Η περίοδος των γιορτών είναι γεμάτη προσδοκίες, ειδικά όταν πρόκειται για δώρα. Όλοι έχουμε βρεθεί στη θέση να ανοίγουμε με ενθουσιασμό ένα πακέτο, μόνο για να ανακαλύψουμε κάτι που δεν μας ταιριάζει ή δεν μας ενθουσιάζει. Ένα ζευγάρι κάλτσες, για παράδειγμα, μπορεί να είναι πρακτικό αλλά συχνά δεν ανταποκρίνεται στις υψηλές προσδοκίες που είχαμε.
Αν και η απογοήτευση είναι φυσιολογική, πολλοί υποστηρίζουν ότι η πρόθεση του δωρητή είναι αυτό που πραγματικά μετράει. Το δώρο αποτελεί μια χειρονομία αγάπης ή εκτίμησης, ακόμα κι αν το περιεχόμενο δεν ευχαριστεί πάντα τον παραλήπτη.
Το φαινόμενο του «ψεύτικου χαμόγελου»
Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες στις Ηνωμένες Πολιτείες, περισσότεροι από τους μισούς ανθρώπους έχουν χρησιμοποιήσει το λεγόμενο «resting gift face» – δηλαδή ένα ψεύτικο χαμόγελο – για να κρύψουν τη δυσαρέσκειά τους όταν λαμβάνουν ένα ανεπιθύμητο δώρο. Αυτή η έκφραση βοηθά στην αποφυγή αμηχανίας και στη διατήρηση της ευγένειας.
Οι λόγοι πίσω από την απογοήτευση
Μια δημοσκόπηση σε 2.000 Αμερικανούς αποκάλυψε ότι ο μέσος άνθρωπος έχει λάβει δύο ανεπιθύμητα δώρα τα τελευταία τρία χρόνια. Οι πιο συνηθισμένοι λόγοι δυσαρέσκειας περιλαμβάνουν:
Κακή ποιότητα περιτυλίγματος (14%)
Χρήση παλιών ή τσαλακωμένων υλικών (13%)
Αταίριαστα θέματα στο τύλιγμα (12%).
Πώς να αντιδράσετε ευγενικά
Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι η αντίδρασή μας μπορεί να επηρεάσει τη σχέση μας με τον δωρητή. Ένα ειλικρινές «ευχαριστώ» και μια θετική στάση μπορούν να κάνουν τη διαφορά, ακόμα κι αν το δώρο δεν ήταν αυτό που περιμέναμε.
Παρά όμως την όποια απογοήτευση, οι άνθρωποι είναι συνήθως ευγενικοί και εγκάρδιοι. Οι πιο πιθανές απαντήσεις ήταν «ευχαριστώ που με σκέφτηκες» (27%), «μου αρέσει πολύ» (23%) ή «το εκτιμώ πραγματικά» (21%). Tα συγκεκριμένα αποτελέσματα αποτυπώνουν μια ισχυρή τάση για διατήρηση θετικών αλληλεπιδράσεων, τονίζοντας τη σημασία της ευγνωμοσύνης κατά την ανταλλαγή δώρων, ακόμη και όταν οι παραλήπτες δεν είναι ενθουσιασμένοι με τα δώρα που έχουν μπροστά τους.
Θα καταλάβετε ότι δεν άρεσε το δώρο;
Η έρευνα διαπίστωσε επίσης ότι η αποφυγή της οπτικής επαφής είναι το σαφέστερο σημάδι δυσαρέσκειας για το δώρο (24%). Ακολουθεί το ψεύτικο χαμόγελο (20%), η αλλαγή του τόνου της φωνής τους (16%) ή η υπερβολική συζήτηση για το πόσο ωραίο φαίνεται το δώρο (16%). Το 56% των ερωτηθέντων κρύβει επιδέξια την απογοήτευσή του με ένα «ψεύτικο χαμόγελο του δώρου» και το 57% πιστεύει ότι έχει κατακτήσει αυτή την τέχνη.
Ομοίως, το 53% μπορεί να καταλάβει «αμέσως» πότε στους άλλους δεν αρέσει ένα δώρο. Αυτή η γνώση μπορεί να έχει απήχηση σε όποιον έχει βρεθεί στη δύσκολη θέση να προσπαθεί να εκτιμήσει τα πραγματικά συναισθήματα ενός παραλήπτη του δώρου. Το «ψεύτικο χαμόγελο» ήταν πιο εύκολο να εκφραστεί συχνότερα μετά από δώρα της οικογένειας, σύντροφο (29%) και φίλους (28%).
Πάνω από τους μισούς ερωτηθέντες θεωρούν ότι η εμφάνιση μετράει, με το 54% να συμφωνεί ότι έχει σημασία πώς φαίνεται ένα δώρο όταν το παραλαμβάνουν. Μάλιστα, όσοι δηλώνουν ότι είναι «ειδικοί» στο τύλιγμα δώρων φαίνεται πως απογοητεύονται περισσότερο όταν το περιτύλιγμα είναι κακής ποιότητας.
Τι μετράει περισσότερο τελικά;
Παρόλα αυτά, για τους συμμετέχοντες της μελέτης, αυτό που κάνει ένα δώρο ξεχωριστό είναι η σκέψη που κρύβεται πίσω από αυτό (42%), η ανάμνηση που το συνοδεύει (16%) και η συναισθηματική του αξία (15%). Μόνο το 5% δίνει προτεραιότητα στη χρηματική αξία του δώρου, δείχνοντας πως οι συναισθηματικοί δεσμοί παίζουν τον σημαντικότερο ρόλο στη χαρά των παραληπτών. Παρόλα αυτά, το 40% δήλωσε πως αισθάνεται άβολα ή πιεσμένο να ανοίγει τα δώρα παρουσία αυτού που τους τα πρόσφερε.
Τέλος, όσον αφορά το ίδιο το δώρο, το πρώτο πράγμα που παρατηρούν οι άνθρωποι σε αυτό είναι το μέγεθός του (18%). Άλλοι δίνουν σημασία στο χρώμα ή το σχέδιο του περιτυλίγματος (17%), στο πόσο καλά είναι τυλιγμένο (14%) ή αν συνοδεύεται από μια κάρτα ή σημείωμα (11%). Αντίστοιχα, το 81% θεωρεί ότι η εμφάνιση του δώρου έχει σημασία, ειδικά στις γιορτές, ενώ το 68% δήλωσε ότι απολαμβάνει περισσότερο να δίνει δώρα παρά να τα λαμβάνει.
ygeiamou.gr