Ετοιμάζει νέο ενεργειακό σοκ η Ρωσία

Κοινοποίηση:
ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Ο λόγος για τον οποίο το πετρέλαιο διαπραγματευόταν πάνω από τα 100 δολάρια για μεγάλο μέρος του 2022, οφείλεται στους φόβους ότι θα αποσυρόταν ουσιαστικά από τις παγκόσμιες αγορές ως αποτέλεσμα των δυτικών κυρώσεων, μειώνοντας την παγκόσμια προσφορά πετρελαίου κατά εκατομμύρια βαρέλια κάθε μέρα.
Αν και αυτό δεν αποδείχθηκε το περασμένο έτος, κάθε μέρα που περνάει πλησιάζουμε όλο και πιο κοντά στο να δοκιμάσουμε την αποφασιστικότητα των δυτικών ηγετών να καταστήσουν παράνομες τις πωλήσεις ρωσικού πετρελαίου άνω των 60 δολαρίων.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, την ώρα που οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου αρχίζουν να μειώνονται, η τιμή του ρωσικού πετρελαίου σε ένα από τα δυτικά λιμάνια είναι η πιο κοντινή στο ανώτατο όριο τιμών που έχει τεθεί από την Ομάδα των Επτά (G7) από τότε που τέθηκαν σε ισχύ τα μέτρα στα τέλη του περασμένου έτους.

Το εμπόριο του Urals

Το αργό πετρέλαιο Urals στο λιμάνι του Νοβοροσίσκ στη Μαύρη Θάλασσα αυξήθηκε στα 60 δολάρια, σύμφωνα με τα στοιχεία της Argus Media (οι εκτιμήσεις του οργανισμού τιμολόγησης είναι σημαντικές για τον καθορισμό των μελλοντικών ανώτατων ορίων).
Τα στοιχεία της Argus είναι κεντρικής σημασίας για το ανώτατο όριο τιμών.
Τα Urals στο λιμάνι Πριμόρσκ της Βαλτικής Θάλασσας κέρδισαν επίσης, σημειώνοντας ράλι στα 59,38 δολάρια, σύμφωνα με τα στοιχεία της Argus.
Ο κύριος λόγος για την άνοδο της τιμής – και τις χαμηλότερες ρωσικές θαλάσσιες εξαγωγές – ήταν οι σημαντικά μειωμένες μεταφορές από τα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας.
Από τότε που τέθηκαν σε ισχύ οι κυρώσεις, το πετρέλαιο από τη Ρωσία διαπραγματεύεται σε μεγάλο βαθμό πάνω από το ανώτατο όριο τιμών – το οποίο εμποδίζει την πρόσβαση σε δυτικές υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένης της ασφάλισης – αλλά οι τιμές στη Δύση, η οποία εξυπηρετεί μη ασιατικές αγορές, δεν έχουν ακόμη φθάσει σε αυτό το επίπεδο, όπως δείχνουν τα στοιχεία της Argus.
Αυτό εν μέρει αντανακλά την τεράστια διαφορά μεταξύ της τιμής στα λιμάνια φόρτωσης και παράδοσης, η οποία πηγαίνει σχεδόν εξ ολοκλήρου στους μεσάζοντες.

Η επίδραση στον πληθωρισμό

Αμερικανοί αξιωματούχοι έχουν από καιρό υποστηρίξει ότι το ανώτατο όριο τιμών υπάρχει για να δώσει στους αγοραστές μόχλευση, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι, εάν η Ρωσία δεν μπορεί να μεταφέρει τα δικά της βαρέλια, δεν θα υπάρξει επακόλουθο σοκ στην προσφορά πετρελαίου.
Ωστόσο, η υπέρβαση των 60 δολαρίων για τα Ουράλια θα υποδηλώνει ότι η ικανότητα της Ρωσίας να παραδίδει ανεξάρτητα τα βαρέλια της αυξάνεται.
Εάν η τιμή του πετρελαίου συνεχίσει να αυξάνεται υψηλότερα, και με το Brent τώρα πάνω από τα 80 δολάρια και πλησιάζει τα υψηλά του έτους με τις περικοπές της προσφοράς του ΟΠΕΚ+ να αρχίζουν επιτέλους να επηρεάζουν ένα μεγάλο κομμάτι του ρωσικού πετρελαίου που ήταν προηγουμένως διαθέσιμο για αγορά από τα δυτικά έθνη πρόκειται να γίνει non grata, οδηγώντας σε μια άλλη βίαιη ανατιμολόγηση των παγκόσμιων αγορών ενέργειας και οδηγώντας σε μια εκτίναξη των τιμών, η οποία έρχεται στη χειρότερη δυνατή στιγμή: ακριβώς τη στιγμή που η αγορά είναι πεπεισμένη ότι η Fed κάνει hiking.
Μόνο που, λίγες ακόμη εβδομάδες με πετρέλαιο πάνω από τα 80 δολάρια και ο πληθωρισμός πρόκειται να επιστρέψει πάνω από το 5% σε χρόνο μηδέν.
Εάν η κορυφαία εξαγωγική ποιότητα της Ρωσίας ξεπεράσει το όριο των 60 δολαρίων, το Bloomberg σημειώνει ότι αυτό θα επιτρέψει στη Μόσχα να διεκδικήσει ένα είδος νίκης, δείχνοντας ότι η Ρωσία μπορεί να στείλει τα βαρέλια της σε αγοραστές σε όλο τον κόσμο χωρίς τη βοήθεια των δυτικών εταιρειών.
Το ανώτατο όριο τιμών επιτρέπει στο ρωσικό πετρέλαιο να μεταφέρεται με δυτικά πλοία και ασφάλιση μόνο εάν η τιμή του είναι κάτω από το όριο.

Οι σκιώδεις στόλοι

Αλλά ένας τεράστιος σκιώδης στόλος (κυρίως ινδικών και ελληνικών) δεξαμενόπλοιων έχει εμφανιστεί από τότε που οι κυρώσεις αυξήθηκαν πέρυσι, βοηθώντας στη μεταφορά του πετρελαίου της χώρας και την εργασία γύρω από το ανώτατο όριο.
Ωστόσο, σε μια πιθανή ανατροπή, χθες το Bloomberg ανέφερε ότι ο στόλος των δεξαμενόπλοιων που ξεπήδησε από το πουθενά για να κρατήσει το πετρέλαιο της Ρωσίας σε κίνηση έχει διαλυθεί ακόμη πιο γρήγορα από ό,τι εμφανίστηκε:
Ο “σκιώδης στόλος” των δεξαμενόπλοιων, ο οποίος δημιουργήθηκε για να εξασφαλίσει τη μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου, έχει συρρικνωθεί κατά δέκα φορές.
Η Gatik Ship Management με έδρα τη Βομβάη διαχειρίζεται πλέον έναν στόλο μόλις τεσσάρων πετρελαιοφόρων, σύμφωνα με την Equasis, μια διεθνή ναυτιλιακή βάση δεδομένων που δημιουργήθηκε για την προώθηση της ασφαλούς ναυτιλίας.
Πρόσφατα, τον Απρίλιο, είχε 42, έχοντας συγκεντρώσει τα περισσότερα από αυτά τα πλοία σε λιγότερο από ένα χρόνο.
Αυτή η εξέλιξη που θα καταστήσει πολύ πιο δύσκολη την παράδοση παράνομου ρωσικού πετρελαίου που διακινείται πάνω από το ανώτατο όριο τιμών.

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ: