Αμείωτος ο ρυθμός απάτης ανθρώπων μέσω των τραπεζικών λογαριασμών.
Πολύ υψηλά παραμένουν οι αριθμοί των περιστατικών ηλεκτρονικής απάτης από την έναρξη του νέου έτους, 2023, παρά το γεγονός ότι οι τράπεζες λαμβάνουν όλο και περισσότερα μέρα και πραγματοποιούν περισσότερες καμπάνιες ενημέρωσης.
Σταματημό δεν έχουν οι επιθέσεις των επιτήδειων μέσω e-mails, SMS και τηλεφώνου, οδηγώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο τα υποψήφια θύματα στην απώλεια μεγάλων, συχνά, χρηματικών ποσών. Στόχος των δραστών είναι να αποσπάσουν τους κωδικούς εισόδου στις υπηρεσίες ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking) ή/και τα πλήρη στοιχεία καρτών για να προχωρήσουν στη συνέχεια στην εκτέλεση απατηλών συναλλαγών.
Οι τράπεζες, βέβαια, κάνουν λόγο για δημιουργία στο αφανές διαδίκτυο δευτερογενούς αγοράς υποκλαπέντων στοιχείων. Και για να είναι αυτό πιο κατανοητό, τούτο σημαίνει ότι η απόπειρα για τη απάτη δεν είναι αναγκαίο να γίνει την στιγμή της υποκλοπής των απαραίτητων δεδομένων, αλλά και μετά από μέρες ή μήνες, από τρίτο κύκλωμα.
Μετά το άνοιγμα της πλατφόρμας των δηλώσεων για τα εισοδήματα του 2022, βρίσκεται σε πλήρη έξαρση, σύμφωνα με πληροφορίες, η απάτη με τις δήθεν επιστροφές φόρου από το δημόσιο.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα ένας πολίτη από τον λογαριασμό του οποίου «έκαναν φτερά» 25.000 ευρώ, διότι ο ίδιο δεν αντελήφθη τη συγκεκριμένη κομπίνα, και έτσι έδωσε ο ίδιος στους δράστες πρόσβαση στο e-banking του και επιβεβαίωσε τη συναλλαγή.
Πώς λειτουργεί το κόλπο
Η κομπίνα είναι καλά στημένη και έχει ως εξής: Μέσω e-mail που υποτίθεται προέρχεται από την εφορία, οι επιτήδειοι ενημερώνουν τα υποψήφια θύματα πως δικαιούνται να λάβουν ένα ποσό ως επιστροφή μετά την εκκαθάριση της δήλωσής τους.
Έτσι, του ζητείται, στο πλαίσιο αυτό, να κάνει «κλικ» σε σύνδεσμο για την αποστολή των απαραίτητων στοιχείων.
Αν βέβαια, γίνει αυτό το πρώτο λάθος, ο χρήστης θα μεταφερθεί σε μία ιστοσελίδα που έχει αναπροσομοιάσει με το e-banking κάποιας εκ των μεγάλων ελληνικών τραπεζών. Κατ’ αυτόν τον τρόπο ό,τι πληκτρολογείται στη συγκεκριμένη σελίδα αποτελεί ταυτόχρονα και άμεση γνώση των δραστών.
Άρα, οι δράστες έχουν λάβει όλα τα χρήσιμα στοιχεία και κωδικούς για να προκειμένου να εισέλθουν την ίδια στιγμή στο αληθινό e-banking και στη συνέχεια επιχειρούν να εκτελέσουν μία συναλλαγή.
Για να ολοκληρωθεί, ωστόσο, η απάτη το θύμα θα πρέπει να δώσει την επιβεβαίωσή του, είτε μέσω ειδοποίησης στο m-banking ή με την πληκτρολόγηση του κωδικού μίας χρήσης που λαμβάνει στο κινητό του τηλέφωνο. Εάν κάνει και αυτό το λάθος, η κλοπή ολοκληρώνεται.
Οι κλοπές, φυσικά, πραγματοποιούνται και με άλλου τύπου μηνύματα που τα οποία ενημερώνουν τους παραλήπτες για ένα δήθεν πρόβλημα με τραπεζικό τους προϊόν. Τέτοια προβλήματα είναι το πάγωμα λογαριασμών, το μπλοκάρισμα κάρτας, η επιβεβαίωση στοιχείων για λόγους ασφαλείας κ.α.
Χαρακτηριστικό είναι, δε, ότι σε όλες τις απόπειρες κλοπής τα μηνύματα που αποστέλλονται έχουν το χαρακτήρα του κατ΄ επείγοντος.
Και οι μεταφορικές στο «κόλπο»
Ένα άλλο κόλπο είναι αυτό με τις μεταφορικές. Συγκεκριμένα, μεγάλος αριθμός περιστατικών έχει καταγραφεί το τελευταίο διάστημα με SMS που προέρχονται δήθεν από εταιρείες ταχυμεταφορών.
Το μύνημα επιβεβαίωσης στο κινητό λέει καθαρά τι συναλλαγή θα γίνει, το ποσό κλπ, ούτε αυτό δεν βλέπουν;
Δεν το βλεπουν. Μονο τα facebook ξερουν να βλεπουν. Εμπιστευονται τα “smart-phone” τους για συναλλαγες ( οτι πιο αμυαλο αυτο). Και ενα διαστημα η Πειραιως ελεγε στους πελατες να χρησιμοποιησουν viber αντι για sms.
Δηλαδη εκει για να γλυτωνει η τραπεζα μερικα cents του ευρω προετρεπε τους χρηστες να εχουν viber !!!
Προς ολους: Μην εμπιστευεστε τιποτα σε smart-phone. Παρτε κλασικο κινητο παλαιου τυπου με σκετο sms και χωρις ιντερνετ. Δηλαδη μην κανετε e-banking απο κινητο, αλλα μονο απο υπολογιστη με καλο antivirus. Και μην αποθηκευετε τους κωδικους σας αυτοματα. Το browser σας να εχει ρυθμιστει να σβηνει cookies και προσωρινα αρχεια οταν το κλεινετε. Και αν θελετε smart-phone καντε το να λειτουργει μονο με wifi , οχι σαν τηλεφωνο.