Μια ηλιόλουστη ανοιξιάτικη μέρα στη γειτονιά Ανταμιγιάχ της Βαγδάτης, μια κόκκινη Mercedes του 1937 τράβηξε την προσοχή του κόσμου καθώς επιβράδυνε σε μια διασταύρωση, ωθώντας τους περαστικούς να βγάλουν selfies και αναμνηστικά βίντεο.
Ο ιδιοκτήτης της, ο Ιμάντ Αμπντουλάχ, ένας συνταξιούχος κρατικός υπάλληλος, μιλά με περηφάνια για τη μοναδική Mercedes του, η οποία είπε ότι έχει πνευματική αξία διότι τον κάνει να νοσταλγεί την ευτυχία των παλιών καλών ημερών στο Ιράκ.
Κάθε αυτοκίνητο αντίκα λέει μια ιστορία και το αυτοκίνητο του Αμπντουλάχ έχει ξεχωριστή φήμη στην Ανταμιγιάχ, επειδή χρονολογείται από την εποχή της μοναρχίας μεταξύ της δεκαετίας του 1920 και της δεκαετίας του 1950.
Ο Αμπντουλάχ είδε για πρώτη φορά τη Mercedes πριν από αρκετά χρόνια και έκανε ό,τι μπορούσε για να την αγοράσει, ξοδεύοντας στη συνέχεια πολλά από τα χρήματά του για την ανακατασκευή της.
Η αγορά vintage αυτοκινήτων στη Βαγδάτη γνωρίζει άνθηση τα τελευταία χρόνια, καθώς πολλοί Ιρακινοί πιστεύουν ότι αυτά τα οχήματα ξυπνούν μνήμες από τις ευτυχισμένες στιγμές που έζησαν στα νιάτα τους πριν από τις δεκαετίες του πολέμου και του χάους.
Οι τιμές των vintage αυτοκινήτων, γενικά, κυμαίνονται μεταξύ 15.000 και 60.000 δολαρίων, ανάλογα με τη μάρκα του αυτοκινήτου, την κατάσταση, τα χαρακτηριστικά και το πόσο σπάνιο είναι.
Ο Αμπντουλάχ αρνήθηκε πολλές προσφορές, συμπεριλαμβανομένης μιας από έναν λάτρη των παλαιών αυτοκινήτων που του πρόσφερε 50.000 δολάρια.
«Αυτό το αυτοκίνητο κατασκευάστηκε το 1937, μας θυμίζει τις παλιές καλές εποχές του περασμένου αιώνα, όταν η ζωή ήταν σταθερή, δεν υπήρχαν πόλεμοι, οι άνθρωποι ήταν απλοί και το Ιράκ προχωρούσε», είπε ο Αμπντουλάχ.
Ωστόσο, μετά από τρεις πολέμους που ξεκίνησαν τη δεκαετία του 1980 και 13 χρόνια οικονομικών κυρώσεων που ισοπέδωσαν την υποδομή του Ιράκ, η χώρα άρχισε να υποφέρει.
Ο Αμπντουλάχ, όπως πολλοί από τους λάτρεις των vintage αυτοκινήτων στη Βαγδάτη, απολαμβάνει να ζει με το πάθος να επιδεικνύει τα πολύτιμα αυτοκίνητά του, καθώς η κατάσταση ασφαλείας στη χώρα βελτιώνεται μετά την ήττα του «Ισλαμικού Κράτους». Δεκαετίες πολέμων και χάους ανάγκασαν πολλούς συλλέκτες vintage αυτοκινήτων να κρατήσουν τα αυτοκίνητά τους κρυμμένα.
Ο Ομάρ Μοχάμεντ, 35 ετών, έχει παρκάρει δύο κλασικά αυτοκίνητα, ένα μπλε Chevrolet Impala SS του 1965 και ένα κόκκινο Convertible Impala SS του 1965, μπροστά από το κατάστημά του κοντά στην κύρια είσοδο της Ανταμιγιάχ.
«Λατρεύω αυτά τα δύο αυτοκίνητα και τα θεωρώ τα χαρακτηριστικά του καταστήματός μου. Οι άνθρωποι βγάζουν πάντα selfie και αυτό είναι που κάνει το κατάστημά μου δημοφιλές εδώ», είπε ο Μοχάμεντ.
Ο Μπασίμ αλ Ταμίνι, 58 ετών, ένας άλλος λάτρης των vintage αυτοκινήτων, ανέφερε ότι πολλά πολυτελή vintage μοντέλα στη Βαγδάτη «ανήκαν στο παρελθόν σε γνωστές οικογένειες ή αξιωματούχους».
Στεκόμενος δίπλα στο Ford Thunderbird του 1964 στην όχθη του ποταμού Τίγρη, ο αλ Ταμίνι είπε ότι μαζί με κάποιους λάτρεις των vintage αυτοκινήτων σχημάτισαν μια λέσχη που περιλαμβάνει περισσότερα από 70 αυτοκίνητα από το 1922 έως το 1968.
«Βοηθάμε ο ένας τον άλλον και διοργανώνουμε εκθέσεις με τα αυτοκίνητά μας. Οι άνθρωποι απολαμβάνουν να κοιτούν τα αυτοκίνητά μας και να βγάζουν φωτογραφίες επειδή αντιπροσωπεύουν μια εποχή της ιστορίας του Ιράκ», είπε ο αλ-Ταμίνι.
Μέσα απ’ τους ήχους των σφυριών σε ένα συνεργείο επισκευής αυτοκινήτων στην Ανταμιγιάχ, ο τεχνικός Αμέρ Ιμπραχίμ είπε πως θεωρεί τον εαυτό του μέρος της vintage κοινότητας αυτοκινήτων και του αρέσει να δουλεύει σε αντίκες.
Ωθούμενος από το πάθος του για τα vintage αυτοκίνητα, ο Ιμπραχίμ αναλαμβάνει τώρα την πρόκληση να επισκευάσει ένα κάμπριο Cadillac του 1949 που είχε υποστεί σοβαρές ζημιές, το οποίο θεωρεί «έργο τέχνης» που αξίζει να επαναφέρει στη ζωή.
Το αυτοκίνητο κάηκε και υπέστη σοβαρές ζημιές σε βομβαρδισμό από τις αμερικανικές δυνάμεις μετά την εισβολή στο Ιράκ το 2003.
Για τον Ιμπραχίμ, η αγορά vintage αυτοκινήτων είναι προσοδοφόρα επειδή η ζήτηση για τέτοια αυτοκίνητα είναι υψηλή.
«Υπάρχουν πολλές οικογένειες που έχουν κλασικά αυτοκίνητα και προτίθενται να τα επισκευάσουν ή να τα πουλήσουν. Υπάρχουν επίσης έμποροι και ευκατάστατοι λάτρεις των κλασικών αυτοκινήτων που είναι πρόθυμοι να αγοράσουν και να ανακατασκευάσουν αυτά τα αυτοκίνητα με κάθε κόστος…», είπε ο Ιμπραχίμ.