Χαλυβουργεία και εταιρείες χαρτιού κλείνουν τα εργοστάσιά τους, οι μεταφορείς φοβούνται για χρεοκοπία, οι ψαράδες παρατάνε τις βάρκες τους στα λιμάνια. Το σοκ στις τιμές της ενέργειας που προκλήθηκε από τον πόλεμο πλήττει σκληρά πολλούς τομείς. Οι τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου, που έχουν αυξηθεί δραματικά μέσα σε λίγες εβδομάδες, επιβραδύνουν ολοένα και περισσότερο τη γερμανική οικονομία.
Το πρώτο χαλυβουργείο είναι προσωρινά σε αδράνεια. Ειδικά η χαλυβουργία αισθάνεται τις επιπτώσεις της κρίσης. Η χαλυβουργία Lech στο Meitingen της Βαυαρίας, κοντά στο Augsburg, σταμάτησε την παραγωγή. «Κλείνουμε την παραγωγή σε καθημερινή βάση», δήλωσε εκπρόσωπος της χαλυβουργίας Lech.
Η βιομηχανία γυαλιού, ένας σημαντικός κλάδος της οικονομίας με 900.000 υπαλλήλους, πλήττεται επίσης σοβαρά από τις εκρήξεις των τιμών του φυσικού αερίου. «Η βιομηχανία γυαλιού απαιτεί μια ελάχιστη ποσότητα φυσικού αερίου περίπου στο 70 τοις εκατό της κανονικής λειτουργίας της για να προστατεύει τις δεξαμενές από ζημιές», είπε μια εκπρόσωπος της ένωσης των βιομηχάνων. Οι πρώτοι κατασκευαστές γυαλιού έχουν ήδη κλείσει την παραγωγή τους.
Η γερμανική χημική βιομηχανία πλήττεται επίσης πολύ από τις υψηλές τιμές της ενέργειας. «Σε περίπτωση που το φυσικό αέριο εκλείψει στην Ευρώπη, η κατάσταση θα γίνει εξαιρετικά επικίνδυνη», προειδοποίησε ο Wolfgang Große Entrup, Διευθύνων Σύμβουλος της VCI. Πολλές εταιρείες στέκονται ήδη με την πλάτη στον τοίχο. Σύμφωνα με τη βιομηχανία, περίπου 2,8 εκατομμύρια τόνοι φυσικού αερίου χρησιμοποιούνται ως πρώτη ύλη, κυρίως για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτό είναι περισσότερο από το ένα τέταρτο της συνολικής κατανάλωσης φυσικού αερίου στην Γερμανία. Όσο υπάρχει εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο, υπάρχει κίνδυνος μεγαλύτερης διάρκειας αναστολών λειτουργίας των εργοστασίων. Σύμφωνα με το VCI, περίπου το 95 τοις εκατό όλων των βιομηχανικών προϊόντων απαιτούν χημικά προϊόντα – από αυτοκίνητα μέχρι τσιπ και μονωτικά υλικά μέχρι τηλεοράσεις.
Οι κατασκευαστές χαρτιού μείωσαν την παραγωγή. Δεκάδες εταιρείες χαρτιού μείωσαν την παραγωγή τους. Η νορβηγική Norske-Skog, η οποία διαμαρτύρεται για δεκαπλάσια αύξηση των τιμών του φυσικού αερίου, διέκοψε την παραγωγή της στην Αυστρία μέχρι τον Απρίλιο. Μια εταιρεία από τη βιομηχανία χαρτιού υγιεινής, η οποία δεν θέλει να δημοσιευτεί το όνομά της, έκλεισε επιλεκτικά κάποια μηχανήματα παραγωγής χαρτιού σε διάφορα σημεία της Γερμανίας.
Οι συνέπειες θα γίνουν σύντομα αισθητές και στους καταναλωτές: το χαρτί υγείας θα μπορούσε να γίνει πιο ακριβό στο μέλλον. Τα δεδομένα ξυπνούν μνήμες από τις αρχές του κορωνοϊού, όταν εξαντλούταν το χαρτί υγείας στα σούπερ μάρκετ.
Συναγερμός από τη βιομηχανία logistics. Οι πιο δυνατοί συναγερμοί αυτήν τη στιγμή προέρχονται από τον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας. «Οι εταιρείες είναι πραγματικά απελπισμένες», προειδοποίησε ο Dirk Engelhardt, εκπρόσωπος του διοικητικού συμβουλίου της Ομοσπονδιακής Ένωσης Οδικών Εμπορευματικών Μεταφορών, Επιμελητείας και Διάθεσης (BGL), στα τέλη της περασμένης εβδομάδας. Πολλές μεταφορικές εταιρείες δεν μπορούν επί του παρόντος να αντιμετωπίσουν τις υψηλές τιμές των καυσίμων. Αρκετές εταιρείες έχουν ήδη εγκαταλείψει τα φορτηγά τους. Ο κλάδος των logistics έχει κι ένα άλλο πρόβλημα: την έλλειψη οδηγών. Τώρα αγνοούνται 100.000 Ουκρανοί οδηγοί, οι οποίοι συνήθως ταξίδευαν μέσω εταιρειών της Ανατολικής Ευρώπης για Γερμανούς μεταφορείς. Ακόμα και για τους ψαράδες, μερικές φορές δεν αξίζει πια να πάνε στη θάλασσα. Επειδή τα καύσιμα έχουν γίνει πολύ ακριβά, πολλοί Γερμανοί ψαράδες παρατάνε τις βάρκες τους στα λιμάνια της Βόρειας και της Βαλτικής Θάλασσας. Σύμφωνα με έρευνα του πρακτορείου ειδήσεων dpa σε αρκετούς αλιευτικούς συνεταιρισμούς, μεγάλο ποσοστό των επιχειρήσεων βρίσκεται σε αδράνεια.
Η Deutsche Bank βλέπει ήδη σαφή σημάδια επιβράδυνσης στη γερμανική βιομηχανία λόγω των υψηλών τιμών της ενέργειας. Η DB Research μείωσε τις προβλέψεις της για την ανάπτυξη της βιομηχανικής παραγωγής από πέντε τοις εκατό σε 3 τοις εκατό. Επιπλέον, ο πόλεμος στην Ουκρανία θα μπορούσε να επιδεινώσει τη διακοπή της εφοδιαστικής αλυσίδας για μέταλλα και άλλα παραπλήσια προϊόντα. Η VW, η Mercedes και η BMW έχουν μειώσει την παραγωγή σε ορισμένα από τα εργοστάσιά τους επειδή από την αυτοκινητοβιομηχανία λείπουν επί του παρόντος σημαντικά εξαρτήματα από την Ουκρανία.
Οι κατασκευαστές μηχανημάτων της Γερμανίας προετοιμάζονται επίσης για την εξασθένιση των επιχειρήσεων φέτος λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Η ένωση βιομηχανίας VDMA μείωσε σημαντικά την πρόβλεψη παραγωγής της την περασμένη Παρασκευή. «Αντί για μια αναμενόμενη αύξηση επτά τοις εκατό σε πραγματικούς όρους, τώρα περιμένουμε αύξηση της παραγωγής μόνο κατά 4 τοις εκατό για το τρέχον έτος», δήλωσε ο πρόεδρος της VDA, Karl Haeusgen.
Ο πόλεμος έφτασε ακόμη και στη βιομηχανία της πληροφορικής. Σύμφωνα με την ένωση βιομηχανίας Bitkom, το 13% των εταιρειών επηρεάζεται από τις κυρώσεις. Έχουν χάσει πελάτες, υποφέρουν από έλλειψη πρώτων υλών ή διαμαρτύρονται για την απουσία εργαζομένων.
Η βιομηχανία είναι ενάντια στο εμπάργκο πετρελαίου και φυσικού αερίου Η κατάσταση στη γερμανική οικονομία θα χειροτέρευε εάν η Γερμανία σταματούσε να αγοράζει ρωσικό φυσικό αέριο ή πετρέλαιο βραχυπρόθεσμα. Η βιομηχανία απορρίπτει ένα τέτοιο εμπάργκο, δήλωσε ο πρόεδρος της BDI Russwurm. Σύμφωνα με μια μελέτη των οικονομολόγων Sebastian Dullien και Tom Krebs, η οποία δεν έχει ακόμη δημοσιευθεί, το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν θα μπορούσε στη συνέχεια να καταρρεύσει τόσο απότομα όσο τον πρώτο χρόνο του κορωνοϊού. Αντίθετα, μια μελέτη ερευνητών από τα Πανεπιστήμια της Κολωνίας και της Βόννης κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι συνέπειες ενός εμπάργκο εισαγωγών ρωσικής ενέργειας θα ήταν διαχειρίσιμες.