας είχα ειδοποιήσει.